Men moet geen derde statuut crieeren , nu bestaat toch ook zelfstandige in bijberoep, zelfs de overheid helpt hun, misschien vanaf volgend jaar zelfs btw vrij tot 25.000€ omzet, dit zou een ideale vorm zijn om uber te laten werken, nu werken ook zelfstandige in taxi bedrijven zoals in Antwerpen waar bijna iedereen daar zelfstandig is.
De situatie waar ik direct aan dacht is deze van een persoon die een website heeft waarop hij reclame zet. Dat brengt bvb 100 euro per jaar op, maar moet strikt genomen via een zelfstandige activiteit in bijberoep. Valt die persoon werkloos, dan is volgens de huidige reglementeirng hij verplicht om de google ads af te zetten, omdat dit nu eenmaal niet cumuleerbaar is met werkloosheid. Wat imho niet direct de bedoeling van die regeling is, maar er bestaat geen andere oplossing momenteel dan het in het zwart te doen (of aan te geven als divers inkomen, met als mogelijks resultaat dat dit voor een terugvordering van duizenden euro's tot gevolg heeft). Heb een aantal van deze gevallen gehad, die soms écht schrijnend zijn. Zo had ik iemand die 'in bijberoep' webcam-activiteiten deed, deze correct aangegeven had aan de belastingen, maar doordat ze die niet aangegeven had aan de werkloosheid noch aangegeven had als zelfstandige activiteit in bijberoep (onbewust dat zoiets als "werken" beschouwd werd), ze ALLES moest terugbetalen van werkloosheidsuitkeringen. Ik dacht dat ze ongeveer 4x zoveel heeft moeten terugbetalen als ze gekregen had (en elke minuut gewerkt was bewijsbaar, ze had mooi al haar overzichten van gewerkte minuten mee).
Als het natuurlijk over een héél regelmatige activiteit gaat, is zo'n zelfstandigheid in bijberoep iets wat perfect moet kunnen. Zeker in het geval van Uber zoals ze nu werken, 't is niet dat ze meegaand zijn om naar een correct statuut te gaan.