Wel betaald, maar geen gestructureerde mededeling...

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wel betaald, maar geen gestructureerde mededeling...

#1 , 22 dec 2011 15:15

Een oudere tante van mij (die nog niet zolang met de PC werkt maar wel de online banking ontdekt heeft) heeft een factuur van het ziekenhuis betaald, maar ze had de gestructureerde mededeling op het overschrijvingsformulier overgenomen in het mededeling veld ipv het veld voor de gestructureerde mededeling.

Nu kreeg ze een herinnering + kosten ivm die factuur. Ze heeft gebeld naar de facturatiedienst dat ze weldegelijk overgeschreven heeft. De facturatiedienst heeft dit opgezocht en zag inderdaad de overschrijving, maar meldde mijn tante dat de gestructureerde mededeling in het mededeling veld stond, want niet correct was, waardoor de betaling niet automatisch door hun systeem verwerkt werdt. Bijgevolg was mijn tante volgens de facturatiedienst wel nog de extra kosten verschuldigd.

Is dit correct? Mijn tante had op tijd betaald, aan de correcte partij en het correcte bedrag. Het enige foutje dat ze gemaakt heeft is dat de gestructureerde mededeling in een verkeerd veld werd ingevuld. Meer details kan ik momenteel niet geven, aangezien ik de factuur niet in mijn bezit heb.

Concrete vraag: wat moet mijn tante doen? De extra kosten betalen of protesteren? En op basis waarvan protesteren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 22 dec 2011 16:04

Een oudere tante van mij (die nog niet zolang met de PC werkt maar wel de online banking ontdekt heeft) heeft een factuur van het ziekenhuis betaald, maar ze had de gestructureerde mededeling op het overschrijvingsformulier overgenomen in het mededeling veld ipv het veld voor de gestructureerde mededeling.

Nu kreeg ze een herinnering + kosten ivm die factuur. Ze heeft gebeld naar de facturatiedienst dat ze weldegelijk overgeschreven heeft. De facturatiedienst heeft dit opgezocht en zag inderdaad de overschrijving, maar meldde mijn tante dat de gestructureerde mededeling in het mededeling veld stond, want niet correct was, waardoor de betaling niet automatisch door hun systeem verwerkt werdt. Bijgevolg was mijn tante volgens de facturatiedienst wel nog de extra kosten verschuldigd.

Is dit correct? Mijn tante had op tijd betaald, aan de correcte partij en het correcte bedrag. Het enige foutje dat ze gemaakt heeft is dat de gestructureerde mededeling in een verkeerd veld werd ingevuld. Meer details kan ik momenteel niet geven, aangezien ik de factuur niet in mijn bezit heb.

Concrete vraag: wat moet mijn tante doen? De extra kosten betalen of protesteren? En op basis waarvan protesteren?
Gezien de tegenpartij heeft bevestigd het geld te hebben ontvangen en de betaling op tijd was, zou uw tante best de extra kosten kunnen betwisten via een "verzetschrijven" aangetekend verzonden met uitleg dat zij voor de eerste maal een netbanking-operatie uitvoert en het mis is gegaan. Als de extra kosten vrij laag zijn, loont de AZ waarchijnlijk niet en is een bezoekje aan de dienst boekhouding misschien de beste oplossing? Laat in ieder geval op papier of email bevestigen dat zij berusten want grote ziekenhuizen hebben "logge" administraties die dikwijls "blind" zijn en niet adequaat opvolgen met allerlei gevolgen... .

Justiceseeker

Moraelin

#3 , 23 dec 2011 10:54

Gewoon niet betalen, denk je dat ze voor 5 euro een rechtszaak zullen beginnen ? Ik heb dat al veel voorgehad met telenet en electrabel en zo en dan betaal ik gewoon zonder de extra kosten. Het zal hen meer kosten om die alsnog te krijgen en dan verliezen ze mij ook als klant. Die extra kosten zijn belastingen voor domerikken, al wie erin trapt die hebben ze lekker beet.

Reclame

willby

#4 , 23 dec 2011 11:02

Gewoon niet betalen, denk je dat ze voor 5 euro een rechtszaak zullen beginnen ? Ik heb dat al veel voorgehad met telenet en electrabel en zo en dan betaal ik gewoon zonder de extra kosten. Het zal hen meer kosten om die alsnog te krijgen en dan verliezen ze mij ook als klant. Die extra kosten zijn belastingen voor domerikken, al wie erin trapt die hebben ze lekker beet.
Inderdaad, als je zelf geld moet terugkrijgen , moet je ook ni proberen van extrakost aan te rekenen.

ganapathi tantra

#5 , 23 dec 2011 13:23

De TVT (Tante Van Tom) moet zich idd niet laten doen. Ik zit met een zelfde geval. Een gestructureerde mededeling maakt wettelijk gezien geen verplicht onderdeel uit van een betaling.
Alleen vadertje staat doet daar nog moeilijk over.
Boekhoudkundige diensten die een deel vn hun betalingen niet terugvinden omdat iemand eens wat verkeerdelijk of niet sheeft ingevuld zijn mi geen een bende luierikken die hun jiob niuet
naar behoren uitvoeren. Met de systemen van vandaag gebeuren waarschijnlijk 95 % van alle betalingen in 5 % van de arbeidstijd via een automatisme. Wie dan nog niet voldoende tijd heeft met zin 95 % om die 5 % te checken zal waarschijnlijk teveel andere niet ter zake doende activiteiten hebben. Maar veelal zie ik het gewoon een je m'en foutisme dat men probeert af te schuiven op de mensen. Raar dat je dit bij privébedrijven weinig of niet tegenkomt.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

jojan

#6 , 23 dec 2011 14:21

Wel opletten met overheden - ik werk voor de overheid en wij sturen wel degelijk voor die 4,78 EUR (voorkeurstarief kosten aangetekende zending - in januari 2012 te verhogen) dossiers door naar de gerechtsdeurwaarder. Gemeentelijke ontvangers hebben uiteraard nu wel het voordeel dat zij niet langs een rechtbank moeten passeren maar zelf de bevoegdheid hebben dwangbevelen uit te vaardigen.

Ik krijg wekelijks telefoontjes van mensen die plots zo'n kost van 4,78 zien stijgen naar meer dan 100 euro (en volgend jaar nog duurder - vermits er ook nog 21% BTW gaat bijkomen) kosten van de gerechtsdeurwaarder.

We zijn wel soepeler als in dit geval, mijns inziens moet de TVT dit niet betalen, in onze administratie zou deze kost worden kwijtgescholden vermits mevrouw op tijd heeft betaald.

Grisjka Nowych

#7 , 17 mei 2016 18:27

Is gestructureerde mededeling bij banktransfers wettelijk of niet?
Als dat wettelijk is geldt dat zowel voor transfers naar de staatskas als naar de privé.
Banktransfers zonder (of fout?) gestructureerde mededeling naar de staatskas wordt beboet.
Als dat gestructureerde mededelingsloos banktransfers niet wettelijk is, is die boete dat ook niet.

WP002

#8 , 17 mei 2016 20:20

En de prijs voor het omhoog schoppen van het oudste topic gaat naar...

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mei 2016 09:18

En de prijs voor het omhoog schoppen van het oudste topic gaat naar...
LOL... Wees blijk dat het toch min of meer on topic is ;).

Ik was dit draadje al volledig vergeten. Tante heeft een beleefd mailtje aan de ombudsdienst van het ziekenhuis gestuurd (lees: ik heb het gestuurd in haar plaats), en de extra kosten werden kwijtgescholden. (Dit even ter update, na vier jaar ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”