Onterechte factuur - nu incasso

StijnL
Topic Starter

Onterechte factuur - nu incasso

#1 , 29 apr 2013 16:44

Vorig week kreeg ik een brief van een incassobureau voor een kabelabonnement van T******.
Op de brief van het incassobureau staat een vordering van een jaarabonnement + aanmaningskosten van T****** en de kosten van het incasso.

Wat blijkt:
Zelf woon ik in xxxstraat nr. 5, en gaat het abonnement over xxxstraat nr.27, in dezelfde straat.
De facturen staan op mijn naam maar werden altijd naar daar gestuurd, daarom had ik nog nooit iets ontvangen.
Ik ben ook geen klant bij T******, nog nooit geweest en heb er nog nooit een product aangevraagd ofzo.

Dus nam ik telefonisch contact op met het incasso en T******, bij deze laatste vertelde men mij dat zij mijn rijksregisternummer in bezit hebben en zo weten dat ik dit product besteld heb.
Daarop heb ik dan een aangetekend verzenden gestuurd waarin ik weiger te betalen en mij ook afvraag hoe zij aan mijn gegevens komen, alsook ze mijn kosten voor aangetekend verzenden moeten terug betalen.

vandaag krijg ik een brief met: 'Wij hebben uw dossier grondig onderzocht en daaruit blijkt dat de aanrekeningen terecht werden opgemaakt.'

En nu? (consumentenbescherming FOD economie?)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 29 apr 2013 16:47

Vraag hun het bewijs dat u een overeenkomst met telenet heeft aangegaan. (bv gehandtekend contract)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 apr 2013 16:52

Wie betaalde daarvoor de rekeningen?
Wat zegt de bewoner van nr. 27?

Het feit dat ze uw rijksregisternummer zouden kennen bewijst hoegenaamd niet dat u iets besteld hebt.
Indien u niets hebt besteld of ondertekend doet u niets.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2013 23:56

T*** of het incassobureau zal een ondertekende overeenkomst moeten voorleggen met uw handtekening.
U kan indien u de nodige gegevens hebt van het incassobureau (dossier/contractnummer enz) aangifte doen bij politie wegens valsheid in geschriften en gebruik ervan in een contract.
Mogelijk ook oplichting/misbruik van vertrouwen .... maar dat zal het onderzoek wel uitmaken.

StijnL
Topic Starter

#5 , 02 mei 2013 18:46

Blijkbaar betaalde nog niemand de rekeningen, het contract zou nog maar een goed jaar bestaan.
De bewoner van nr. 27 zegt van niets te weten, ze zeggen ook nog nooit een factuur ontvangen te hebben.
Dit terwijl T****** al 5 facturen verstuurde naar hen.

Ik zal nu vragen naar het handgetekende contract, aangetekend.
Naar de politie gaan is toch al een heuse stap of niet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2013 19:20

Iemand en niet U heeft een contract getekend op uw naam en met uw handtekening.
Dit is valsheid in geschriften en het gebruik ervan
Min straf 6 maanden in de wet staat 5 jaar tot.....
Vraag eerst aan incasso of aan T**** een copie van het contract op....
Met de mededeling dat u dat nodig hebt om aangifte te doen bij de politie.
Indien ze weigeren vraagt u aan iedereen die u aan de lijn krijgt de naam en de functie ( en waar ze werken dienst en gemeente).

Dan doet u aangifte en vermeld al deze mensen bij de politie dat deze u weigerde een copie van het contract te bezorgen.
Als de politie goed handelt zal één telefoontje meestal volstaan om een copie ( via mail) of fax of post bij die politieambtenaar te laten komen.
In het slechte geval zal er een kantschrift van het parket het origineel opvorderen.

StijnL
Topic Starter

#7 , 21 mei 2013 11:49

Na een paar telefoontjes naar het incassobureau en Telenet wou niemand mij een naam of functie geven en legden ze gewoon de telefoon toe.
Ondertussen heb ik geen bewijs van contract ontvangen, wel een kopie van de facturen nadat ik aangetekend vroeg naar het contract.
Ik ben daarom naar de politie gestapt, deze vertelden mij dat ik best eerst een klacht neerleg bij de ombudsman telecom en daar afwachten...
Dat heb ik nu ondertussen gedaan en stelt het incassobureau de juridische procedure uit.

Ik begrijp aan één verhaal iets totaal niet: Iemand heeft een fout gemaakt en ik ben er de dupe van. Wie moet er dan alle moeite doen om ervan af te geraken, ik.
Wat krijg ik daarvoor terug? Wat miserie, kosten voor telefoons en aangetekende brieven.

Dan vermoed ik dat er mensen zijn die gewoon betalen om ervan af te geraken...
(want ondertussen is er nu hetzelfde bezig met de energieleverancier, een opbrengsteigendom aangekocht, de vorige zegt zijn contract op, wij starten een contract bij een nieuwe leverancier en krijgen ook facturen van de vorige...)

StijnL
Topic Starter

#8 , 15 jul 2013 14:44

de zaak is eindelijk opgelost.
ik heb zowel aangifte gedaan bij de politie voor misbruik van persoonlijke alsook de ombudsman van telecommunicatie ingeschakeld. Vooral die laatste hebben mij geholpen om van de miserie af te geraken. Nochtans bleef het telecombedrijf ongelofelijk moeilijk doen, zij kunnen evenwel geen contact nemen met de bewoners van nr. 27 wat ook wel verdacht is.

alainsch

#9 , 18 jul 2013 10:02

Stijn,

In een gelijkaardig conflict (niet met T***), waarbij ik ook recht in mijn schoenen stond heb ik daarna het omgekeerde gedaan: ik heb hun een factuur gezonden voor mijn prestaties in het opruimen van hun administratieve rotzooi. Na veel over en weer dreigen en uiteindelijk mijn factuur door te geven aan een incasso zijn ze uiteindelijk toch over gegaan tot betaling.

Een kans van 1 op xxx misschien, maar bij mij lukte het in elk geval...

Alain

Vandebos

#10 , 18 jul 2013 11:22

Stijn,

In een gelijkaardig conflict (niet met T***), waarbij ik ook recht in mijn schoenen stond heb ik daarna het omgekeerde gedaan: ik heb hun een factuur gezonden voor mijn prestaties in het opruimen van hun administratieve rotzooi. Na veel over en weer dreigen en uiteindelijk mijn factuur door te geven aan een incasso zijn ze uiteindelijk toch over gegaan tot betaling.

Een kans van 1 op xxx misschien, maar bij mij lukte het in elk geval...

Alain
Een kopie van hun laatste schrijven in een dergelijke zaak interesseert me wel. Heb je die nog?

alainsch

#11 , 18 jul 2013 11:42

@Vandenbos: zie PB

Vandebos

#12 , 18 jul 2013 14:49

Bedankt, mooi precedent.

Drone

#13 , 18 jul 2013 15:28

Ik ben daar ook in geïnteresseerd :)

Fore

#14 , 18 jul 2013 19:30

mij mag je ook nog een sturen aub
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

alainsch

#15 , 19 jul 2013 07:55

@Drone en @Fore,

Er is niet echt een "laatste schrijven" geweest. Ik stuurde naar Vandenbos in PB een overzicht van hoe het er aan toeging:
Beste,

Wel, in principe was ik nooit zover gegaan.

Het probleem was eigenlijk het volgende: ik krijg plots een nogal dreigende brief van een incasso omdat ik "al jaren" 12,5 EUR schuld zou hebben aan een medisch labo. Uiteraard kwamen daar intresten en kosten bij en kwamen zij dus al snel aan +/- 70 EUR.

De fout bleek bij het labo te liggen: zij hadden de facturen en aanmaningen naar een fout adres gezonden, niet het adres op de klevers op de aanvraag tot bloedonderzoek.

Ik dacht: hier zijn we snel vanaf, labo voorstellen dat ik enkel die 12,5 EUR betaal en de rest is hun probleem. Zij zagen hun fout in, waren akkoord en gingen het incassobureau op de hoogte brengen.

Beetje later terug een brief met nog meer dreigende taal dat ik toch de rest moest betalen. Terug contact met het labo genomen, die dan plots van niks meer wisten maar mijn standpunt konden begrijpen. Zij gingen het nodige doen.

Beetje later terug een brief met een allerlaatste kans om te betalen. Het is toen dat ik mijn AS verzonden heb naar zowel het labo als het incasso, met de uitleg hoe het nu zat en dat voor mij alles in orde was. In bijlage daarvan de factuur voor mijn prestaties en de kosten voor de AS.

Na veel over- en weer mailen dossier doorgezonden naar ***** die het via hun incassoprocedure heeft laten invorderen.

Uiteindelijk nooit gedacht dat ik de betaling zou krijgen, maar 't was het proberen waard en 't is gelukt...
Het is dus een "taktiek" die op zich weinig kans tot slagen heeft, maar bij mij wel lukte omdat

a) ik kon bewijzen dat ze de factuur hadden gekregen
b) ze veel te lang gewacht hebben om die factuur te protesteren
c) ik bleef volharden, tot zelf het opstarten van een incasso

Waren ze tijdig geweest met het protesteren van de factuur, dan had ik vermoedelijk bot gevangen...

Terug naar “Consumenten Koop”