#1 , 28 nov 2011 21:42
Dag,
Ongeveer 6 maanden terug koop ik ongeveer ter waarde van 4000 euro een eetkamer bij meubelen O. te Balen. Het gaat om gefineerde meubelen met een blanke matte vernislaag. Bij de verkoop wordt gezegd dat deze vernislaag zeker goed vochtbestendig is. Verder worden er geen gebruiksinstructies of –waarschuwingen meegegeven.
1/ Na 3 maanden ongeveer komt het eerste probleem. Na enkele uren een glazen vaas centraal op de eettafel geplaatst te hebben, blijkt de vernislaag hieronder los gekomen. Op enkele andere plaatsen, waar we regelmatig zitten en kortstondig soms een glas plaatsen, gebeurt in discrete mate hetzelfde.
a) De dienst naverkoop zegt dat de vernislaag niet waterbestendig is, omdat deze op waterbasis is, in tegenstelling tot de vroegere gebruikte vernislagen die op cellulosebasis zijn (milieumaatregelen).
b) Dit is natuurlijk in tegenstrijdigheid met wat de verkoper beweerde. Deze beweerde namelijk dat zoiets als een vaas of glas geen probleem is. Ik ben nadien nog eens als “nieuwe onbekende” klant dit gaan navragen in meubelzaak O. en opnieuw werd hetzelfde beweerd.
c) Navraag bij schilderszaken leert, dat het inderdaad zo kan zijn dat nieuwe vernislagen beschadigd kunnen worden door water, maar dat dit normaal zeker niet zo snel mag gebeuren.
d) CONCLUSIE: Ik ben zeker voor een deel verantwoordelijk voor dit probleem, maar de verkoper en dus de meubelzaak lijken me ook een deel verantwoordelijkheid te dragen omdat ze het volledig nagelaten hebben mij hierover te informeren.
2/ Ongeveer in dezelfde periode plaats ik een dagje een CD-speler op het dressoir. Mijn vriendin vindt dit niet zo mooi en verwijdert deze. Onder de rubberen pootjes blijkt de vernislaag volledig weggevreten. De dienst naverkoop beweert dat dit kan omdat er blijkbaar oplossende middelen kunnen zitten in rubber. Goed, kan zijn, maar waarom hoor ik daar dan nu de eerste keer van en werd me dat niet vermeld bij de verkoop?
3/ Het meest pijnlijke probleem. Op het dressoir begint het fineer op verschillende plaatsen los te komen, zonder dat er ook maar enige schade is aan de bovenliggende vernislaag. Ik laat vervolgens een expert van meubelzaak O. komen.
a) De expert zegt dat het zeker om een verlijmingsfout moet gaan en vult betreffende documenten in. Hij zegt dat het dressoir gerepareerd of vervangen gaat worden. Over punt 1-2 zegt hij dat het de fout van de gebruiker is. Tja..
b) Een week later belt de dienst naverkoop me om te zeggen dat de fabrikant alle verantwoordelijk afwijst en dat het zeker om een fout van de klant gaat, waarschijnlijk water. Bizarre uitleg aangezien de bovenliggende wateroplosbare vernis volledig intact is. Hij zegt ook dat de fabrikant eigenlijk altijd alles afwijst.
4/ Na veel discussie wordt het volgende voorstel gedaan: de meubels worden opgehaald op een afgesproken datum, zullen worden hersteld en enkel de schade ten laste van de klant zal worden aangerekend. Natuurlijk is de fabrikant niet de meest objectieve persoon hiervoor. De vervoerskosten bedragen hierbij minstens 220 euro (ladderlift).
5/ Wie is er nu verantwoordelijk?
a) Ik ben minstens voor een deel verantwoordelijk voor punt 1 en 2.
b) De verkoper en meubelzaak O. lijken me ook zeker voor een deel verantwoordelijk te zijn, aangezien verkeerdelijke en te weinig info gegeven werd. De dienst naverkoop wijst alle verantwoordelijkheid af. Beetje frappant toch, aangezien zij meubels aankopen, en het toch hun taak moet zijn om de klant correct te informeren.
c) De fabrikant is verantwoordelijk voor punt 3 en misschien punt 1 (er werd melding gemaakt dat er dan een extra dikke laag vernis zou geplaatst worden, is de originele vernislaag ontoereikend?)
6/ Wat moet ik nu doen?
- Akkoord gaan en eventueel een deel van het factuur betwisten (minstens punt 3).
- Andere suggesties?
Met vriendelijke groeten,