Wij hebben in december 2011 een droogkast (van het merk Haier) gekocht bij Van Den Borre (online). Deze maand heeft het verwarmingselement het begeven, dit heb ik dan ook netjes ingebeld bij Van den Borre.
In de eerste plaats kreeg ik een voicemail dat de herstelling nog niet kon worden uitgevoerd omdat men op een vervangonderdeel wachtte. Meer dan een week later telefoon van de klantendienst dat ze mij toch niet te lang wilden laten wachten en ik mocht eventueel voor dezelfde waarde een nieuw toestel kiezen.
Toen ik belde om mijn keuze door te geven bleek dat toestel ineens 200 € opgeslagen te zijn en maar moeilijk leverbaar. Gezien er geen enkel ander toestel binnen een opleg van 250 € dezelfde specificaties had dan mijn origineel heb ik gevraagd om ofwel het openstaand saldo van een andere (nog niet geleverde) bestelling op te vullen of terug te betalen. VDB gaf dan ook toe dat het vervangonderdeel niet meer geproduceerd werd en wachten op herstelling is dus geen optie).
Dit wordt echter geweigerd, ik kan enkel waardebonnen krijgen en dan nog als ik mijn toestel fysisch binnenbreng in een winkel. Terugbetaling in geld wordt volledig geweigerd.
Nu is mijn vraag, hoe wettelijk is dit (ik heb voorlopig geen nut voor die waardebonnen en heb wel dringend een droogkast nodig)?
Waar heb ik eventueel wel recht op en wat doe ik nu best (ingebrekestelling?)?
Alvast bedankt voor jullie goede raad.