Fitnessabonnement verbreken

plex454
Topic Starter

Fitnessabonnement verbreken

#1 , 07 jun 2013 11:09

Hallo,

Ongeveer 6 maanden geleden ging ik bij een fitnessbedrijf een Gold-abonnement (24maand) aan met doel te gaan sporten in volgende filialen:
-Filiaal Genk: in de buurt van mijn werk. Hier kom ik sporadisch.
-Filiaal Leuven: waar ik verblijf. Hier ben ik hoofdgebruiker.
-Filiaal Turnhout: mijn domicilie. Sporadisch gebruik.
Het contract werd opgemaakt in het filiaal te Genk.

Door een recente, mij niet aangekondigde reorganisatie van het bedrijf zijn de filialen in Leuven en Turnhout ondergebracht in een dochteronderneming ("basicpakket"), waar mijn Gold-abonnement niet geldig is. Bijgevolg zit ik nu nog 18 maand met een duur abonnement dat voor mij nutteloos geworden is. De verantwoordelijke in het filiaal te Genk zegt dat ik mijn abonnement niet kan opzeggen en dat ik maar een extra-abonnement moet nemen bij hun dochteronderneming. Dit komt dus significant duurder uit. Een ander voorstel was om me te laten overschakelen op het abonnement van de dochteronderneming, maar dat impliceert dan wel dat ik de faciliteiten in Genk niet meer kan gebruiken.

Kan ik dit abonnement nu opzeggen/verbreken zonder verdere (incasso) kosten? In de algemene voorwaarden staat dat je dat kan als je onder andere verhuist in een straal buiten 15 km. Nuja, het omgekeerde is zo dat zij geen filiaal meer hebben binnen 15km van mijn domicilie en verblijfplaats.

PS De abonnementen van het moeder- en dochterbedrijf zijn nu 2 verschillende entiteiten, dit in tegenstelling tot vroeger waar je met een Gold-abonnement overal kon sporten zowel in de volledig uitgeruste filialen als de basic-uitgeruste...

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 07 jun 2013 12:38

Men dient U te laten sporten volgens de overeenkomst van uw aangekocht abonnement.
De zaakvoerders dienen dit onderling te regelen.

Als ze dit niet doen ... dan lijkt mij dat jij dit kan aanzien als een verbreking van de overeenkomst door hen.

Er schort natuurlijk mogelijks wel iets aan uw domicilie ... U schrijft immers meestal elders te zijn ...

k.b.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2013 12:50

Stond er in uw overeenkomst vermeld dat je ook in die andere faciliteiten kon gaan sporten?
Indien ja moeten ze u toelaten dat te doen, of u schadeloos stellen

Reclame

eylis

#4 , 07 jun 2013 12:54

of poster regelmatig ergrens anders verblijft dan zijn domicilie, maakt in dit dossier niet echt iets uit Belangrijk is dat het Gold-abonnement bij de start bruikbaar was in 3 filialen, waaronder zeker het filiaal van zijn domicilie.
Nu kàn hij van de voordelen van dat Gold-Abonnement niet meer genieten in het filiaal van zijn domicilie (en nog een ander)
Hoe dan ook: de voordelen in het oorspronkelijke contract zijn nu niet meer gegagarandeerd. Dat is contractbreuk.
U stuurt een AS in gebrekestelling naar de hoofdzetel waar u aangeeft dat de conditities en service van het contract niet meer gegarandeerd worden. Dit is contractbreuk van hunnentwege. U wenst géén extra betaling te doen voor dezelfde service. Daarom is het contract volgens de handelswetgeving opgeheven.

plex454
Topic Starter

#5 , 07 jun 2013 15:12

Bedankt voor de antwoorden,

Er staat er in hun algemene voorwaarden dat een aangetekend schrijven enkel geldig is als dat op een voorafgedrukt formulier van hun Bedrijf gebeurt, mede ondertekend door één van hun medewerkers. De reden valt nu wel niet exact onder hun artikel 6.3. Kan dat allemaal maar? Ik vrees ervoor dat ze gewoon niet gaan reageren, waar ze ook voor bekend staan....

"
De opzegging van een overeenkomst omwille van redenen vermeld in artikel 6.3 of tijdens de stilzwijgende verlenging, dient op straffe van niet aanvaarding steeds en uitsluitend, hetzij middels de invulling van een geijkt opzegformulier, dat het Lid kan opvragen in de club alwaar het Lid ingeschreven staat en dat mede ondertekent wordt door één van de medewerkers, dan wel middels aangetekend schrijven of per e-mail (uitsluitend indien er sprake was van online aanmelding) gericht aan de in de lidmaatschapsovereenkomst vermelde club te gebeuren. Bij gebreke hieraan loopt de overeenkomst steeds door aan de gekende voorwaarden."

Turaki

#6 , 07 jun 2013 15:16

Het is niet omdat de AV iets voorschrijven, dat dit ook wettelijk is. Stuur dus gewoon maar een AS waarin u dus contractbreuk van de firma aanhaalt. Laat ze maar achteraf voor de rechter uitleggen waarom een niet door hen ondertekend AS volgens hen geen waarde heeft.

eylis

#7 , 07 jun 2013 15:23

Zo is dat! Testaankoop en "Inspecteur Decaluwe" hebben ook aandacht besteed aan de "contractuele voorwaarden" van finessabonnementen. en in het algemeen constateert men dat de fitnesscentra nogal straffe clausules en (nadelige) voorwaarden en regeltjes om het contract te verbreken durven stellen.
Hun raad was: als de beloofde service niet (meer) geboden wordt is dat reden tot (directe) contractbreuk en dat doe je met een in gebrekestelling per AS.

reintje

#8 , 07 jun 2013 15:30

Hallo, even ter info, er staat: HETZIJ middels de invulling van een geijkt opzegformulier, dat het Lid kan opvragen in de club alwaar het Lid ingeschreven staat en dat mede ondertekent wordt door één van de medewerkers, DAN WEL middels aangetekend schrijven of per e-mail (uitsluitend indien er sprake was van online aanmelding) gericht aan de in de lidmaatschapsovereenkomst vermelde club te gebeuren.

Dit betekent dus ofwel dat formulier, ofwel een aangetekend schrijven ofwel per e-mail na aanmelding.

plex454
Topic Starter

#9 , 07 jun 2013 18:33

Excuseer, wat te snel over gelezen en wat te weinig slaap....

Het AS is verstuurd.

Bedankt voor al jullie hulp.

Mvg

Terug naar “Consumenten Koop”