Beste lucgescheiden.
Een zeer dikke merci voor uw uitgebreid antwoord.
Mijn zorg en volgens mijn indruk ook de uwe, zijn zeer uitzonderlijk.
De meeste mensen denken nog niet eens aan dat probleem en ondergaan slaafs wat op hen afkomt.
De notaris is God de Vader!
Als men alle uitoefenaars van vrije beroepen in de gevangenis vergelijkt, vertegenwoordigen de notarissen procentueel ten opzichte van de andere vrije beroepen, het grootste aantal.
U schrijft: "Het financieel beheer hoort echter wel tot de opdracht, en gezien ...."
In het burgerlijk wetboek staat dat niet expliciet en wat mij dan persoonlijk betreft in het vonnis ook niet. Vermoedelijk in dat van jou evenmin.
Een advocaat heeft mij dat bevestigd maar voegde er onmiddellijk aan toe dat het beheer door de aangestelde notaris "normaal" (sic) is.
Op mijn repliek dat “normaal” dan niet "telt", schokschouderde hij.
Het is duidelijk dat hij mijn belang daarbij niet dient, maar het zijne.
Een ander notaris heeft mij dat eveneens bevestigd, maar zonder de opmerking “normaal”.
Die heeft uiteraard geen enkel persoonlijk belang bij hetgeen de advocaat opmerkte.
Wanneer men het beheer overlaat aan de notaris zal hij pas tot verdeling overgaan nadat het laatste goed verkocht is.
Dan stelt hij zijn eindafrekening op met:
- In positief de opbrengsten
- In negatief de kosten, de erelonen en een commissie van 1% (in functie van door zichzelf aangesteld immobiliënmakeaar).
Het saldo komt op uw rekening.
Ontevreden? Begin maar aan uw kalvarietocht!
Wanneer de notaris de opbrengsten beheert, moet de cliënt uit de put kruipen.
Wanneer de cliënt zelf zijn eigen opbrengsten beheert, moet de notaris uit de put kruipen.
Na meer dan één jaar heb ik nog geen enkele provisie betaald.
Dat is verdacht: de schaapjes worden kalm en onwetend gehouden.
Het verhindert ook elke vorm van transparantie bij de eindafrekening en het bewijst ook dat de notaris het scenario zoals hierboven verwacht, zal volgen.
Om al deze redenen ben ik geneigd om mijn handtekening bij het verlijden van de akte pas te plaatsen als er een cheque bijgevoegd is voor mijn deel.
Kortsluiting met juridische vonken mogelijk indien de notaris dreigt een bijkomend notaris aan te stellen om te ondertekenen in mijn plaats.
Ik zoek wel zo veel mogelijk juridische onderbouw.
U schrijft "Normaliter zijn de rechtsmiddelen uitgeput, immers Cassatie zal een nieuwe aanvraag tot beoordeling wellicht seponeren..."
"Cassatie" mag je uit uw woordenschat bannen.
Om een zaak voor Cassatie in te leiden, dien je vooraf de zaak te laten onderzoeken door een "cassatie-advocaat".
Aanvankelijk 12 in aantal, nu uitgebreid tot 20 voor gans België.
Dat onderzoek dient als filter voor de "serieuze" zaken.
Provisie minstens 3.000€.
Wanneer hij "no go" adviseert, is het finaal.
Voor Cassatie worden enkel eventuele procedurefouten (ten gevolge van vonnis in hoger beroep) behandeld.
Cassatie kan in het gunstigste geval (procedurefouten bewezen) enkel de zaak terugsturen naar een ander Beroepshof en vonnist niet ten gronde.
Mocht je er wat voor voelen onze koppen bij elkaar te steken, hetgeen ik op prijs zou stellen:
[email protected]