Wel waar zit dan het probleem ???
Dat er concurrentie is dat is zeker !
tuurlijk is dat deels het geval. Maar daarnaast mis je door zo'n uber-systeem zoals het nu is, wel een aantal zekerheden:
- wat met de aansprakelijkheid/verzekering? Passagiers zijn afaik niet meeverzekerd, gezien het over betaald vervoer gaat. Uber beweert een eigen verzekering te hebben voor de aansprakelijkheid van de bestuurders, maar daarover kan je geen details vinden (enkel die over de USA).
- wat met de betaling van belastingen: 't is niet omdat je een fiscale fiche krijgt, dat er effectief aangifte is gedaan door Uber. Bij mijn weten (kan ondertussen veranderd zijn) kloeg de fiscus dat ze geen inzage had in de inkomsten/uitgaven van Uber. Er bestaan wel verschillende Uber-systemen, met UberLux zal je bvb geen problemen hebben, UberX is hetgeen sterk aangevallen wordt.
- code of conduct: een aantal gedragsregels (dan spreek ik niet over die van Zaventem) kan je wel verwachten voor taxidiensten. Anders gaat binnenkort iedereen over de taxibanen rijden/Parkeren. Geen idee hoe je dat met een uber-achtig iets kan oplossen.
Zoals gezegd: ik ben niet tegen, het kan een héél handig instrument zijn. Maar de bedoelingen van Uber zoals ze nu zijn zijn imho niet direct zoals het zou moeten. Enige regulering is en blijft nodig.