zwartwerk

carplover
Topic Starter

zwartwerk

#1 , 10 nov 2010 18:02

hallo,
als je op ziekteverlof staat,(al maanden) en je gaat dan werken in het zwart in de bouw.
als je ze je dan pakken hierop en je hebt bewijzen,dan wordt je van de ziekekas gezwierd zeker en een dikke boete?zowel voor zwartwerken als diene werkgever?
wat kunnen die hiervoor krijgen?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 10 nov 2010 18:48

Is sterk afhankelijk van de lengte van de periode waarvan kan worden vermoed dat men in het zwart werkt.
De boetes kunnen in ieder geval tot in de tienduizenden euro lopen per persoon/geval en tot paar honderduizend
euro voor de echte koppelbazen.
uitsluiting van de ziekteverzekering is u bijna 100 % gegarandeerd maar dat is mi nog een te schoon kado.

algemeen beschouwd is er te weinig controle en zijn de straffen te zacht om deze dubbele manier van maatschappelijke
oplichterij echt aan te pakken. Het blijkt geen prioriteit te zijn om dit sociaal onrecht te bestrijden. daarvoor gaan ze liever
pikken bij het pensioensparen en zo.
Belgie staat wereldwijd in de top 10 genoteerd mbt sociale fraude.
Iemand verklikken brengt niks op integestelling tot bvb in Nederland waar bvb zo'n "kliklijn" wel bestaat.
Dergelijke informatie wordt door de sociale inspectie niet gebruikt om zaken te controleren. Ze mogen dat ook niet.
Eén van mijn tenniskameraden is een sociaal inspecteur en hij weet te vertellen dat ze dagelijks leads krijgen en
ze weten het ook maar met dergelijke "entrapment" informatie mag men niks doen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

willby

#3 , 10 nov 2010 21:48

foei,
Dat is gewoon van twee walletjes willen eten, voor mij kunnen die boetes niet hoog genoeg zijn zowel voor de zwartwerker als voor de werkgever.
Als ge werkt en ge wil dan iets bijverdien ben ik volledig akkoord, maar niet op de kost van de maatschapij (is de werkende mens)

Reclame

carplover
Topic Starter

#4 , 11 nov 2010 19:37

welke instanties kan ik hiervoor inschakelen?politie ?wie kan mij daarbij helpen?
want dit is idd profiteren,ik als werkende mens,fulltime job,ga ni betalen voo zulke pippo's
toppunt is dat ze op ziekteverlof staan(al een jaar of 2 en dan vollenbak in zwart gaan bijverdienen
met als hoogtepunt,ni gaan werken zogezegd maar wel alle nieuwe dure koopjes,2 maal per jaar 14 dagen op reis
da kan ik allemaal ni
alvast bedankt mvg

Vandebos

#5 , 11 nov 2010 20:20

boete voor zwartwerker kan oplopen tot € 7.500. voor de opdrachtgever mag je rekenen op minimaal € 10.000 indien dit niet de eerste keer is dat hij zijn pollekes verbrandt. Minimaal... Ik ken persoonlijk dossiers waar de boete is opgelopen tot € 35.000 per zwartwerker.

Regionaal RVA of RSZ kantoor eens contacteren kan wonderen doen... het RIZIV zal u ook danken.

ganapathi tantra

#6 , 11 nov 2010 20:58

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen !!!!
als werkgever zijnde zie ik geen enkel argument om welke vorm ook van gratie toe te passen bij zulke
overtredingen. Zeker niet als dat in mijn directe omgeving moest zijn. Het is niet alleen misbruik maken van
het systeem maar ook een soort van oplichterij tov de arbeidsmarkt en andere economische spelers
Maar ik beschouw mezelf niet als de moraalridder bij uitstek om anderen aan de muur te nagelen
zolang ik daar niet persoonlijk voor verantwoordelijk ben. Vraag is altijd wat uiteindelijk de drijf-
veer is om tot zulke acties over te gaan. Mijn ervaring is dat die meestal niet onbaatzuchtig ge-
orienteerd zijn

Vandebos

#7 , 11 nov 2010 21:54

Gemiddeld 9% van het maandelijks bedrag dat een werkgever betaalt voor een werknemer gaat naar gezondheidszorg. De optimisten gaan uit van een zelfde percentage fraude. Een gemiddelde kostprijs per voltijdse werknemer per maand voor een werkgever ligt op dit ogenblik rond de € 3800? 9% hiervan komt overeen met € 342 per maand. jaarloon + 13de en 14de maand betekent zeer ruw geschat dat een werknemer op jaar basis € 4788 naar gezondheidszorg voor derden ziet gaan. Zeer kort door de bocht wil dit zeggen dat ieder werkgever jaarlijks per werknemer € 500 betaalt om een fraudeur te laten "genieten".

Een gewoon mens moet hard werken voor € 500... ik vind dat persoonlijk 500 redenen per jaar om iedere zwartwerker aan het kruis te nagelen en diens opdrachtgever falsetto te laten zingen waar het pijn doet: zijn portefeuille.

ganapathi tantra

#8 , 11 nov 2010 22:10

Maar moeten we er dan niet voor zorgen dat het systeem minder faalt ipv een mentaliteit van kruisridders te gaan cultiveren ?
Trouwens en eigenlijk weet ik dat het niet direct past in de discussie maar soms zou je als werkgever stoppen met personeel
te werk te stellen als je weet dat die werkende mensen eigenlijk worden bestolen door diegenen die van het syteem misbruik
maken. Onze zo geprezen solidariteit begint mijn inziens nogal zwaar door te wegen op ieder zijn rug. Je werkt minder en
minder voor jezelf en ik denk dat dat meer en meer mensen zoals Carplover tegen de borst stoot

Vandebos

#9 , 11 nov 2010 22:20

yup, vandaar een absolute nultolerantie naar zwartwerk toe. De diverse sociale inspectiediensten gaan door interdepartementele en institutionele samenwerking ook veel gerichter controles uitvoeren bij de risicogroepen tussen de ongeveer 250.000 werkgevers die België kent zodat er geen nutteloze onderzoeken meer driemaal worden uitgevoerd door 4 verschillende diensten. Niets zo goed als een begrotingstekort om doelgericht werken tussen verschillende instellingen aan te moedigen en de frauderende werkgever wakker te houden. In vergelijking met een paar jaar geleden is de pakkans verveelvoudigd en de kans op een minnelijke schikking gedecimeerd...

Verregaande digitalisering en informatisering zullen in 2011 deze pakkans nog danig vergroten. De tijd van zwarte boekjes met uren bijhouden is bijna voorbij...

ganapathi tantra

#10 , 11 nov 2010 23:40

ik lees in uw laatste bericht tot 2x toe het bericht "werkgever" maar over werknemers geen woord. Hopelijk is dat niet met een bepaalde gedachte in het
achterhoofd. Beide groepen hebben evenveel boter op het hoofd en ik ga mij vanuit het standpunt zeker niet heiliger verklaren dan de paus maar de
vraag is nog steeds even groot bij beide partijen en dat om verschillende redenen. Gezien onze Belgische situatie met een zeer hoge loonkost kan ik
mij nog inleven in de gedachte van eerlijk zwartwerk. Eerlijk zwarwerk is dan bij mij eerder een cent bijverdienen opdat we iets meer willen en ook
veelal gewoon nodig hebben om makkelijker door het leven te gaan. Zwartwerk zie ik in sommige gevallen zelfs nog een beetje te rechtvaardigen.
Iemand die door ongeluk en toeval een niet te betalen schuld heeft af te lossen en die niet uit een put kan komen tenzij door dat beetje on the side. Iemand die een taak uitoefent waarbij de verloning een absoluut minimum is, net voldoende om met de neus boven water te blijven enz. Want laten we ook even eerlijk zijn alles wat je verdient buiten de standaard wordt door Vadertje Staat zeer zwaar bijna wansmakelijk belast. Soms zou je zelfs denken
dat diezelfde staat loon naar werken niet eens kent als je ziet hoeveel er soms verdwijnt.
Ik denk dat het quasi onmogelijk is om zwartwerk nog uit te schakelen en daar heeft de Belgische staat zeker een zeer grote schuld of beter verantwoordelijkheid in te dragen.
Het is een onderdeel van onze cultuur geworden want men heeft er eigenlijk weinig of niks aan gedaan om er iets tegen te doen. Het enige
initiatief dat ik ken dat positieve resultaten heeft gehad was de BTW verlaging van enkele decennia terug. Over de btw verlaging in de horeca zullen we
maar zwijgen. Over de fiscale anmestie al helemaal.
De enige manier die ik nog zie om zwartwerk te stagneren of misschien zelfs terug te dringen is een oplossing te zoeken voor de te zwaar doorwegende
loonkost. Maar daarvoor is héél véél politieke moed voor nodig en eerlijk gezegd als ik het bekijk vanuit mijn werkgevers standpunt zullen de vakbonden
de grootste vijanden zijn in dergelijk proces. Het zal hun macht die ze nu uitoefenen in sterke mate reduceren want ze zijn vergaan tot machtszuilen en
niet meer de vuist op de barricades voor de man in de straat. Ik en veel andere werkgevers zijn trouwens in vele gevallen al een stadium verder dan
velen denken. Zwartwerk is bij vele zelfstandigen en KMO's niet echt meer het eerste waar we aan denken. Bij de man in de straat leeft natuurlijk nog
altijd het idee dat wij vooral en in de eerste plaats s'avonds bij de haard ons geld in zakken stoppen en naar Luxemburg vluchten . Zwartwerk kan
trouwens alleen passen in een totaalsysteem en dat is de afgelopen jaren fel vermindert. Door consolidatie van bedrijven zijn aankopen zonder factuur
tot bijna nul herleid. Je kan vandaag de dag alleen nog in hoofdzaak incasseren op de arbeid. En weet je spijtig genoeg moet ik je zeggen dat in dat
opzicht de vraag daarvoor vooral komt van 1 onze klanten zelf en 2 onze werknemers. Als werkgever is zwartwerk niet zo éénvoudig. Als je extra
prestaties wenst van je personeel dan willen ze niet anders dan zwart als ze weten dat het kan en het is ook onverstandig naar bvb arbeidsongevallen
verzekeringen toe.
Zwartwerk uitroeien ? mi quasi onmogelijk want de vraag blijft nog altijd groter dan het aanbod. Maar dat wil men niet echt zien. ik denk ook dat men teveel in de verkeerde richting werkt. De soms nooit eerder geziene controles op bouwwerven zijn spectaculair maar een intensievere zoektocht naar uitwassemingen zoals het ziektegeval van hierboven zal mi meer opleveren. uitschakelen van zwart werk stimulerende maatregelen zou misschien ook al helpen. Het afschaffen van de stempelcontrole was mi een slecht idee en zou moeten vervangen zijn door een ander systeem. In de bouwsector zou je bvb een zeer grote verantwoordelijkheid bij de bouwheer kunnen leggen. Net zoals mbt de veiligheidscoordinatie en de EPB conformiteit zou men zware boetes kunnen opleggen aan bouwheren die zwartwerk op hun werven toelaten enz enz enz. Het is in ieder gevla geen makkelijke taak
En weet je ? Hoe meer er gedigitaliseerd wordt hoezeer men controle wenst te houden door het zwarte boekje in de achterzak hoor (wink wink nudge nudge
en als ik mijn hart laat spreken tov de jongens die voor mij werken , Ja ik heb graag dat ze met iets meer naar huis gaan want ik ben de eerste die
telkens opnieuw zie hoeveel het kost en wat ze er uiteindelijk maar van krijgen en dat is al bij al genomen niet altijd echt een goed stimulans. Misbruiken die zij zien zoals hierboven met de ziekenzorg maakt het nog erger want dan is hun redenering vrij simpel: het is dan tenminste voor mij en niet een groot stuk voor de bende profiteurs allerlei slag.

Vandebos

#11 , 12 nov 2010 00:06

Natuurlijk zal het een eeuwige strijd blijven en ergens heb je wel gelijk; men kan al het zwartwerk in België niet over één kam scheren. In essentie kan men drie categoriëen onderscheiden.

- Het bedrijf dat van werknemers profiteert door zich niet in regel te plaatsen met de sociale wetgeving en aldus ernstige problemen creëert voor zijn werknemers. (landbouw, fruitteelt, horeca, taxisector en nog steeds de bouwsector)

- De "invalide" die naast zijn uitkering fulltime in een parallel circuit werkt.

- de gekende "klusjesman" waarvan iedereen er wel een paar kent en die je steeds kan contacteren voor een lekkende waterleiding, verstopte leiding, kortsluiting of muur die dient geschilderd te worden.

Het zijn die eerste twee categorieën die geviseerd en aangepakt dienen te worden. Dimona en gerichte datamining in de verschillende inspecties pakken die wel aan. Het wordt voor hen inderdaad steeds moeilijker om hun sporen te verbergen. Samenwerking met de financiële sector moet dit nog verder onmogelijk maken.

De "klusjesman"? Tja zelfs deze ontdekken langzaam maar zeker de voordelen van het zelfstandige bijberoep en vormt sowieso een lage prioriteitsgroep.

Het zwarte boekje in de broekzak is idd. lowtech maar dient wel steeds aanwezig te zijn en is stukken moeilijker te vernietigen of te verbergen dan een digitaal bestand... getuige daarvan de tientallen zo niet honderden kwade werknemers, ontslagen secretaressen, gedumpte maîtresses of verongelijkte echtgenotes (soon to be ex-) die met deze documenten op bezoek komen en in geuren en kleuren de details ervan uit de doeken doen...

Wat betreft loonkost heb je gelijk maar zwartwerk effectief bestrijden levert een respectabel overschot op. Bovendien moet ook de wil in de sector aanwezig zijn of er worden geen resultaten geboekt, kijk maar naar de niet nagekomen beloftes van de horeca sector in ruil voor een BTW verlaging...

Het zal een eeuwig gevecht blijven...

carplover
Topic Starter

#12 , 12 nov 2010 09:06

hoi,
persoonlijk heb ik niks tegen iemand die gaat werken en na zijn uren iets bijverdiend,er zouden er zo meer moeten zijn,want luie tamzakken zijn er overal die overa van profiteren,
waar ik NIET tegen kan zijn dus die mannekes die op ziekteverlof staan,en dan vollenbak in zwart gaan werken.ondertussen klagen ze wel over de kosten,prijzen enz,maar ondertussen kenne ze wel alle premies en voordelen die ze maar kunnen hebben,
ondertusen wel,2 keer op reis voor 14 dagen per jaar,nieuwste gsms,ipods,dure kledij enz.
dit gaat moeten stoppen!!
ik als fulltime werker moet er veel harder voor werken voor mijn centen,en als ik iets kan sparen is de belasting ermee weg en die pippos gaan maar op vakantie,en elke maand eens een weekendje naar zee,Parijs enz
kan ik erhens de nr van het RIZIV krijgen???

xena

#13 , 12 nov 2010 20:09

Een gewoon mens moet hard werken voor € 500... ik vind dat persoonlijk 500 redenen per jaar om iedere zwartwerker aan het kruis te nagelen en diens opdrachtgever falsetto te laten zingen waar het pijn doet: zijn portefeuille.
maar natuurlijk dienen werkmens die niet gaat inbreken en geen mensen overvalt maar werkt voor zijn bijverdienste om wat degelijker te wonen zijn kinderen wat extra te geven .........die moeten we zijnen kop der afhakken . maar degene die ze mee miljoenen euro's tegelijk binnenrijft die gaan we helpen

de lange wapper brug heeft al meer dan 100miljoen euro gekost naar wie is dat gegaan want zoveel brug staat er nog niet . de rente op onze staatschuld gaat naar de banken en wie zijn de personen die deze centen binnenrijft onlangs een heel bekende politieker met 2,7miljoen belastingvrije eurootjes als bonus . dit is ok , maar o w die kleine man met zijn bijverdienste

Vandebos

#14 , 12 nov 2010 21:05

Misschien een beetje verder lezen Xena?

ganapathi tantra

#15 , 13 nov 2010 19:29

Beste Moderator Vandebos

U durft nogal vergezochte uitspraken te doen. Ik ken namelijk een forum waar ik ook uw stelling deelde ( en waarschijnlijk nog veel meer dan u en ik) mbt de niet nagekomen
beloftes van de horeca sector en de hun toegewezen btw verlaging. Wees zeker dat u daar net zoals ik verkettert zou worden tot een overdraagzaam element die een ander
niks gunt. Toch wel raar als je weet dat de horeca woordvoerder zelf schoorvoetend moet toegeven dat het geheel idd zijn doel voor een significant deel is voorbij geschoten. Gelukkig heb ik al kunnen vaststellen dat op dit forum iets meer intelligentie en maturiteit voor handen is.

Verder haalt u aan dat er drie categorie zijn te onderscheiden. Ik hoop echter wel dat u met "invalide" een bredere lading wil dekken anders moeten we gaan uitbreiden. we hebben
ook nog de zelf gekozen werkloze die al jarenlang maandelijks zijn bijdrage incaseert maar bijna iedere morgen wordt ogehaald met één of ander busje. En dat zijn niet diegenen die
worden uitgebuit door koppelbazen of werkgevers die het niet zo nauw nemen met hun personeel.
anderszijds hebben we ook de zij die een job hebben maar daarnaast en zonder gebruik te maken van de legale bijberoeperij dagelijks en zeker in de weekend zware oneerlijke concurrentie
zijn voor de reguliere sector. En zo kan ik er nog een paar opnoemen.

U hebt natuurlijk gelijk door te stellen dat door de bestrijding van het zwartwerk er een overschot ontstaat dat zwartwerk zou moeten tegengaan. Maar daar denk ik verschillen we van mening
Ik denk dat zwartwerk nog het best te bestrijden valt door een verlaging van de surplus op deze arbeid zijnde btw, accijnzen, sociale zekerheid enz. Het financieren van de strijd tegen zwartwerk door zwartwerk te bestrijden lijkt mij de eng en levert mi onvoldoende middelen op. Bovendien komt er geen mentaliteitswijziging. We zitten natuurlijk ook nog steeds met feit dat de vraag nog steeds groter is dan het aanbod. Maar dat durft niemand te zeggen.

Terug naar “Andere”