Wil van mijn "nieuwe auto" na herstelling niet terug!

Tintin0801
Topic Starter

Wil van mijn "nieuwe auto" na herstelling niet terug!

#1 , 26 aug 2012 15:33

Allen,

Ben van plan om deze week juridische hulp te zoeken i.v.m problemen met mijn nieuwe wagen. Ik zal proberen om het verhaal kort te vertellen. In oktober vorig jaar krijg ik eindelijk mijn nieuwe wagen, 3 dagen later is er iemand die me achteraan aanrijdt, (5400 euro schade) maar word netjes geregeld via de verzekering en 3 weken later krijg ik mijn nieuwe wagen terug. Ik natuurlijk blij tot opnieuw 3 dagen later ik uit een warenhuis kom en de wagen gehuldt is in een rookwolk, brandweer gebeld en blijkt een kortsluiting te zijn (op de plaats waar hij hersteld is), 3 maanden later en 245865 expertise's later is er geen oorzaak te vinden en kan men geen oorzakelijk verband vinden en wil de invoerder ook niet tussenkomen, er is wel een onderzoek geweest of ik zelf niets fout had gedaan en aangezien dit niet zo was draait mijn omnium voor de schade op, we zijn nu 9 maand verder en nog steeds staat de wagen in de garage, moeilijk om onderdelen te leveren,...... Ik heb nu aangegeven dat ik deze wagen niet meer terug wil, er is niet gevonden waarom hij vuur gevat heeft dus wie weet doet hij dit wel opnieuw? Nu is mijn vraag kan ik dit, dit is toch te gek voor woorden en dan heb ik nog maar een héél korte versie verteld. Is er een mogelijkheid om die koop ongedaan te maken?

GRTZ
T

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy

#2 , 03 sep 2012 17:35

na 6 maanden garantie verhuist de bewijslast naar de koper, u zal maw dus zelf, met bvb onafhankelijk tegenexpertise, het verband met het ongeval en de brand moeten aantonen, wil u alsnog garantie afdwingen. De kosten van die tegenexpertise, mocht die in uw voordeel zijn, zal u dan moeten trachten te recuperen van de verkoper, desnoods via gerechtelijke weg

VDG2

#3 , 03 sep 2012 17:40

na 6 maanden garantie verhuist de bewijslast naar de koper, u zal maw dus zelf, met bvb onafhankelijk tegenexpertise, het verband met het ongeval en de brand moeten aantonen, wil u alsnog garantie afdwingen. De kosten van die tegenexpertise, mocht die in uw voordeel zijn, zal u dan moeten trachten te recuperen van de verkoper, desnoods via gerechtelijke weg
Niet helemaal correct, de wet is heel duidelijk. Als het gebrek zich manifesteert tijdens de eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Afgaande op de post van TS had het gebrek zich in deze periode reeds gemanifesteerd, dus ligt de bewijslast nog steeds bij de verkoper.
In oktober vorig jaar krijg ik eindelijk mijn nieuwe wagen, 3 dagen later is er iemand die me achteraan aanrijdt, (5400 euro schade) maar word netjes geregeld via de verzekering en 3 weken later krijg ik mijn nieuwe wagen terug. Ik natuurlijk blij tot opnieuw 3 dagen later ik uit een warenhuis kom en de wagen gehuldt is in een rookwolk.
Art. 1649ter. § 4 BW
Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.

Tenslotte, om op TS zijn vraag te beantwoorden. Alle info i.v.m. garantie kan u via onderstaande link vinden.
Welke rechten geniet de consument?
Men kan een hiërarchie opstellen van de middelen die ter beschikking van de consument worden gesteld:
Hij heeft het recht de kosteloze reparatie of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
Enkel ingeval de reparatie of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de consument het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen.
De ontbinding van het contract kan niet worden geëist indien het om een klein defect gaat. De consument kan eventueel nog een schadevergoeding krijgen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vraag mij enkel af in hoeverre de constructeur zich kan beroepen op het ongeval om geen garantie te moeten verlenen (gezien het gebrek zich op dezelfde plaats voordoet)? Misschien heeft iemand anders daar nog een antwoord op?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”