garantie eraeder

krisje1973
Topic Starter

garantie eraeder

#1 , 06 jul 2015 17:10

Ik kocht op 03/06/2014 een ereader.

Op 23/06/15 bracht ik deze binnen in de winkel gezien het scherm bleef hangen.

Vandaag krijg ik een telefoontje dat hij onherstelbaar beschadigd is doordat hij gevallen is of een druk gehad heeft.
Het scherm zou binnenin gebarsten zijn.

Ik ben er absoluut zeker van dat deze nooit gevallen is.

In de uitgebreide brochure van de FOD economie kan ik niet direct een oplossing vinden over hoe ik nu kan reageren naar de verkoper toe.
Ik ben niet akkoord dat dit geen garantie is gezien hij noot gevallen is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 jul 2015 17:43

Eerste 6 maand ligt de bewijslast bij verkoper, nadien moet de consument bewijzen dat het defect bestond. Dus jij zal moeten bewijzen dat hij niet gevallen is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#3 , 08 jul 2015 11:05

Onverminderd eventuele conventionele ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik kocht op 03/06/2014 een ereader. Op 23/06/15 bracht ik deze binnen in de winkel gezien het scherm bleef hangen.’

De termijn van zes maanden is overschreden ; deze van twee jaar is niet overschreden. U zal de verkoper dus moeten bewijzen dat het gebrek bestond bij de levering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”