Een deskundige die aangesteld werd , moet zijn onderzoeken uitvoeren en hiervan een verslag maken en zijn verslag binnen een bepaalde tijd overhandigen aan de arbeidsrechtbank. Als de deskundige van oordeel is, dat er volgens hem nog bijkomende onderzoeken moeten uitgevoerd worden , moet hij hiervan de arbeidsrechtbank op de hoogte brengen en uitstel vragen om zijn defintief deskundig verslag op de griffie van de arbeidsrechtbank te mogen neerleggen. Maar uitstel tot eind volgend jaar , dat betwijfel ik ten zeerste.
Er zitten inderdaad addertjes onder het gras. De deskundige kan een gunstig verslag maken in jouw voordeel, maar daarom betekent het niet dat de rechter het advies van de deskundige hoeft te volgen. Als de deskundige bijv in zijn verslag schrijft dat je niet meer bekwaam bent om een zwaar beroep uit te oefenen, kan de rechter oordelen dat je nog altijd bekwaam bent om een licht beroep uit te voeren.
Op de brief die je gekregen hebt van de controlerend geneesheer staat dit te lezen, dat je geschorst werd omdat je geen graad van meer dan tweederde werkonbekwaamheid meer hebt in je beroepscategorie.
Ik veronderstel dat je zaak nog altijd in handen is bij de rechtbank van eerste aanleg. Oordeelt de rechter dat je niet meer werkonbekwaam ben, zijn er twee mogelijkheden.
1. Het werk hervatten
2. Binnen de maand na ontvangst vonnis arbeidsrechtbank, beroep aantekenen (op advies van je behandelend geneesheer) tegen de beslissing van de rechter.
Op basis wat we konden verstaan van de deskundige zal hij de rechtbank adviseren om de arbeidsongeschiktheid van 66 % procent limiteren in tijd
66 % is niet voldoende . Je behandelend geneesheer moet voor meer dan 66 % vermelden.
Volgens mij slaat het tijdslimiet op een arbeidsduur per week. Hiermee bedoel ik dat er kan voorgesteld worden om het werk deels te hervatten en niet volledig , bijv 2 of 3 dagen per week , dit tot eind volgend jaar.
Deels betaald door je werkgever en deels betaald door het ziekenfonds.