verloren post

le.samourai
Topic Starter

Re: verloren post

#16 , 19 aug 2015 11:24

Dank jullie.
Vredegerecht bij de plaats waar de verkoper woont, correct? Is inderdaad een burgerlijke zaak.
Aangezien ik ondertussen ook weet heb van andere kopers die soortgelijke moeilijkheden (oplichting) hebben gehad met de verkoper, lijkt het me sterk dat ik best ook daarvan aangifte ga doen bij de politie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 19 aug 2015 12:10

Dat is ongetwijfeld een oplichter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#18 , 19 aug 2015 12:48

Indien anderen nooit hebben gekregen wat ze bestelden en je hun contactgegevens hebt best eens gezamenlijk overleggen en effectief overwegen gezamenlijk klacht neer te leggen.

Getuigenissen van anderen kan u trouwens ook gebruiken in uw stukkenbundel als overtuigingsstukken.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 aug 2015 15:54

Best uw commentaar en uw waardering geven op de verkoop site zelf, zodat toekomstige kopers gewaarschuwd zijn. Ook de site zelf op de hoogte brengen, als het al meermaals is voorgekomen met dezelfde verkoper, wordt de gebannen van de site.

le.samourai
Topic Starter

#20 , 19 aug 2015 19:18

Dank voor de tip.

Ik had echter een opmerking bij de ingebrekestelling. Dien ik eerst een ingebrekestelling op te maken voor het niet-nakomen van van zijn verplichtingen als koper en hem te vragen alsnog te leveren binnen de termijn van 15 dagen en na die 15 dagen in een aparte brief de ontbinding van de koop en de terugbetaling te vorderen OF kan ik ineens de ontbinding aanvragen in de ingebrekestelling? Bedankt.

WP002

#21 , 19 aug 2015 19:36

Je kan de twee samen doen, als je duidelijk de termijnen in je brief vermeldt.

sloeberken

#22 , 19 aug 2015 21:58

Dank voor de tip.

Ik had echter een opmerking bij de ingebrekestelling. Dien ik eerst een ingebrekestelling op te maken voor het niet-nakomen van van zijn verplichtingen als koper en hem te vragen alsnog te leveren binnen de termijn van 15 dagen en na die 15 dagen in een aparte brief de ontbinding van de koop en de terugbetaling te vorderen OF kan ik ineens de ontbinding aanvragen in de ingebrekestelling? Bedankt.
Verkoop tussen particulieren is niet gebonden aan de consumenten wetgeving. Het enige wat resultaat zal opleveren, is klacht indienen bij politie en u geld terug eisen. Verkoper stelt zich bloot aan een strafrechterlijke vervolging.

Turaki

#23 , 19 aug 2015 23:17

Verkoop tussen particulieren is niet gebonden aan de consumenten wetgeving. Het enige wat resultaat zal opleveren, is klacht indienen bij politie en u geld terug eisen. Verkoper stelt zich bloot aan een strafrechterlijke vervolging.
Bepalingen betreffende niet-levering worden behandeld in het BW, en zijn bijgevolg ook bindend voor particulieren die iets te koop aan bieden. En door dat deze in het BW zijn opgenomen, zijn deze per definitie een burgerlijke zaak, en zal het parket elke PV die een agent opstelt seponeren, en de agent bovendien eens contacteren over het opstellen van dergelijke PV's (op niet vriendelijke wijze).

Klacht tegen oplichting is uiteraard een andere zaak. Dit kan echter parallel aan de burgerlijke zaak.

sloeberken

#24 , 20 aug 2015 09:56

Dit is oplichting, en word strafrechterlijk behandeld.
De strafrechtelijke procedure heeft voorrang op de burgelijke procedure.

De burgerlijke rechter moet wachten tot de strafrechtelijke uitspraak gebeurd is. Dus de rechter is met andere woorden gebonden door de vaststellingen in het vonnis.

Gebruiker21

#25 , 20 aug 2015 14:46

Bedankt voor de reacties.

Moest ik zelf vroeg of laat iets verkopen, hoe zou ik dat dan het best aanpakken om niet in dezelfde situatie terecht te komen als in mijn voorgaand geval?
Ikzelf verkoop ook regelmatig iets online. Ik stel de verkoper steeds verzending met tracking voor als standaard optie. Als hij goedkopere verzending wenst (zonder tracking) maak ik duidelijk de afspraak dat ik niet verantwoordelijk ben als het pakket verloren gaat. In dat geval hou ik echter wel het kassaticket van de post bij. Dat ik toch enige vorm van bewijs heb dat ik iets verstuurd heb.

Ik maak de koper ook duidelijk dat ik alles zo goed mogelijk verpak, maar dat ik niet verantwoordelijk ben voor beschadigingen tijdens transport. Ik kan echter wel voor verzekerde verzending zorgen als de koper de extra kosten hiervoor betaald, zodat bij beschadiging, hij wel zijn geld kan terugkrijgen.

Het is daarna dus aan de koper om te beslissen hoe ik verkoop, maar als hij voor de goedkopere opties kiest, moet hij van mij niet verwachten dat ik opdraai voor de kosten bij problemen... Simple as that.

Het is trouwens niet zo dat alle verzending van pakjes via de post getraceerd is (en al zeker niet verzekerd). Het is pas vanaf een bepaald gewicht dat tracering standaard aanwezig is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#26 , 20 aug 2015 18:53

Bedankt voor de reacties.

Moest ik zelf vroeg of laat iets verkopen, hoe zou ik dat dan het best aanpakken om niet in dezelfde situatie terecht te komen als in mijn voorgaand geval?
Ikzelf verkoop ook regelmatig iets online. Ik stel de verkoper steeds verzending met tracking voor als standaard optie. Als hij goedkopere verzending wenst (zonder tracking) maak ik duidelijk de afspraak dat ik niet verantwoordelijk ben als het pakket verloren gaat. In dat geval hou ik echter wel het kassaticket van de post bij. Dat ik toch enige vorm van bewijs heb dat ik iets verstuurd heb.

Ik maak de koper ook duidelijk dat ik alles zo goed mogelijk verpak, maar dat ik niet verantwoordelijk ben voor beschadigingen tijdens transport. Ik kan echter wel voor verzekerde verzending zorgen als de koper de extra kosten hiervoor betaald, zodat bij beschadiging, hij wel zijn geld kan terugkrijgen.

Het is daarna dus aan de koper om te beslissen hoe ik verkoop, maar als hij voor de goedkopere opties kiest, moet hij van mij niet verwachten dat ik opdraai voor de kosten bij problemen... Simple as that.

Het is trouwens niet zo dat alle verzending van pakjes via de post getraceerd is (en al zeker niet verzekerd). Het is pas vanaf een bepaald gewicht dat tracering standaard aanwezig is.
Waarom voor een paar euro problemen zoeken, dan kan je het met Kiala voor 4,5€ met tracking versturen.

Gebruiker21

#27 , 21 aug 2015 08:54

Kiala is even (on-)betrouwbaar dan gewoon met de post versturen, hoor. Hun tracering is ook niet 100% en ik heb al vernomen dat ook daar pakketjes beschadigd worden. Bovendien moet er dan een Kiala punt in de buurt van zowel verkoper als koper zijn, om handig te zijn. In mijn buurt is er niet meteen een Kialapunt (tenzij ik 3 keer zover rijd dan naar het postkantoor).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#28 , 21 aug 2015 09:21

Kiala is even (on-)betrouwbaar dan gewoon met de post versturen, hoor. Hun tracering is ook niet 100% en ik heb al vernomen dat ook daar pakketjes beschadigd worden. Bovendien moet er dan een Kiala punt in de buurt van zowel verkoper als koper zijn, om handig te zijn. In mijn buurt is er niet meteen een Kialapunt (tenzij ik 3 keer zover rijd dan naar het postkantoor).
100% waterdicht: zelf afhalen of brengen.

Gebruiker21

#29 , 21 aug 2015 09:36

100% waterdicht: zelf afhalen of brengen.
Inderdaad. Die mogelijkheid geef ik mijn kopers ook steeds. Afhalen bij me thuis of waar ik werk. Ze kunnen wat ik verkoop dan eerst bekijken en dan alsnog beslissen of ze het willen kopen. Kost hen niets aan verzending, en geen risico op beschadiging tijdens transport (als ze er zelf wat voorzichtig mee zijn, natuurlijk).

WP002

#30 , 21 aug 2015 10:09

Ik heb dit 1x voorgehad maar ben wel netjes vergoed zonder problemen.

Terug naar “Consumenten Koop”