Zwangerschap

Poi2
Topic Starter

Zwangerschap

#1 , 27 mei 2014 11:28

Beste,

weet iemand waar ik meer info kan vinden in verband met zwangerschap en werken.

Gerelateerde onderwerpen:
- zwangerschap en werken in een rusthuis. (hoe lang verplicht te blijven werken, risico's op besmettingen en dergelijke)
- zwangerschap en nachtwerk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mei 2014 07:38

Beste,

- zwangerschap en werken in een rusthuis. (hoe lang verplicht te blijven werken, risico's op besmettingen en dergelijke)
Voor het eerste is er geen reglementering, arts oordeelt hierover.
Voor het tweede: wat wil je weten?

Poi2
Topic Starter

#3 , 28 mei 2014 09:18

Ok ik heb intussen zelf ook al wat meer nagevraagd en gezocht.

voor het eerste, dit is de 'arbeidsgeneesheer' die hierover oordeelt.
Deze heeft hier blijkbaar als 'standaard antwoord' dat 'als je de hygiëne en ontsmettingsvoorschriften volgt er geen besmettingsgevaar is'.

Deze vragen kwamen omdat mijn vrouw zwanger is en ik het niet echt veilig vind om tijdens de zwangerschap dit werk te blijven doen
- nachtwerk (kan al niet gezond zijn voor de foetus)
- besmettingsgevaar --> uitwerpselen en dergerlijke, clostridium, ...
- demente personen, die soms aggressief uit de hoek kunnen komen

Ben misschien al overbeschermend maar wil liever geen risico's nemen, en ik vroeg mij af welke regelingen hier omtrent zijn.
Maar blijkbaar hangt dit voornamelijk af van de Goodwill van de arbeidsgeneesheer die toch niet volledig onpartijdig is lijkt me.

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2014 09:19

Beste,

je kan gratis deze brochure bestellen bij het ministerie van arbeid
http://www.werk.belgie.be/publicationBasket.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Verbod op overwerk en nachtarbeid

Zwangere werkneemsters en werkneemsters die borstvoeding geven, mogen geen overwerk verrichten. Op deze regel zijn er een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld voor de personen met een vertrouwenspost of personen met een leidinggevende functie die in de wetgeving wordt genoemd.

De werkgever kan een zwangere werkneemster niet verplichten nachtarbeid te verrichten gedurende een periode van acht weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Mits voorlegging van een geneeskundig getuigschrift mag de werkneemster nachtarbeid ook weigeren gedurende andere periodes tijdens de zwangerschap en gedurende maximum vier weken onmiddellijk volgend op de bevallingsrust. De werkgever is dan verplicht de werkneemster dagarbeid te geven of, indien dit niet mogelijk is, de uitvoering van de arbeidsovereenkomst te schorsen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2014 09:26

Ok ik heb intussen zelf ook al wat meer nagevraagd en gezocht.

voor het eerste, dit is de 'arbeidsgeneesheer' die hierover oordeelt.
Deze heeft hier blijkbaar als 'standaard antwoord' dat 'als je de hygiëne en ontsmettingsvoorschriften volgt er geen besmettingsgevaar is'.

Deze vragen kwamen omdat mijn vrouw zwanger is en ik het niet echt veilig vind om tijdens de zwangerschap dit werk te blijven doen
- nachtwerk (kan al niet gezond zijn voor de foetus)
- besmettingsgevaar --> uitwerpselen en dergerlijke, clostridium, ...
- demente personen, die soms aggressief uit de hoek kunnen komen

Ben misschien al overbeschermend maar wil liever geen risico's nemen, en ik vroeg mij af welke regelingen hier omtrent zijn.
Maar blijkbaar hangt dit voornamelijk af van de Goodwill van de arbeidsgeneesheer die toch niet volledig onpartijdig is lijkt me.
is het een ocmw rusthuis ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mariette

#6 , 28 mei 2014 09:59

Een kinesiste mag na de zesde maand geen arbeid meer verrichten. Ook niet als zelfstandige, ook niet als men enkel patienten aanneemt die vb. zelf oefeningen moeten doen. Dit is een strop voor zelfstandige kinesistes.

Een bejaardenverzorgster/verpleegster moet toch ook met mensen "sleuren", dus ik zou veronderstellen dat op dezelfde basis ook daar beperkingen worden opgelegd?

Kleuterleidsters worden op basis van mogelijke besmettingen ook verplicht om te stoppen met werken tijdens de zwangerschap.

jefke007

#7 , 28 mei 2014 11:58

in klinieken is het volkomen gebruikelijk dat een verpleegkundige thuis blijft van zodra ze weet dat ze zwanger is ( arbeidsgeneesheer)
er valt zeker iets over te zeggen dat het voor rusthuizen ook zo kan zijn. Arbeidsgeneesheer onder druk van de werkgever gezet ?? Men mag echter ook vervangwerk aanbieden waar geen besmettingsgevaar is.
De bezorgheid van de topicstartre is m.i. volledig gegrond.

Heffen en tillen van lasten is verboden zodra men 5 maanden zwanger is , ( heeft niets met besmettingsgevaar te maken )

Terug naar “Andere”