sommige merken kunnen chiptuning inderdaad op evidente wijze vaststellen, doch vereist nodige kennisZoals ik kan lezen zou dus elke merk of onafhankelijke dealer de wagen moeten kunnen uitlezen en via controle zoals een online systeem ODIS dit moeten te weten komen.
De vraag is of elke merk of tweedehands professional dit wel heeft en doet! Zoals ik snel kan nagaan is dit een programma dat iedereen kan downloaden en gebruiken als hij een account heeft gemaakt. (de VAG groep). Dus een professional wordt dus wel degelijk geacht om de mogelijkheden na te gaan of er aan de software is geprutst. De mogelijkheden zijn er!! (afhankelijk of onafhankelijk verkoper maakt hier geen verschil uit!!)
ODIS is specifiek en enkel voor VAG, niet voor andere merken ! ODIS kan je NIET eventjes downloaden en gebruiken (enkel MET specifieke merkgebonden hardware én licentie....en néén ; niet met chinese aftermarket rommel)
zo doet het bedrijf waar ik werk steeds meer expertises voor de rechtbank om ecu's uit te lezen en vast te stellen of er originele, of getunede (gewijzigde) software op staat (uniek in België)
vb : omnium verzekerd voertuig kreeg ongeluk (perte total) - eigenaar DACHT alles vergoed te krijgen - maar helaas
was vermogen dus niet meer conform de polis, dus contractbreuk, en eigenaar kreeg enkel de waarde van oud ijzer
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
als de chiptuning destijds werd aangebracht op een ingeschreven voertuig, dan is en blijft het een inbreuk op KB 15-03-1968 dat niet uitdooft (ongeacht waar er later met het voertuig wordt gereden).Concreet mag je het zo stellen ==> je hebt een niet conforme levering verkregen.
In je achtertuin of op een afgehuurd circuit kan je met deze wagen zonder problemen gaan toeren. Eens je ermee op de baan begeeft ga jij in de overtreding omdat deze wagen geen homologatie meer heeft. En een nieuwe homologatie ga je vrees ik niet krijgen... je overtreedt zelf de wet.
chiptuning uitvoeren op ingeschreven voertuigen is de facto verboden, zowel voor de uitvoerende tuners als voor de opdrachtgevers (eigenaar voertuig)