zwartwerk

Vandebos

Re: zwartwerk

#16 , 13 nov 2010 20:38

Laten we invalide vervangen "systematisch opportunistisch misbruiker van overheidssteun"... 8_)

Ik koester geen illusies dat zwartwerk kan uitgeroeid worden... De mening betreffende de wijze waarop deze te bestrijden hangt nogal samen met wie je spreekt... :mrgreen:

Maar dat wil niet zeggen dat het niet bestreden dient te worden. De VOKA wenst verlaging van de bijdragen? Geen probleem voor mij op voorwaarde dat:

- de wetgeving mbt zwartwerk met een absolute nultolerantie wordt toegepast,
- dat de boetes bij constatering verveelvoudigd worden en dat deze overdraagbaar zijn buiten de rechtpersoonlijkheid om, maw, de zaakvoerder wordt persoonlijk aansprakelijk, niet zijn VZW, BVBA, NV, of ander maatschappelijk vehikel opgezet om zijn winsten te kunnen laten verdwijnen zonder dat men hem kan raken,
- dat de gerechtelijke procedure tot vervolging vereenvoudigd wordt zodat deze niet meer verzanden in tonnen papierwerk.

Jij wenst de bijklusser die dit niet declareert aan te pakken? Prima:

- Sta dan toe dat de beperkte politionele bevoegdheid ter controle voor de inspectie diensten wordt uitgebreid.
- Laat het korps controleurs en inspecteurs verspreidt over alle inspectiediensten uitgebreid worden zodat er ipv een goede 2500 voor geheel België er eg 5000 zijn (wat nog maar wil zeggen dat er ongeveer 1 controleur is per 50 gekende werkgevers..),
- stop de onderhandse prijs en werkafspraken tussen "collega's" op regionaal niveau zodat de prijzen van eg dak en gevelwerken of loodgieterij niet hoger dan nodig, dat men geen 3 maand moet wachten omdat diegene wiens beurt het is het werk te verrichten eerst nog een paar andere werken moet uitvoeren, dat men als gewone mens niet dient te kiezen tussen bewust bij de kl**** gegrepen te worden of een klusjesman in te schakelen...

PS: enkel berichten in de stijl van [****:Vandebos] slaan op de taak als moderator.
Alle andere berichten mijn zuivere en, toegegeven, subjectieve mening als ambtenaar bij één van de controlerende instellingen en als beheerder van een redelijk uitgebreid patrimonium dat me op bijna driemaandelijks basis in contact brengt met de "eerlijke" praktijken van aannemers in mijn regio... *kuch rochel*

Ik tracht beide aspecten van dit account zo gescheiden mogelijk te houden en verkeer toch onder de indruk dat ik hier redelijk in slaag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 nov 2010 10:17

Er zijn 2 manierren van zwartwerk:
1- de man die na zijn reguliere dagtaak (s'avonds en in het weekeinde) wat gaat bijkussen om wat meer centen te hebben.
2- de faudeur, die op ziekkas of verzekering staat en dan ondertussen doelbewust gaat bijklussen tijdens de werkuren.
Deze laatste zouden ze levenslang moeten schrappen van ziekenkas en werklozensteun.

fendtje

#18 , 14 nov 2010 10:56

hallo,
als je op ziekteverlof staat,(al maanden) en je gaat dan werken in het zwart in de bouw.
als je ze je dan pakken hierop en je hebt bewijzen,dan wordt je van de ziekekas gezwierd zeker en een dikke boete?zowel voor zwartwerken als diene werkgever?
wat kunnen die hiervoor krijgen?
mvg

VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL TE WEINIG
WANT HET BLIJFT MAAR DUREN het uitmelken van weers zijden.

Reclame

ganapathi tantra

#19 , 14 nov 2010 22:42

Beste Vandenbos,

Het is niet omdat ik werkgever ben dat ik daarom akkoord zou zijn met de politiek van VOKA integendeel.
Noch ben ik voorstander van één bepaalde strategie. Noch die die u voorstelde noch die die ik in gedachte heb.
Er moet opverschillende vlakken worden gevochten. Vandaag de dag wil men daar echter niet met een klare
kijk over nadenken. Vooraleer dat men reageert kijkt men eerst of eigenbelang niet in het gedrang komt
Is dat nu aan werkgeverszijde of aan de zijde van de vakbonden eender welek kant denkt vandaag de dag
niet in het algemeen belang. Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak waarom bestrijding of op zijn minst stabilisering
van het probleem nooit zal zijn. Ik heb zelfs het gevoel dat het nog erger aan het worden is. Meer nog. Ik stel
mij nu al de vraag of men geen onherroepelijke schade zou toebrengen aan de reguliere economie als men
van vandaag op morgen er in slaagt zwartwerk uit te roeien. Misschien een raar vergelijk maar men denkt over
de maffia ook min of meer het zelfde.

Uiteraard zijn de voorwaarden zoals u die stelt zeer zeker te verdedigen en objectief gezien zeker maatschappelijk
aanvaard baar. Maar ..... die verzuiling hé die stopt veel om niet te zeggen alles. Het meest recente voorbeeld
daarvan is bvb X [geen namen Bedrijven:Vandebos] oke geen zwartwerk (hoewel ? zwartwerk hoeft ook niet te worden bepaald aan de hand van
cash geld er zijn ook andere beloningen) maar toch zeer zeker een bewijs van hardnekkige verzuiling van iedere
betrokken partij.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#20 , 14 nov 2010 23:31

Zwartwerk en maffia zijn veel nauwer in België met elkaar verweven dan men wenst te erkennen. Dit wordt in talloze dossiers keer op keer opnieuw en opnieuw bewezen. Calabrië, Albanië, Servië en sommige ex-Russische staten duiken met verontrustend weerkerende regelmaat op als eindbestemming van illegale financiële geldstromen.

Eerlijk gezegd kan die "klusjesman" die wat bijpresteert na zijn uren de meesten relatief weinig schelen om de heel eenvoudige reden dat deze wel sociale bijdragen levert via zijn reguliere job. Diegenen echter die het nodig vinden om als invalide of werkloze door het leven te gaan en dan nog eens fulltime of meer in het "alternatieve" circuit te werken of de werkgevers die hun personeel schade toebrengen voor zuiver eigen winstbejag, die groepen zouden met hardere hand aangepakt dienen te worden.

Maar zoals gezegd, met een goede 2500 controleurs voor een kwart miljoen geregistreerde werkgevers en reken reken maar, voorzichtig optimistisch, op het dubbele in het illegale circuit, kom je niet ver.

carplover
Topic Starter

#21 , 17 nov 2010 08:26

probleem is dat ik niet weet op welke werf hij bezig is in zwart aan het werken,omdat hij smorgens vertrekt en ik kan hem toch ni volgen he(eigenlijk wel maar ik zit smorgens met mijn kinderen)
ik zie hem elke dag wel vertrekken,snel de camionette in en snel weg
heeft er iemand ne nr waar ik naartoe kan bellen om dit aan te geven?
zoals op zijn werk,daar is hij nu al 4 maand met ziekteverlof,kan ik dat gewoon melden dat hij ondertussen zwartwerkt of heb ik daarvoor bewijzen nodig?doe,kan de werkgever hiervoor zelf de nodige stappen ondernemen?
we moeten nu volgende week naar het vredegerecht voor hun om ze uit ons appartement te laten zetten,en ze zeggen omdat hij op ziekteverlof staat en zij ook,dat ze geen ander apparterment of woonst kunnen betalen,maar ondertussen wel zietktegeld,en een werk in zwart hebben
kunnen we dit gebruiken op de rechtbank zonder enig bewijs?of moet in vb foto hebben of filmen?want dit kan natuurlijk ni
mvg

Terug naar “Andere”