Vandenborre kan niet herstellen onder garantie, wat nu?

gvansanden
Topic Starter

Vandenborre kan niet herstellen onder garantie, wat nu?

#1 , 05 jun 2012 10:19

Wij hebben in december 2011 een droogkast (van het merk Haier) gekocht bij Van Den Borre (online). Deze maand heeft het verwarmingselement het begeven, dit heb ik dan ook netjes ingebeld bij Van den Borre.

In de eerste plaats kreeg ik een voicemail dat de herstelling nog niet kon worden uitgevoerd omdat men op een vervangonderdeel wachtte. Meer dan een week later telefoon van de klantendienst dat ze mij toch niet te lang wilden laten wachten en ik mocht eventueel voor dezelfde waarde een nieuw toestel kiezen.

Toen ik belde om mijn keuze door te geven bleek dat toestel ineens 200 € opgeslagen te zijn en maar moeilijk leverbaar. Gezien er geen enkel ander toestel binnen een opleg van 250 € dezelfde specificaties had dan mijn origineel heb ik gevraagd om ofwel het openstaand saldo van een andere (nog niet geleverde) bestelling op te vullen of terug te betalen. VDB gaf dan ook toe dat het vervangonderdeel niet meer geproduceerd werd en wachten op herstelling is dus geen optie).

Dit wordt echter geweigerd, ik kan enkel waardebonnen krijgen en dan nog als ik mijn toestel fysisch binnenbreng in een winkel. Terugbetaling in geld wordt volledig geweigerd.

Nu is mijn vraag, hoe wettelijk is dit (ik heb voorlopig geen nut voor die waardebonnen en heb wel dringend een droogkast nodig)?
Waar heb ik eventueel wel recht op en wat doe ik nu best (ingebrekestelling?)?

Alvast bedankt voor jullie goede raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 05 jun 2012 10:52

Art. 1649quinquies. § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht

Indien VDB het toestel niet kan herstellen, kan u de koopovereenkomst ontbinden en moeten zij u het geld terug geven (niet noodzakelijk de volle prijs, aangezien u toch een half jaar het genot ervan heeft gehad). U kan eisen dat dit cash gebeurd, indien ze niet willen, dreigen met vredegerecht
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

gvansanden
Topic Starter

#3 , 05 jun 2012 12:24

Bedankt Fore

Wat kan ik nu best als volgende stap doen? Een aangetekende ingebrekestelling?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2012 12:35

In sommige winkels hangt er wel een plakaat waarop staat dat ze geen cash geld teruggeven, maar wel waardebonnen.

Fore

#5 , 05 jun 2012 12:54

Die plakkaat heeft weinig juridische waarde me dunkt.

Lees ook eens:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =CD+speler" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

daboytommy

#6 , 05 jun 2012 13:57

inderdaad de wet is duidelijk. Als zij niet kunnen herstellen moeten zijn akkoord gaan met de ontbinding van de verkoop of vervanging met evenwaardige koelkast. Bij ontbinding hoeft u geen genoegen te nemen met bonnen.
De wet is duidelijk. Wat de dagwaarde betreft zal hier wel een formule voor bestaan maar ik denk dat als u deze bevinding voorlegt en ze via gerechtelijk weg zal beslechten, dat de aankoopprijs terugbetalen hen goedkoper zal uitvallen dat de rechtsplegingsvergoeding die zij riskeren daar ze allicht deze zaak nooit zullen kunnen winnen.

Terug naar “Consumenten Koop”