Ik probeer met puntjes het overzicht te bewaren.
Kort samen gevat: Incaso in opdracht van aannemer - nochtans factuur deels betaald + klachten via mail, zonder reactie aannemer
1. Ik werk voor bouwfirma in aankoop . Zo in contact gekomen met dakwerker waarvan ik her en der mening over gevraagd had, en me 'te vertrouwen leek'
2. Alles mondeling afgesproken voor nieuwe laag roofing + plaatsing 3platdakvenster. Uurprijs zou "OK" zijn, "We zien dat wel na de werken". Materialen zou hij 1op1 doorrekenen. Ikzelf heb bij leveranciers nog extra kortingen verkregen om nog goedkoper aan hem te kunnen verkopen. Gezien mijn positief gevoel, en hij ook klant aan huis was op mijn werk niets op papier.
3. Werken duren tot mijn frustratie bijzonder lang. Er worden zaken gedaan die niet nodig zijn. aannemer werkt telkens met handlanger, maar 2x 3a4u is enkel de handlanger aanwezig, terwijl is aannemer om een nieuwe boor, of om nieuwe gasfles... Ik laat alles begaan, stel louter enkele vragen. Hoop natuurlijk nadien 'OK factuur te hebben'. vaak iets voor 9u aanwezig, iets voor 16u weg.
4. factuur volgt.
4.1 Aantal aangerekende uren is volledig overdreven. Ikzelf 58, hij 85u, (op 4 dagen werk)
4.2 Materialen worden aan 15% doorgerekend
4.3 mijn vensters blijken weinig symetrisch geplaatst. 1 ligt ook beduidend lager
4.4 er is een kostenpost voor 'hulpmiddelen algemeen', maar elk hulpmiddel (lood, gas,...) in volle aankoopeenheden wordt aangerekend.
5. ik neem 2 weken de tijd om advies te winnen en bel hem dan telefonisch op "ik zit verveeld met je factuur, en volgende problemen (hierboven))"
--> Gesprek ontaard nogal snel, waardoor ik zegt; kijk ik zet alles op mail, gestructureerd en waar ik akkoord mee ben betaal ik. De rest zien we....
6. Alles op mail en overschrijvingsbewijs van +- 6917.66EUR van 8958.88EUR. Gewoon puntjes 4.1 4.3 en 4.4 in mindering gebracht.
7. aannemer reageert absoluut niet.
8. Intussen is het me opgevallen dat vensters niet volgens voorschriften werden geplaatst. Geen overdreven probleem. Ze staan waterpas, hierdoor blijft water er op staan/uitdrogen. Ik zoek plaatsingsinstructies op internet: opzetstuk moet in helling >4%
9. na 4 week krijg ik automatisch mailtje "saldo factuur"
--> ik antwoord met m'n eerste mail in bijlage + m'n nieuwe klacht. En dat ik zonder uitleg niet wil overgaan tot het betalen van saldo.
10. Ik krijg soms volledig onbetaalde factuur, soms saldo factuur.
-> ik antwoord 2x niet, een 4de keer, intussen 2,5 maand na factuuratie, stuur ik m'n beide mails nogmaals. waarom de bedragen open blijven.
** EINDE FASE 1 **
Ik dacht toen: "dit gaat doodbloeden, ik heb 3 slecht geplaatste ramen, maar geen super drama, ik heb een deel niet betaald, aannemer doet moeite niet om
te antwoorden". Eigenlijk vond ik het jammer dat ik al zoveel betaald had, maar kon moeilijk geld terug vragen. **
11. ik krijg na 3 maand mail van Incasso. Voor een volstrekt fout bedrag (niet totaal, niet saldo), met daarop intersten en incasso kosten. Mail zegt dat er die dag een aangetekende brief is verstuurd: nooit gekregen. Ik krijg 15 dagen om te antwoorden.
12. ik antwoord op dag 12 met: (A over aannemer / B over minnelijke vordering)
12.A1 - er werd tijdig een bedrag overgemaakt van 6917.66EUR en redenen waarom bedrag geeft werden doorgegeven
12.A2 - een extra klacht + alle redenen werden nogmaals doorgeven na ontvangen eerste saldo factuur
12.A3 - er is nooit reactie gekomen van uw opdrachtgeven
12.B1 - het bedrag van uw minnelijke vordering is fout,
12.B2 - ik vind het zeer vervelend dat u naar mijn prive mail, maar ook mijn officieel werk-email mailt (waarlangs nooit eerder hierover gecommuniceerd werd)
12.B3 - ik heb nooit een aangetekende zending gekregen die verstuurd op werd op datum van uw mail.
Ik stuur hem alle communicatie + transactiebewijs betaling
13. incasso antwoordt (18/08)
13.1 - Incasso wil overschrijvings bewijs, transactie is niet wettelijk
13.2 - Aannemer is wettelijk niet verplicht te antwoorden, nu copy paste van antwoord:
.Betreft de reactie op uw schrijven kan ik u meedelen dat mijn opdrachtgever niet verplicht is u te antwoorden. Hij ontving trouwens nooit een officieel protest op zijn factuur. Om een factuur wettelijk te protesteren moet het protest aan verschillende voorwaarden voldoen. Geen enkele van deze voorwaarden zijn vervat in uw mailbericht.
13.3 alle bedragen uit vorige mail worden aangepast, en er wordt een nieuw overzicht opgesoms met nu wel correcte totaal factuur, interesten, incassokosten...
13.4 er komt een extra vraag, wederop copy paste
.Ik heb echter nog een ander probleem. We merken op dat de 6% BTW regeling gebruikt wordt. Kunt u mij via uw myfin het attest van de leeftijd van uw woning bezorgen aub? Sinds 01/01/2022 is deze procedure een verplichting.
14. Ik antwoord naar incasso:
.Als bijlage Bankafschrift. Ik hoop dat dit document + transactiebewijs + het feit dat uw opdrachtgever op basis van dit bedrag een saldofactuur opstelde, volstaat.
Wat uw probleem met de 6% regeling betreft: Indien ik me niet vergis stelt wet van 1 januari 2022 dat een aannemer een standaardverklaring kan opnemen in de factuur ter vervanging van een attest. Deze verklaring staat correct op de factuur van uw opdrachtgever.
15. Ik heb een aangetekende brief naar aannemer gestuurd, gelijkaardig als eerste + tweede klachten mail. met erbij de vraag om ofwel het saldo bedrag, interesten en incasso te laten vallen, ofwel een tegenvoorstel te doen binnen de 15 dagen.
16. Incasso antwoordt (19/08)
16.1 met nieuw overzicht van de openstaande vordering, waarbij het totaal bedrag 8958.88 EUR gebruikt wordt, 6917.66EUR reeds betaald, en interesten op de 8958.88 + forfait voor incasso kosten.
16.2 werderom copy paste:
17A. ik ontvang vanmorgen 2 aangetekende brieven, ene verstuurd 18/08, andere 19/08. met 2x letterlijk onze mailverkeer + factuur van aannemer. (ik moest niet tekenen, gewoon in brievebus gevonden door mijn vrouw)Betreft de 6% BTW regelgeving adviseer ik u tochwel zeker het bewijs van de leeftijd van uw woning via Myfin zo snel mogelijk te bezorgen.
U bent blijkbaar maar deels geïnformeerd. In deze situatie ben u de bouwheer. Mag ik u vragen de uitprint zo snel mogelijk te bezorgen aub.
17B. mijn aangetekende brief werd niet ontvangen en is naar het postbureau om daar vanaf morgen afgehaald te worden.
18. ik ontvang vandaag opniew saldo factuur, en gelijktijdig sms bericht van aannemer (eindelijk eerste reactie):
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Als ik je nog ki zie, gonk voor dat restbedrag dat je me moet, het sop u it je kloten kloppen... met aal je flauwe excuses! Dacht dat je toch van een ander caliber was wi je klootzaksje! Ik zie er al naar uit tegen dak je nog ki zien
- Ik type dit allemaal snel uit. Ik wil wel benadrukken dat ik in mijn bewoording in communicatie met incasso en aannemer veel doordachter te werk ben gegaan
- ik besef dat ik 2x in de fout ben gegaan: 1 mondelinge afspraken - 2 klacht via mail maar niet aangetekend.
VRAGEN VOOR WIE ZICH DOOR GANS DIT COWBOY VERHAAL GEWORSTELD HEEFT:
- Klopt het dat incasso mijn werkmail zelf mag opzoeken en me langs die weg mag contacteren?
- Klopt het dat ik, zoals incasso stelt, aannemer wettelijk niet moet antwoorden op mijn mail met redenen waarom ik factuur niet volledig betaal?
- Laatste vordering wordt totale bedrag gebruikt, terwijl vordering toch op Saldo bedrag zou moeten slaan... heeft een stevige invloed op de intresten.
- Waarom houd incasso zich bezig met die 6% regeling. Het is volgens mij echt niet van toepassing voor mij, maar vooral waarom moet hij dit hebben? dat iemand van de overheid me daar ooit naar vraagt zou me al verwonderen
- Wat met eerste incasso mail die stelt ' binnen 15 dagen antwoorden', maar verkeerde bedragen + nooit aangetekend ontvangen. Is dat allemaal wettelijk correct om dan later nog steeds die termijn te eisen vanaf die eerste communicatie?
- en vooral: wat raden jullie me nu aan... ik wil eigenlijk niet meer te veel met incasso praten tot ik reactie krijg op aangetekende zending die ik naar aannemer stuurde