Functiewijziging na bevallingsrust

MamaVanEenKleintje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Functiewijziging na bevallingsrust

#1 , 21 jul 2020 12:59

Beste forumleden,

Ik ben een aantal maanden geleden bevallen en zou binnenkort terug ah werk gaan. Nu krijg ik bericht dat ze mij in een andere functie verwachten als degene die ik achterliet. Echter; hoewel binnen het bedrijf hetzelfde geschaald, is de functie die ze me nu willen geven een pak lager dan wat ik voor mijn bevallingsrust deed.
Ze wordt meestal ingevuld door schoolverlaters binnen ons bedrijf - ikzelf heb ze meerdere jaren geleden gedaan en dus hiernaar teruggaan impacteert mijns insziens serieus mijn waarde op de arbeidsmarkt - om nog te zwijgen van het feit dat ik er uiteraard mezelf niet gelukkig in zie worden. Mijn vorige functie werd ‘herbekeken’ en ‘ingevuld door iemand met een ander profiel’.

Wat zijn mijn opties hier?

Meer info via pb indien nodig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father bis

#2 , 21 jul 2020 13:26

https://legalnews.be/ondernemingsrecht/ ... zomaar-ver

https://nl.hellolaw.com/werk-arbeidsrec ... ewijziging

https://nl.workpocket.be/3/9/de-eenzijd ... orwaarden/

Volgens uw verstrekte info : is de functie hetzelfde betaald. dat zou een belangrijke factor zijn in het voordeel van de werkgever.
Natuurlijk begrijp ik ten zeerste dat u zichzelf gedegradeerd voelt. Maar een werkgever heeft hier de troeven in handen en zoals u
zelf zegt : marktwaarde vermindert.

Als u de linken goed doorneemt, zult u vaststellen de situatie van de werkgever steviger ligt dan de uwe.
Zeker geen zelf ontslag geven, gezien de werkloosheid achteraf.
Indien u meegaat in deze beslissing alles op papier laten zetten en zeker de verloning ( die moet hetzelfde blijven ).

TOELICHTING

Linken verstrekt op basis van info TS en als bronvermelding, verduidelijking en info voor TS

MamaVanEenKleintje
Topic Starter

#3 , 21 jul 2020 13:45

Dank voor uw reactie en de linken! Functie is inderdaad zelfde betaald en wordt binnen het bedrijf op zelfde niveau gezet - echter buiten het bedrijf is het een hele stap terug. Enkele voorbeelden die in de eerste link worden aangehaald (oa toegang tot directiecommité bv) zijn inderdaad het geval.

Ik wil dus de functie weigeren maar wil uiteraard niet risico lopen als ‘werkweigerend’ neergezet te worden. Hoe pak ik dit dan aan?

Reclame

father bis

#4 , 21 jul 2020 14:30

Weigering van de functie kan leiden tot ontslag. En indien de werkgever op de ontslagbrief de reden vermeld, kan u zeker problemen krijgen met de RVA.
Zelf ontslag geven is geen optie = geen werkloosheidsuitkering.

Persoonlijk : zou ik de bepalingen voor uw huidige ( voor de bevalling ) contractbepalingen laten her bevestigen in een nieuw document + dezelfde voorwaarden en dezelfde functie omschrijving.

Buitenwereld ( andere werkgevers ) hebben hier geen inzicht in.
Indien u bij latere sollicitatie hiervan niets vermeld = wat niet weet niet deert. Werkgevers ( niet allemaal ) dralen ook niet om u een pad in de korf te zetten ( zie uw huidige positie ).

Sirkii

#5 , 21 jul 2020 18:08

Ik zou de functie aanvaarden als de werkgever bij zijn standpunt blijft en aktief op zoek gaan naar een andere werkgever die uw kwalificaties wel waardeert.

father bis

#6 , 21 jul 2020 18:38

Indien u niet akkoord gaat, of u niet kunt vinden in deze taakwijziging.
Voordat u iets onderneemt, leg het eerst eens voor aan uw vakbond secretaris ; arbeidscontract en arbeidsbepalingen in het bedrijf en de nieuwe functie invulling.
Toch rekening blijven houden met #2 en # 4.

Terug naar “Andere”