In loondienst en factureren

Amy1984
Topic Starter

In loondienst en factureren

#1 , 30 sep 2015 12:54

Als je part-time in loondienst ergens bent ingeschreven en een statuut hebt als zelfstandige in bijberoep, kan je dan ook nog bijkomstig factureren aan de werkgever waar je part-time in loondienst bent als die je sommige weken per jaar meer nodig heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2015 14:31

Neen, dan ben je daar een schijn zelfstandige, een vast contract als werknemer hebben en af en toe daar werken als zelfstandige, dit is om moeilijkheden zoeken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki

#3 , 30 sep 2015 14:36

Als het werk gelijk (of gelijkaardig) is, is dit inderdaad schijnzelfstandigheid. Gaat het echter over een totaal ander werk, en doe je dit ook voor anderen, dan is dit al meer te verdedigen. Maar al bij al wel een gevaarlijke situatie.

Reclame

Amy1984
Topic Starter

#4 , 30 sep 2015 15:04

Echt? Jammer, want het heeft niks met schijnzelfstandigheid te maken. Is gewoon zo dat mijn werkgever in sommige weken extra krachten nodig heeft en ik dan ook ingezet zou kunnen worden. Maar blijkbaar moet ik dat dus laten passeren en aan anderen laten door onze wetgeving. Zo oneerlijk :(

Turaki

#5 , 30 sep 2015 15:06

U kan ook gewoon overuren presteren...

JPV

#6 , 30 sep 2015 15:07

Idd, is gewoon via overuren te presteren.

denlowie

#7 , 30 sep 2015 15:53

Maar blijkbaar moet ik dat dus laten passeren en aan anderen laten door onze wetgeving. Zo oneerlijk :(

Wat is daar nu oneerlijk aan ???

Niemand verbied je werkgever je meer uren te laten doen dan die partime per week.

Amy1984
Topic Starter

#8 , 30 sep 2015 16:44

En hoe worden die overuren dan uitbetaald? Want de extra krachten die ze inhuren zijn freelancers op die momenten, dus ik zou dat ook als freelancer moeten kunnen factureren en ik heb ook een statuut als zelfst in bijberoep.

Turaki

#9 , 30 sep 2015 18:07

Die overuren worden uitbetaald zoals voorzien in uw PC, of indien betere opgenomen in het arbeidsreglement, zoals hierin staat.

denlowie

#10 , 30 sep 2015 19:25

In Belgie kan men nooit van twee walletjes eten !

JPV

#11 , 30 sep 2015 20:17

En hoe worden die overuren dan uitbetaald? Want de extra krachten die ze inhuren zijn freelancers op die momenten, dus ik zou dat ook als freelancer moeten kunnen factureren en ik heb ook een statuut als zelfst in bijberoep.
Dat de extra krachten die ze inhuren freelancers zijn, is geen vaststaand feit. Als ze jou, de vaste werknemer, ook op andere uren willen, zal dat als overuren zoals Turaki zegt moet betaald worden en niet als zelfstandige.

Kans is overigens niet klein dat, zoals je het beschrijft, de andere personen in de praktijk ook schijnzelfstandigen zijn.

Terug naar “Andere”