#6 , 28 jun 2016 15:59
Sorry dat ik hier even inspring, maar beter dan een nieuwe topic over hetzelfde te starten denk ik.
Mijn vriendin wil net hetzelfde: ze werkt momenteel als winkelbediende sinds november 2015 en ze wil verpleegkunde gaan studeren. Zonder haar loon en enige andere tegemoetkoming is dit voor haar onbetaalbaar. Ik lees op de sites van VDAB en RVA dat je als werkloze een uitkering kan krijgen indien je studeert voor een knelpuntberoep, wat verpleegkunde is. Nu heb ik aan de RVA en VDAB gevraagd of ze een uitkering krijgt als ze zelf ontslag neemt (nu) en vervolgens minimum een maand met een interimcontract werkt. Volgens de site van de VDAB krijg je dan wel een uitkering, aan de telefoon zegt men dat dit niet mag en dat je nooit een uitkering zal krijgen, zelfs niet na een schorsingstijd, wat dan ook weer tegenovergesteld op hun websites staat. Iemand die weet of ze mogelijkheden heeft om de studie niet volledig zelf te moeten bekostigen ?
VDAB website:
- (Na zelf ontslag nemen) Concreet zal RVA je uitkering gedurende een bepaalde periode schorsen. Na die schorsing kan je opnieuw een uitkering aanvragen.
- Werk je nadat je ontslag nam nog 4 weken voltijds via interim of een tijdelijk contract, en vraag je dan pas een uitkering aan? Dan heb je wel recht op een uitkering.