@Drone en @Fore,
Er is niet echt een "laatste schrijven" geweest. Ik stuurde naar Vandenbos in PB een overzicht van hoe het er aan toeging:
Beste,
Wel, in principe was ik nooit zover gegaan.
Het probleem was eigenlijk het volgende: ik krijg plots een nogal dreigende brief van een incasso omdat ik "al jaren" 12,5 EUR schuld zou hebben aan een medisch labo. Uiteraard kwamen daar intresten en kosten bij en kwamen zij dus al snel aan +/- 70 EUR.
De fout bleek bij het labo te liggen: zij hadden de facturen en aanmaningen naar een fout adres gezonden, niet het adres op de klevers op de aanvraag tot bloedonderzoek.
Ik dacht: hier zijn we snel vanaf, labo voorstellen dat ik enkel die 12,5 EUR betaal en de rest is hun probleem. Zij zagen hun fout in, waren akkoord en gingen het incassobureau op de hoogte brengen.
Beetje later terug een brief met nog meer dreigende taal dat ik toch de rest moest betalen. Terug contact met het labo genomen, die dan plots van niks meer wisten maar mijn standpunt konden begrijpen. Zij gingen het nodige doen.
Beetje later terug een brief met een allerlaatste kans om te betalen. Het is toen dat ik mijn AS verzonden heb naar zowel het labo als het incasso, met de uitleg hoe het nu zat en dat voor mij alles in orde was. In bijlage daarvan de factuur voor mijn prestaties en de kosten voor de AS.
Na veel over- en weer mailen dossier doorgezonden naar ***** die het via hun incassoprocedure heeft laten invorderen.
Uiteindelijk nooit gedacht dat ik de betaling zou krijgen, maar 't was het proberen waard en 't is gelukt...
Het is dus een "taktiek" die op zich weinig kans tot slagen heeft, maar bij mij wel lukte omdat
a) ik kon bewijzen dat ze de factuur hadden gekregen
b) ze veel te lang gewacht hebben om die factuur te protesteren
c) ik bleef volharden, tot zelf het opstarten van een incasso
Waren ze tijdig geweest met het protesteren van de factuur, dan had ik vermoedelijk bot gevangen...