![Cool 8_)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ik koester geen illusies dat zwartwerk kan uitgeroeid worden... De mening betreffende de wijze waarop deze te bestrijden hangt nogal samen met wie je spreekt...
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Maar dat wil niet zeggen dat het niet bestreden dient te worden. De VOKA wenst verlaging van de bijdragen? Geen probleem voor mij op voorwaarde dat:
- de wetgeving mbt zwartwerk met een absolute nultolerantie wordt toegepast,
- dat de boetes bij constatering verveelvoudigd worden en dat deze overdraagbaar zijn buiten de rechtpersoonlijkheid om, maw, de zaakvoerder wordt persoonlijk aansprakelijk, niet zijn VZW, BVBA, NV, of ander maatschappelijk vehikel opgezet om zijn winsten te kunnen laten verdwijnen zonder dat men hem kan raken,
- dat de gerechtelijke procedure tot vervolging vereenvoudigd wordt zodat deze niet meer verzanden in tonnen papierwerk.
Jij wenst de bijklusser die dit niet declareert aan te pakken? Prima:
- Sta dan toe dat de beperkte politionele bevoegdheid ter controle voor de inspectie diensten wordt uitgebreid.
- Laat het korps controleurs en inspecteurs verspreidt over alle inspectiediensten uitgebreid worden zodat er ipv een goede 2500 voor geheel België er eg 5000 zijn (wat nog maar wil zeggen dat er ongeveer 1 controleur is per 50 gekende werkgevers..),
- stop de onderhandse prijs en werkafspraken tussen "collega's" op regionaal niveau zodat de prijzen van eg dak en gevelwerken of loodgieterij niet hoger dan nodig, dat men geen 3 maand moet wachten omdat diegene wiens beurt het is het werk te verrichten eerst nog een paar andere werken moet uitvoeren, dat men als gewone mens niet dient te kiezen tussen bewust bij de kl**** gegrepen te worden of een klusjesman in te schakelen...
PS: enkel berichten in de stijl van [****:Vandebos] slaan op de taak als moderator.
Alle andere berichten mijn zuivere en, toegegeven, subjectieve mening als ambtenaar bij één van de controlerende instellingen en als beheerder van een redelijk uitgebreid patrimonium dat me op bijna driemaandelijks basis in contact brengt met de "eerlijke" praktijken van aannemers in mijn regio... *kuch rochel*
Ik tracht beide aspecten van dit account zo gescheiden mogelijk te houden en verkeer toch onder de indruk dat ik hier redelijk in slaag.