verborgen gebreken bij aankoop tweedehandswagen

oeps
Topic Starter

verborgen gebreken bij aankoop tweedehandswagen

#1 , 02 apr 2015 17:20

Enkele dagen geleden kocht ik een 2 de handswagen van een particulier voor 4.800 euro. Hij beweerde dat alles in orde was en liet enkele kleine foutjes zien zoals een bumper en achterblok lichten die beschadigd waren.
Toen ik de auto in mijn bezit kreeg merkte ik pas dat het schakelen in versnelling 1 en 2 de versnellingsbak heel luid "kraakte" dus dat er iets niet juist is. Ik heb enkele mechaniciens hiernaar laten kijken en deze lachten
me uit omdat ik zoveel geld had uitgegeven aan een auto met een kapotte versnellingsbak. Kortom de prijsbestekken die ik gekregen heb zijn allemaal rond de 1500 euro materiaal en uren inbegrepen. Ook zeiden ze me dat
er serieus is geknoeid aan de kilometers en dat de auto niet de vermelde 112.000 km heeft maar zeker 300.000. Om dit te bewijzen zou ik de auto kunnen laten "uitlezen"
Ik heb nu contact opgenomen met de verkoper en daarna met de rechtsbijstand van mijn autoverzekering maar deze zeiden me dat geschillen tussen particulieren niet kunnen opgelost worden met de rechtsbijstand, enkel als het gaat tussen garage en particulier vanaf een bedrag van 5000 euro.

Wat moet ik nu?

Ik wil deze kosten verhalen op de verkoper ofwel bekomen dat hij de auto terugneemt en me het geld teruggeeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oeps
Topic Starter

#2 , 02 apr 2015 18:17

Ik ben er nog aan vergeten toe te voegen dat de vorige eigenaar een Roemeen is en dat de auto niet op zijn naam was ingeschreven maar op de eigenaar daar nog voor. Waarschijnlijk is dit zijn zwarte bijverdienste om auto's te kopen en dan door te verkopen.
Ook betreft het een wagen die uit Spanje komt dus hij heeft hem van een spanjaard gekocht en op de carpass was enkel iets te zien van vorig jaar en van nu naar de keuring geweest te zijn.

krisje1973

#3 , 02 apr 2015 19:13

Hij is dus gekeurd voor verkoop?
Met carpass?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2015 19:21

particulier naar particulier vrees ik dat je niks zal kunnen doen, wel te verstaan wanneer je een carpas en een geldige keuring heeft gekregen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oeps
Topic Starter

#5 , 02 apr 2015 19:30

ja carpass ( maar daar stond niks op ) en geldige keuring was erbij. Maar versnellingsbakken controleren ze daar niet

denlowie

#6 , 02 apr 2015 19:32

ja carpass ( maar daar stond niks op ) en geldige keuring was erbij. Maar versnellingsbakken controleren ze daar niet
Dan heb je geen verhaal !

Een particulier verkoopt in de staat waarin hij bevind dus zonder enig garantie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox

#7 , 02 apr 2015 19:37

Testrit?

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 apr 2015 19:48

Een krakende versnellingsbak is geen verborgen gebrek aangezien men dat kan vaststellen bij testrit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#9 , 02 apr 2015 19:50

Ik ben er nog aan vergeten toe te voegen dat de vorige eigenaar een Roemeen is en dat de auto niet op zijn naam was ingeschreven maar op de eigenaar daar nog voor. Waarschijnlijk is dit zijn zwarte bijverdienste om auto's te kopen en dan door te verkopen.
Ook betreft het een wagen die uit Spanje komt dus hij heeft hem van een spanjaard gekocht en op de carpass was enkel iets te zien van vorig jaar en van nu naar de keuring geweest te zijn.
Waarschijnlijk? Dat is wel een serieuze beschuldiging zonder bewijs he..

Is er iets van verkoopdocument opgemaakt? Wat staat daar juist op?

oeps
Topic Starter

#10 , 02 apr 2015 20:02

Er staat Verkoper verkoopt aan koper een wagen in de staat waarin hij zich bevindt en waarvan de koper volledig van op de hoogte is.

Excuseer maar ik was niet op de hoogte van een defecte versnellingsbak. Dat kraken deed hij niet bij de testrit. Dus als ik het goed begrijp ben ik in het zak gezet en kan ik daar niets aan doen. Wat een wereld!

sloeberken

#11 , 02 apr 2015 22:18

Als je zoveel geld aan een wagen geeft, koop deze bij een handelaar dan heb je minimum een jaar garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

polk

#12 , 02 apr 2015 22:20

U zegt dat het probleem er nog niet was tijdens de testrit. Het is dus ontstaan toen de auto reeds in uw bezit was. Kortom: het is uw probleem en niet dat van de verkoper.

Een wagen kopen bij een particulier kan goedkoper zijn dan bij een garage, maar anderzijds is het risico ook hoger omdat u geen garantie hebt.

j.demoor

#13 , 04 apr 2015 10:55

De koop tussen particulieren is niet onderworpen aan de art.1649bis-octies Burgerlijk Wetboek,doch wel aan art.1641-1649 ervan inzake Vrijwaring voor gebreken van de verkochte zaak.
“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.Art.1643 Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.Art.1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.Art.1645 Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.Art.1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.Art.1647.Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald. Maar het verlies door toeval veroorzaakt is voor rekening van de koper.Art.1648.De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

oeps
Topic Starter

#14 , 08 apr 2015 07:47

De koop tussen particulieren is niet onderworpen aan de art.1649bis-octies Burgerlijk Wetboek,doch wel aan art.1641-1649 ervan inzake Vrijwaring voor gebreken van de verkochte zaak.
“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.Art.1643 Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.Art.1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.Art.1645 Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.Art.1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.Art.1647.Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald. Maar het verlies door toeval veroorzaakt is voor rekening van de koper.Art.1648.De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.”(Burgerlijk Wetboek).

Bedankt J.demoor !!! Hier heb ik wel wat aan.

Terug naar “Consumenten Koop”