Hallo,
Ongeveer 6 maanden geleden ging ik bij een fitnessbedrijf een Gold-abonnement (24maand) aan met doel te gaan sporten in volgende filialen:
-Filiaal Genk: in de buurt van mijn werk. Hier kom ik sporadisch.
-Filiaal Leuven: waar ik verblijf. Hier ben ik hoofdgebruiker.
-Filiaal Turnhout: mijn domicilie. Sporadisch gebruik.
Het contract werd opgemaakt in het filiaal te Genk.
Door een recente, mij niet aangekondigde reorganisatie van het bedrijf zijn de filialen in Leuven en Turnhout ondergebracht in een dochteronderneming ("basicpakket"), waar mijn Gold-abonnement niet geldig is. Bijgevolg zit ik nu nog 18 maand met een duur abonnement dat voor mij nutteloos geworden is. De verantwoordelijke in het filiaal te Genk zegt dat ik mijn abonnement niet kan opzeggen en dat ik maar een extra-abonnement moet nemen bij hun dochteronderneming. Dit komt dus significant duurder uit. Een ander voorstel was om me te laten overschakelen op het abonnement van de dochteronderneming, maar dat impliceert dan wel dat ik de faciliteiten in Genk niet meer kan gebruiken.
Kan ik dit abonnement nu opzeggen/verbreken zonder verdere (incasso) kosten? In de algemene voorwaarden staat dat je dat kan als je onder andere verhuist in een straal buiten 15 km. Nuja, het omgekeerde is zo dat zij geen filiaal meer hebben binnen 15km van mijn domicilie en verblijfplaats.
PS De abonnementen van het moeder- en dochterbedrijf zijn nu 2 verschillende entiteiten, dit in tegenstelling tot vroeger waar je met een Gold-abonnement overal kon sporten zowel in de volledig uitgeruste filialen als de basic-uitgeruste...
Met vriendelijke groet