Da's een rare argumentatie! Omdat het fitnisscentrum niet open is, ontneemt de werkgever de kans om te werken? Het bedrijf waar ik werk is ook niet altijd open. Kan ik dan ook claimen dat ze mij de kans ontnemen om te werken na de openingsuren en hier een vergoeding voor vragen?
Tom, je snap het niet: als de werkgever voorziet dat iemand moet werken van 5-8, dan moet het bedrijf open zijn of hij/zij toegang hebben ertoe. Doet hij dat niet, maar plant hij die uren iets anders, dan moet hij blijven betalen. 't zou anders maar leuk zijn: als je zin hebt om een etentje te geven voor je personeel, doe je dat op de uren dat de meeste werknemers werken en het kost je in realiteit niks (brengt je zelfs geld op). Als m'n baas mij (omgerekend uurloon ongeveer 19,8 euro/uur) zou trakteren op een etentje en we de ganse namiddag tafelen, moet hij me al een etentje van > 100 euro trakteren om niet goedkoper af te komen. maw: trakteert hij me op een goeie westvlaamse 5-gangenschotel, doet hij voordeel en zou ik "dankbaar" moeten zijn, terwijl ruim tafelen iets is wat ik net NIET graag doe (ik verlies dus echt geld).
Zelfs al zou je argumenteren dat oorspronkelijk de werkuren voor dat aantal werknemers initieel weldegelijk ingepland stonden en dus moeten uitbetaald worden, wees dan maar zeker dat dit het eerste en laatste etentje was dat de werkgever voor zijn werknemers georganiseerd heeft, hoor. Moest ik werkgever zijn, ik zou het een beetje stank voor dank vinden. Een beetje goede wil moet van twee kanten komen, vind ik...
niet iedereen doet een bedrijfsetentje voor z'n plezier, Tom. En zelfs als dat nog leuk is, moet de werkgever dat niet doen op een manier waardoor hij er uiteindelijk zelf voordeel aan doet. maw: hij doet het op uren waardoor niemand loonverlies lijdt.
Ik heb 35 jaar met personeel gewerkt en wij gingen 2 maal per jaar uit eten, mocht er ooit iemand geweest zijn die loon vroeg, wel dan was het voor iedereen over en uit !
Het ging niet alleen om het eten maar toch ook om eens gezellig collega's ondereen te zitten buiten het werk.
Dat ambtenaren dit zo niet zien dit kan ik best begrijpen !
het gaat niet over loon vragen voor een vrijwillige activiteit, maar géén loon betalen voor uren waarop iemand normaal moet werken. Regel het gewoon op andere uren en iedereen tevreden. Of geef de mensen de keuze om te werken of dat etentje te doen.
Niet iedereen heeft geld over om zomaar een etentje te nemen in ruil voor de uren die hij normaal zou werken, je mag dat niet vergeten. 't is alsof men morgen zou beslissen dat ik volgende week dinsdag niet moet werken, maar een autoritje met een formule 1 wagen mag doen. Wss een unieke kans, onbetaalbaar en ik zou waarschijnlijk héél dankbaar moeten zijn, maar nee, ik verkies liever om te werken. Gun me die keuze. De vraag is of hier die keuze gegund werd en zelfs als die keuze er officieel was, of er geen morele druk was.