Ik heb 2 dagen geleden de koopovereenkomst getekend bij een gekende tweedehands garage, die, zonder hier de naam te willen noemen, verschillende vestigingen heeft in België voor zowel nieuwe als tweedehands wagens met hun gekende zeer grote kortingen...
De wagen in kwestie stond buiten, niet binnen in de showroom. Ik kon dus even naar buiten om de wagen te bekijken, er eens in te zitten, (ermee rijden was al geen optie gezien de auto toch nergens eruit ging kunnen), een paar foto's genomen van vooraan, achteraan en beide zijkanten en dat was het zo'n beetje.
De verkoper was vaag en heel onduidelijk in het geven van informatie over de wagen, het was een prachtige auto had hij gezegd via mail en binnen mijn budget.
De koopovereenkomst had hij zelf gemaakt en was allesbehalve zoals die moest zijn, zoals die opgemaakt werden normaal gezien bij elke verkoop van eender welke wagen uit hun stock/assortiment. Alles moest vlug gaan, ik vroeg wel telkens naar uitleg over hun leasingvoorwaarden, de garantie, verzekering, etc maar hetgeen ik daarop kreeg als "antwoord", daar wist ik niet echt veel meer door, hij werkte er duidelijk nog niet te lang en om een lang verhaal kort te houden:
Ik bekeek de genomen foto's diezelfde avond laat eens op mijn gemak en zoomde daarbij overal in om beter de zaken te kunnen bekijken. Toen kwam ik tot de vaststelling dat de remtrommel helemaal geroest was, en dat voor een wagen van 2019 met 40000 km...
Ik heb de garage gemaild en gemeld dat de remtrommel volledig onder de roest zat en dat er niemand mij hiervan op de hoogte had gebracht. Feit dat ik de wagen in prive leasing heb genomen en dus de auto binnen 5 jaar zou kunnen teruggeven voor een andere, op voorwaarde dat ik deze teruggaf in een goed onderhouden staat, wat nu al duidelijk een onmogelijke zaak zou zijn, gezien er nu al geroeste remtrommels zitten.
Ik heb in mijn mail ook duidelijk gezegd dat ik ervan uit ging dat men tenminste deze remtrommels ging vervangen want mij de auto zo verkopen kon toch ook niet de bedoeling zijn, vooral daar men mij hier niets over heeft gezegd. Hadden ze mij er het moment zelf op gewezen, dan had ik de aankoop niet gedaan.
Ik kreeg dit als antwoortd:
Beste,
Het “roest” die je hebt opgemerkt ter hoogte van de trommelremmen, is oppervlakkig.
Dit komt doordat de wagen buiten staat (afkomstig van reken en wakte).
Wij voorzien nog een groot onderhoud en een grondige check-up.
Bij de keuring voor verkoop wordt er een tweedehandsrapport opgemaakt.
Deze wordt samen met de CarPass afgeleverd.
Daarnaast worden alle documenten van de leasing bezorgd bij de aflevering.
Mijn vraag is nu de volgende: uit dit antwoord is het al duidelijk dat men de zaak minimaliseert en niet van plan is er iets aan te doen. Ik ken weinig van auto's maar heb wel veel opzoekingswerk gedaan om uit te zoeken welk deel het was dat onder de roest zat, wat de oorzaken daarvan konden zijn alsook de gevolgen van het rijden ermee in zo'n staat.
Mijn vertrouwen is volledig weg in deze garage, als men dit al heeft verzwegen, om daarna weg te wuiven als niet relevant, dan stel ik me de vraag welke zaken er nog niet in orde zijn maar verzwegen worden, zeker als ze niet zomaar met het blote oog te zien zijn onderaan de auto bvb.
Wat zijn mijn rechten in deze situatie? Kan ik dit als verborgen gebrek melden en op basis daarvan de aankoop annuleren? Ik vertrouw die mensen niet meer en wens dan ook echt af te zien van de aankoop.
Is het nu enorm veel roest of zoals de garage het beschrijft "oppervlakkige roest", dan nog meen ik dat dit niet aanvaardbaar is voor een tweedehands wagen van die leeftijd en waarvoor ik meer dan 14000 euro moet betalen.
Elk advies dat mij hierin kan helpen zou ik ten zeerste appreciëren. Ik voel me in de zak gezet, mss omdat ik alleen als vrouw een auto kwam kopen, maar ook dit is iets wat niet zou mogen, het blijft een feit dat men dit heeft verzwegen.
Alvast mijn dank