Taxibedrijf Uber in Belgie

LeenW
Topic Starter

Re: Taxibedrijf Uber in Belgie

#16 , 17 sep 2015 15:40

Akkoord JPV, komt daar ook nog bij dat het hier om een serieuze oneerlijke concurrentieverstoring gaat.

Werkloosheid met kleine activiteit moet beter bijgewerkt worden. Werkloosheidsuitkering verminderen naar gelang de inkomsten bijvoorbeeld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 17 sep 2015 15:51

Het probleem met dat laatste is echter dat er weinig controle is op de effectieve inkomsten van een zelfstandige activiteit...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#18 , 17 sep 2015 15:56

Denk je dat die andere bij beroepers aan geen oneerlijke concurrentieverstoring doen ?

Ik heb 35 jaar opgebokst tegen bij beroepers die maar 10% van hun verdiensten aangaven, ben met mijn zoon renovatie werken aan het doen, het eerste wat een stielman vraag wat kan in het zwart?, als je zegt dat dit niet gaat wel dan zijn ze weg, gelukkig hebben we bijna niemand nodig gehad, mocht je de tuinen zien die onderhouden worden door bijverdieners, en die 3/4 in het zwart werken dan zouden we verstelt staan.

En ja dit taxi gedoe is niet van dit jaar hoor, er hebben altijd mensen in het weekend taxi en ceremonie gedaan als bij verdienste, en dat dit nu gaat met een gewone App is toch mee gaan met de evolutie, dit is de toekomst, als die uber zijn mensen doen in orde stellen wat geneeskundige onderzoek, verzekering en BTW nummer dan is er toch niks aan de hand, dit kan enkel goed zijn voor de consument.

In de firma's waar er weekend ploegen werken daar werkt ook de meeste zwartwerkers, die hebben 5 dagen in de week om te werken, waar ik woon zijn zo 2 grote firma's waar er weekend ploegen werken 2 x 12 uren werken en er 36 betaald worden!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie

#19 , 17 sep 2015 15:57

Het probleem met dat laatste is echter dat er weinig controle is op de effectieve inkomsten van een zelfstandige activiteit...
Ook veel werknemers werken na de uren in het zwart !

JPV

#20 , 17 sep 2015 15:58

En ja dit taxi gedoe is niet van dit jaar hoor, er hebben altijd mensen in het weekend taxi en ceremonie gedaan als bij verdienste, en dat dit nu gaat met een gewone App is toch mee gaan met de evolutie, dit is de toekomst, als die uber zijn mensen doen in orde stellen wat geneeskundige onderzoek, verzekering en BTW nummer dan is er toch niks aan de hand, dit kan enkel goed zijn voor de consument.
dat is net het probleem, dat gebeurt niet.
In de firma's waar er weekend ploegen werken daar werkt ook de meeste zwartwerkers, die hebben 5 dagen in de week om te werken, waar ik woon zijn zo 2 grote firma's waar er weekend ploegen werken 2 x 12 uren werken en er 36 betaald worden!!
zou me sterk verbazen. Ze worden 24 uur betaald, maar aan een hoger uurloon.

LeenW
Topic Starter

#21 , 17 sep 2015 16:02

Bij Uber moet het toch mogelijk zijn op via de app de ritten in kaart te brengen? Enfin, als ze eens gaan beginnen meewerken..

JPV

#22 , 17 sep 2015 16:03

Bij Uber moet het toch mogelijk zijn op via de app de ritten in kaart te brengen? Enfin, als ze eens gaan beginnen meewerken..
en dat laatste is net het probleem ;). Net daarom zal er op een of andere manier een systeem hiervoor moeten komen als men dit ooit wil introduceren.

LeenW
Topic Starter

#23 , 17 sep 2015 16:07

Ach ja, wachten tot ze hier hun recht van antwoord komen geven zeker? :lol:

Bart 01

#24 , 17 sep 2015 16:14

Wij hebben ondertussen een klant die voor Uber rijdt in bijberoep. Daar valt niet te sjoemelen met de inkomsten. De klant betaalt via een tegoed op de creditcard aan Uber en Uber betaalt de chauffeur uit. Er is een volledig overzicht van alle details van de ritten beschikbaar! Die krijgt daarenboven een fiscale fiche van Uber. Fooien niet meegeteld natuurlijk ...

Volgens mijn klant zou ondertussen de meerderheid van de chauffeurs aangesloten zijn bij de sociale kas en een geldig btw nummer hebben.

denlowie

#25 , 17 sep 2015 19:02

Wij hebben ondertussen een klant die voor Uber rijdt in bijberoep. Daar valt niet te sjoemelen met de inkomsten. De klant betaalt via een tegoed op de creditcard aan Uber en Uber betaalt de chauffeur uit. Er is een volledig overzicht van alle details van de ritten beschikbaar! Die krijgt daarenboven een fiscale fiche van Uber. Fooien niet meegeteld natuurlijk ...

Volgens mijn klant zou ondertussen de meerderheid van de chauffeurs aangesloten zijn bij de sociale kas en een geldig btw nummer hebben.

Wel waar zit dan het probleem ???

Dat er concurrentie is dat is zeker !

JPV

#26 , 17 sep 2015 19:26

Wel waar zit dan het probleem ???

Dat er concurrentie is dat is zeker !
tuurlijk is dat deels het geval. Maar daarnaast mis je door zo'n uber-systeem zoals het nu is, wel een aantal zekerheden:
- wat met de aansprakelijkheid/verzekering? Passagiers zijn afaik niet meeverzekerd, gezien het over betaald vervoer gaat. Uber beweert een eigen verzekering te hebben voor de aansprakelijkheid van de bestuurders, maar daarover kan je geen details vinden (enkel die over de USA).
- wat met de betaling van belastingen: 't is niet omdat je een fiscale fiche krijgt, dat er effectief aangifte is gedaan door Uber. Bij mijn weten (kan ondertussen veranderd zijn) kloeg de fiscus dat ze geen inzage had in de inkomsten/uitgaven van Uber. Er bestaan wel verschillende Uber-systemen, met UberLux zal je bvb geen problemen hebben, UberX is hetgeen sterk aangevallen wordt.
- code of conduct: een aantal gedragsregels (dan spreek ik niet over die van Zaventem) kan je wel verwachten voor taxidiensten. Anders gaat binnenkort iedereen over de taxibanen rijden/Parkeren. Geen idee hoe je dat met een uber-achtig iets kan oplossen.

Zoals gezegd: ik ben niet tegen, het kan een héél handig instrument zijn. Maar de bedoelingen van Uber zoals ze nu zijn zijn imho niet direct zoals het zou moeten. Enige regulering is en blijft nodig.

JPV

#27 , 24 sep 2015 23:04

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binne ... =1.2444415

Uber geeft zelf toe dat ze "volledige openheid willen geven" in ruil voor een legalisering van hen. Er valt dus zeker te sjoemelen momenteel. Denk dus niet dat ze zomaar altijd een fiscale fiche geven, toch zeker niet voor UberPOP.

Bart 01

#28 , 25 sep 2015 13:22

Ik ken de administratie van Uber zelf natuurlijk niet, maar waarom zouden zij geen fiscale opmaken van de uitbetalingen aan chauffeurs? Anders is de kost niet aftrekbaar + aanslag geheime commissielonen er boven op. Daarenboven kan alleen maar betaald worden met creditcard, dus alles is traceerbaar, zowel voor Uber als de chauffeurs.

Mijn klant is dit jaar beginnen rijden daarvoor en hij heeft via mail bevestiging dat er een fiscale fiche zal worden opgemaakt. Voor wat een individueel geval waard is natuurlijk.

JPV

#29 , 25 sep 2015 21:49

Uber lijkt me niet direct een Belgische firma te zijn.

Terug naar “Andere”