Ontslag en studeren

Brenda_p
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontslag en studeren

#1 , 20 jun 2016 09:59

Ik zou graag terug gaan studeren vanaf september voor de opleiding van verpleegkunde.
Ik ben al meer als een jaar onder arbeidscontract en vdab heeft mij gezegt dat mijn werkgever mij zou moeten ontslaan om een rva uitkering te krijgen met vrijstelling.

Wat zijn mijn rechten hierover en wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 20 jun 2016 10:21

Jij bent toevallig al niet werkzaam in de zorgsector?
Zo ja, dan zou ik je eerder aanraden om te kijken voor project 600.
Zo nee: is er geen mogelijkheid om dit in een soort afstandsonderwijs te volgen met behulp van educatief verlof? Dan behoudt je je wedde alvast, en kun je je inschrijven met opleidingscheques.

Brenda_p
Topic Starter

#3 , 20 jun 2016 10:24

Ik werk als huishoudhulp bij een groot zorgbedrijf in vlaanderen. Er heeft mij ook al aangeraden om hier voor te horen. Maar wat houd dat juist in project 600?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 20 jun 2016 10:29

Kort gezegd: gaan studeren, specifiek voor verpleegkundige, met behoud van wedde en maaltijdcheques per dag naar school.
In de zomervakantieperiode moet je wel terug komen werken, maar je hebt nog steeds recht op je verlof die je dan in deze periode kunt opnemen.
In geval van herexamens krijg je voorrang om deze op te nemen in augustus/september.
Bij niet-slagen van 1 vak vervalt je recht op project 600 en moet je meteen terug beginnen met werken.

sloeberken

#5 , 20 jun 2016 10:31

Hier op deze website van Vlaanderen staat er tevens een link naar de website project 600.
Maar ik vrees dat je daarvoor niet in aanmerking komt.

http://www.vlaanderen.be/nl/onderwijs-e ... d-van-loon
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

foopah

#6 , 28 jun 2016 15:59

Sorry dat ik hier even inspring, maar beter dan een nieuwe topic over hetzelfde te starten denk ik.

Mijn vriendin wil net hetzelfde: ze werkt momenteel als winkelbediende sinds november 2015 en ze wil verpleegkunde gaan studeren. Zonder haar loon en enige andere tegemoetkoming is dit voor haar onbetaalbaar. Ik lees op de sites van VDAB en RVA dat je als werkloze een uitkering kan krijgen indien je studeert voor een knelpuntberoep, wat verpleegkunde is. Nu heb ik aan de RVA en VDAB gevraagd of ze een uitkering krijgt als ze zelf ontslag neemt (nu) en vervolgens minimum een maand met een interimcontract werkt. Volgens de site van de VDAB krijg je dan wel een uitkering, aan de telefoon zegt men dat dit niet mag en dat je nooit een uitkering zal krijgen, zelfs niet na een schorsingstijd, wat dan ook weer tegenovergesteld op hun websites staat. Iemand die weet of ze mogelijkheden heeft om de studie niet volledig zelf te moeten bekostigen ?

VDAB website:
- (Na zelf ontslag nemen) Concreet zal RVA je uitkering gedurende een bepaalde periode schorsen. Na die schorsing kan je opnieuw een uitkering aanvragen.
- Werk je nadat je ontslag nam nog 4 weken voltijds via interim of een tijdelijk contract, en vraag je dan pas een uitkering aan? Dan heb je wel recht op een uitkering.

foopah

#7 , 04 jul 2016 16:25

Niemand ?

Brenda_p
Topic Starter

#8 , 05 jul 2016 12:31

@foopah,

Wanneer wilt ze gaan studeren en welke opleiding? Indien dit ook verpleegkunde is zou haar werkgever haar moeten ontslaan of anders zelf ontslag nemen en idd 4 weken een interimcontract doen. Ik ben hiervoor informatie gaan achterhalen via mijn vakbond (optie voor verdere inlichtingen) en die hebben dit ook zo tegen mij uitgelegd. Daarna kan je dan uitkering aanvragen MET vrijstelling wegens studie knelpuntberoep en zou ze geen verplichting hebben om direct terug te gaan werken. Ze moet wel iedere keer door de examens zijn en anders kan het een probleem vormen om terug een uitkering aan te vragen. Ze kan ook eens horen achter tijdskrediet of ze hiervoor in aanmerking komt. Mijn aanraden en advies, hoor bij u vakbond en als alles in orde is een uitkering aan te vragen via een vakbond. Gaat alles veel sneller en die helpen veel liever dan de RVA zelf.

foopah

#9 , 05 jul 2016 13:45

Hey, ze wil ook verpleegkunde gaan studeren. Haar werkgever wil haar niet ontslaan en ook niet via een interimcontract nog een maand laten werken. De RVA en VDAB hebben me aan de telefoon gezegd dat ze nooit een uitkering zal krijgen als ze zelf ontslag neemt, ook niet als ze nog een maand via interim werkt. Dus ze heeft nu vandaag haar ontslag gegeven, met opzeg tot eind augustus, zodat ze op 1 september terug naar school kan. Dit is dan volledig op eigen kosten, zonder uitkering wat het natuurlijk niet gemakkelijk maakt... Voor tijdskrediet komt ze niet in aanmerking want ze werkt nog maar 6 maanden.

We zullen begin september nog eens proberen om via de vakbond een uitkering aan te vragen met vrijstelling, maar ik heb er geen vertrouwen in. Vind het trouwens heel straf dat zowel de RVA als de VDAB aan de telefoon gewoon verkeerde dingen zeggen.

Brenda_p
Topic Starter

#10 , 05 jul 2016 14:48

Als ze in belgie moeten werken de ambtenaren. Alle respect maarja ieders zijn job zeggen we hier in mijn stad. Ze word dan wel een bepaalde tijd geschorst bij rva en daarna kan ze opnieuw een aanvraag indienen. Al eens gehoord bij een vakbond? Ik zit bij aclvb en tot hiertoe tevreden van. Of ze kan eens horen bij de school waar ze wilt gaan? Naar welke school gaat zij gaan?

Brenda_p
Topic Starter

#11 , 05 jul 2016 14:49

En belangrijk. Heeft ze nog vakantiedagen staan? Zoja overeen komen met de werkgever of ze die tijdens de opzeg mag opnemen zonder dat de termijn verlengt word!

Terug naar “Andere”