Doorgaans is men het er over eens dat de plaats van tewerkstelling, de arbeidsduur en het werkrooster essentiële elementen zijn van een arbeidsovereenkomst. Kan de directie die zomaar eenzijdig wijzigen?
Ik ontving zojuist een flauwe reactie van de vakbond. Gezien mijn ambt als leerkracht mijn hoofdberoep is, moet ik volgens hen mijn andere activiteiten hierop afstellen. De school mag volgens hen eisen dat ik op om het even welk moment aanwezig ben.
Ik heb meer dan 30 jaar Engels gegeven in het secundair onderwijs en ik heb aan den lijve kunnen ondervinden dat dit antwoord van de vakbond klopt als een bus.
In onze school mogen de leerkrachten ook elk jaar desiderata inleveren en ze mogen zelfs met andere vakleerkrachten van klassen en uren wisselen.
In de mate van het mogelijke wordt rekening gehouden met hun wensen, maar dat is nooit een verworven recht geweest.
Als je vb de pech hebt voor één of twee lesuren op één dag naar school te moeten, dan kan je daar niks aan veranderen.
Je zou nogal ogen trekken mocht ik je mijn uurroosters van al die jaren tonen.
Ik ben begonnen in één schoolgebouw met lessen algemeen Engels en technisch Engels (chemie), alleen in de 2 hoogste jaren van het technisch onderwijs.
Na een aantal jaar werkte ik in twee schoolgebouwen in dezelfde straat (een kwartier te voet van elkaar vandaan) en gaf ik les in het technisch en beroepsonderwijs van de 3de tot de 6 de jaren voor algemeen Engels, technisch Engels (chemie) in het TSO en Hotel-Keuken Engels in het BSO.
Elk jaar was het bang afwachten hoeveel keer per week ik van school naar school moest wandelen, hoeveel springuren er waren ingelegd en welke vrije voor- of namiddagen mij toebedeeld waren, enz
Toen ik geen 10/20ste van mijn uren meer presteerde in de 2 hoogste jaren moest ik er een extra uur bij doen om aan een volledig uurrooster te komen.
Met andere woorden, denk ik dat je je gelukkig mag prijzen dat je al 10 jaar hetzelfde uurrooster gekregen hebt...