Product voldoet niet aan eisen klant

dvbox
Topic Starter

Product voldoet niet aan eisen klant

#1 , 29 okt 2012 16:46

Hallo,

Ik ben een kleine zelfstandige en heb een probleem met een klant.
Enkele maanden geleden verkocht ik aan een van mijn klanten een tabletpc van het merk asus. In de eerste 2 weken van de ingebruikname bleek dat het toestel in omstandigheden waarbij sprake is van een zwak draadloos bronsignaal, de verbinding makkelijk kwijtgeraakt in vergelijking met andere vergelijkbare toestellen.

Deze klant vraagt me nu dit toestel terug te nemen, of een ander te voorzien. Hij zegt dit voor de rechtbank te willen brengen.

Ik heb dit toestel tot 3 maal toe teruggestuurd naar asus, de producent; doch deze beweert geen gebrek te kunnen vaststellen. Ik ben van de producent afhankelijk voor een herstelling of terugname.

Mijn vraag is nu of ik daar als verkoper verantwoordelijk voor ben, en of dit onder de wettelijke garantie valt. Hier is volgens mij geen sprake van een defect, doch van een verschil in performantie dat niet voldoet aan de eisen van de klant.

Of kan hier sprake zijn van een productiefout? En is in dat geval niet de producent (asus) de tot verantwoording te brengen partij?

Dus:

1. Dien ik dit te zien als defect dat onder de garantie valt?

2. Wie is verantwoordelijk, verkoper of fabrikant?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 okt 2012 18:21

1. Nee
2. De klant

Xastheron

#3 , 30 okt 2012 08:43

Uit persoonlijke ervaring kan het goed zijn dat "de klant" op een "kanaal" zit (geloof dat een standaard router een 10-tal kanalen heeft, die overeenkomen met verschillende frequentiebanden) dat in de omgeving veel gebruikt wordt. De router en PC gezamelijk op een ander kanaal instellen kan al helpen.

Omstandigheden bij de klant in kwestie kunnen er ook toe leiden dat draadloos internet bij hem niet aangeraden is (de router zit misschien in een blok beton met staaldraden kooi of god weet wat hij gedaan heeft), of niet naar behoren is geïnstalleerd...

Zijn idee van performantie strookt niet met die van de fabrikant. De fabrikant zal wel duidelijke benchmark tests hebben waarmee de bewuste tablet vergeleken wordt. Hij zal duidelijk binnen spec vallen (gezien 3x teruggestuurd zonder problemen opgemerkt zijn). In het ergste geval moet de fabrikant maar de resultaten van de benchmark test doorsturen. De klant zal waarschijnlijk hier helemaal niets mee kunnen aanvangen, de gemiddelde mens ook niet...

Reclame

dvbox
Topic Starter

#4 , 30 okt 2012 20:11

Hallo,

Alvast dank voor jullie antwoorden.

Als ervaren system engineer heb ik zo wel enkele dingen uitgeprobeerd. Zoals een ander kanaal, een andere router, zelf even meten wat de ontvangen signaalsterkte in db is van het toestel... Allemaal geen resultaat, tenzij bevestiging van het eerder vermelde.

Nu stel ik vast dat de forums vol staan van problemen met dat model,nb de duurste tablet van asus; in een poll van 69 gebruikers blijken 55percent problemen met de wifi te ervaren.

Het kan zijn dat de specs in goede omstandigheden kloppen, doch het probleem stelt zich pas bij een signaalsterkte van onder de -70dB, en het lijkt erop dat asus daar niet aan gedacht heeft.

Dan vraag ik me af of het toestel in minderwaardige omstandigheden niet dient verondersteld te zijn even goed te reageren als gelijkaardige produkten.

In een ander forum lees ik dat een aantal van de toestellen door amazon.com zijn teruggenomen.

Maakt dat het niet mogelijk voor de klant om een en ander aan te tonen?

Ik denk dat geen enkel verstandig mens buiten kijf zal stellen dat de producent uiteindelijk verantwoordelijk is, maar ik lees dat de wet op de verkoop in eerste instantie de eindverkoper verantwoordelijk stelt. Er staat evenwel ook in dat ik dit dan kan verhalen op mijn verkoper, maar ik weet niet goed hoe dit werkt.

Daarom maak ik me toch wat zorgen dat, als asus voet bij stuk houdt, ik met de gebakken peren kom te zitten.

De klant is van plan een procedure op te starten indien ik zijn apparaat niet terugbetaal.

Mijn vragen zijn dan:
- heeft hij met eigen beweringen en informatie van het internet voldoende bewijslast? Zoniet, waarmee dan wel?
- wat voor procedure en kosten staan me te wachten,en hoe voorkom ik ze?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2012 21:34

ter info :
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Justiceseeker

#6 , 03 nov 2012 10:24

Hallo,

Alvast dank voor jullie antwoorden.

Als ervaren system engineer heb ik zo wel enkele dingen uitgeprobeerd. Zoals een ander kanaal, een andere router, zelf even meten wat de ontvangen signaalsterkte in db is van het toestel... Allemaal geen resultaat, tenzij bevestiging van het eerder vermelde.

Nu stel ik vast dat de forums vol staan van problemen met dat model,nb de duurste tablet van asus; in een poll van 69 gebruikers blijken 55percent problemen met de wifi te ervaren.

Het kan zijn dat de specs in goede omstandigheden kloppen, doch het probleem stelt zich pas bij een signaalsterkte van onder de -70dB, en het lijkt erop dat asus daar niet aan gedacht heeft.

Dan vraag ik me af of het toestel in minderwaardige omstandigheden niet dient verondersteld te zijn even goed te reageren als gelijkaardige produkten.

In een ander forum lees ik dat een aantal van de toestellen door amazon.com zijn teruggenomen.

Maakt dat het niet mogelijk voor de klant om een en ander aan te tonen?

Ik denk dat geen enkel verstandig mens buiten kijf zal stellen dat de producent uiteindelijk verantwoordelijk is, maar ik lees dat de wet op de verkoop in eerste instantie de eindverkoper verantwoordelijk stelt. Er staat evenwel ook in dat ik dit dan kan verhalen op mijn verkoper, maar ik weet niet goed hoe dit werkt.

Daarom maak ik me toch wat zorgen dat, als asus voet bij stuk houdt, ik met de gebakken peren kom te zitten.

De klant is van plan een procedure op te starten indien ik zijn apparaat niet terugbetaal.

Mijn vragen zijn dan:
- heeft hij met eigen beweringen en informatie van het internet voldoende bewijslast? Zoniet, waarmee dan wel?
- wat voor procedure en kosten staan me te wachten,en hoe voorkom ik ze?
"De klant is van plan een procedure op te starten indien ik zijn apparaat niet terugbetaal."

Indien Uzelf al duidelijk heeft gelezen en ondervonden dat dit apparaat niet voldoet (wat ook het probleem is en de klant kennis van zaken heeft om het te gebruiken) zit er niet veel meer op dan de koop te ontbinden en dus de koper terug te betalen (U zit met een gewetensprobleem en klandizie tegenwoordig verliezen is nog veel slechter). De klant zal U voor de Vrederechter dagen, als particulier, en de procedure is niet te omslachtig en kan eventueel zonder raadsman gebeuren.
Doch gesterkt door het "sacrement van kennis" staat U niets in de weg om het merk (de invoerder of het bedrijf/fabrikant rechtstreeks) aan te pakken. U zal welke partij ook (of beiden) aangetekend formeel in gebreke dienen te stellen, het verloop van de feiten op een rij uitleggen, en aanmanen het apparaat te herstellen (of als U meent aan de basis van geschriften op het Net met voldoende negatieven aspekten) de terugbetaling eisen. Gezien U handelaar bent, en tegen een handelaar invoerder/fabrikant spreekt, zal enkel de rechtbank van koophandel bevoegd zijn. Heeft U een professsionele rechtsbijstandverzekering dan dient U deze best te contacteren. Lees ook de AV van de factuur aandachtig door.

De hamvraag is: is het sop de kool waard voor al deze miserie... en "tijdverlies" tenzij het aankoopbedrag vrij groot is en puur verlies in het verschiet ligt? Het dient overwogen maar een goed gesprek met de invoerder/fabrikant kan al wonderen doen. Proberen waard. U heeft er alles bij te winnen want de gerechtskosten kunnen flink oplopen.

Justiceseeker

ganapathi tantre

#7 , 04 nov 2012 11:49

Maar anderzijds vind ik dit toch alweer een beetje een brug te ver. Zomaar een klant gelijk geven om totaal andere reden dan de grond van de feiten zelf is een toch wel een beetje verkeerd.
Als ik mij niet vergis staat volgens TS vast dat bij de fabrikant geen fouten zijn gevonden. Fouten dan wel zoals in echte gebreken. Blijkbaar werkt het product niet voldoende in de ogen van de klant. Kijk en daar zit toch ook wel een beetje verschil. In mijn wereld van de bouw moet ik geen "eigen merk boorhamers" gaan halen in één of ander DHZ keten of stuntverkopers. De arbeiders wensen te werken met goed gerief en dan ga ik naar Hilti, Hitachi's Spitt en diesmeer. Onze omstandigheden zijn namelijk totaal anders Voldoen die spullen van die DHZ zaken ? Ongetwijfeld maar dan wel voor een zeer bepaald deel en toch zeker niet voor die van ons.
Ik denk niet dat desbetreffende klant hier zomaar een terugbetaling kan eisen. Moest dat zo zijn dan zou ik wel gaan procederen. Anderzijds moet je een klant wel bijstaan in zijn probleem en denk ik dan toch wel dat TS moet rond de tafel gaan zitten met zowel klant als invoerder/leverancier. Maar je kan als leverancier toch ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor de omstandigheden bij een klant. Ik snap niet goed waarom TS zich zorgen maakt over dit feit. Kan je iets slecht zeggen over ASUS ? Vanuit mijn standpunt niet want hier zijn alle laptops van Asus en nog nooit problemen gehad ook niet met WIFI of andere. Maar één zwaluw maakt de lente niet. Maar je kan niet stellen dat Asus verplicht is om een product te maken/concipieren dat onder alle omstandigheden moet kunnen functioneren. Als de klant van TS nu ook weet hoe de vork in de steel zit zie ik op zijn minst een gedeelde verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2012 16:34

Mijns inziens had de klant zich op voorhand moeten informeren. Als het toestel geen productiefout vertoont, maar gewoon zwak scoort op wifi-connectiviteit, valt dit niet onder garantie. Dat er toestellen bestaan met een betere wifi-connectiviteit, speelt hierin weinig rol.

Het zou mooi worden: stel dat ik een oven koop met grill, die wel werkt maar niet zo fantastisch goed als bepaalde andere ovens. Denk je dat ik dan naar de winkel kan stappen en de oven terugbrengen omdat een andere oven een betere grillfunctie heeft? Ik vrees van niet.

Uit commercieel oogpunt kan je eventueel wel een "geste" doen voor je klant, en het toestel terugnemen en misschien toch nog verkopen aan iemand die het enkel in ruimtes met deftig signaal wil gaan gebruiken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”