Reparatie wasmachine

karlw
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Reparatie wasmachine

#1 , 28 nov 2024 17:41

Ik heb een wasmachine die na 2 jaar en 2 maanden kapot is gegaan. Er is duidelijk één specifiek onderdeel stuk, ondanks normaal gebruik.
De klantendienst van de producent verlangt 329 EUR om langs te komen. Weigert een kostenloze reparatie, aangezien de machine uit garantie is.
Monteur komt langs, maar heeft geen wisselstukken mee, en kan dus alleen maar vaststellen dat de machine stuk is. Belooft een nieuwe afspraak vast te leggen, maar dat zal pas weken later zijn, omdat er te weinig personeel is. Intussen 3 weken verder en nog steeds geen tweede afspraak. Intussen wel een factuur ontvangen voor de monteur die langsgeweest is.

Een externe monteur die we gebeld hebben heeft er ook naar gekeken maar kon niets doen omdat hij de chipkaart van de machine niet kan uitlezen en dus niet kon zeggen welk onderdeel er precies fout is.

We zitten hier dus vast aan de producent die intussen ook gewoon de telefoon toesmijt als we bellen.

Kunnen we hier nog iets doen? 2 jaar en 2 maanden lijkt me een beetje weinig voor een wasmachine uit de hogere pijsklasse.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 nov 2024 17:51

Dat is inderdaad net buiten garantie. Als er geen geste komt, stopt het daar jammer genoeg.

karlw
Topic Starter

#3 , 28 nov 2024 18:38

Dat is inderdaad net buiten garantie. Als er geen geste komt, stopt het daar jammer genoeg.
Dat vreesde ik al inderdaad, en de fabrikant weet dat ook. Ik kom uit Nederland, waar de wettelijke garantie niet algemeen beperkt is in de tijd.
Maar in Belgie dus wel.
Zal een gevalletje voor social media worden dus :?

Reclame

lukasi

#4 , 29 nov 2024 10:30

Dat vreesde ik al inderdaad, en de fabrikant weet dat ook. Ik kom uit Nederland, waar de wettelijke garantie niet algemeen beperkt is in de tijd.
Maar in Belgie dus wel.
Zal een gevalletje voor social media worden dus :?
Waarom?
Effe lekker natrappen ?
De garantieperiode is op voorhand duidelijk vastgelegd en voor beide akkoord gegaan.
Omdat het mankement 2 maand na de garantieperiode is, ben jij nu boos en ga je stampei maken in de media.

in triest

PS;
In nederland is de garantie niet onbeperkt in de tijd.
Integendeel , de garantie, ondermeer waar dat de klant een produktiefout moet bewijzen is zelfs korter dan in belgie.

karlw
Topic Starter

#5 , 29 nov 2024 10:37

Ik ben inderdaad boos als ik een wasmachine van 1500 euro koop die na 2 jaar kapot gaat. Daar hoef jij niet over te oordelen.

Ik schreef ook niets over stampei maken, misschien kan ik gewoon even neutraal aangeven hoe het contact met dat bedrijf verlopen is. Ik ben namelijk niet alleen boos over de slechte kwaliteit van de wasmachine, maar ook over de manier waarop ik als klant behandeld word. Ik verwacht inderdaad dat ze mijn wasmachine komen repareren en ik verwacht ook een geste wat betreft de kosten. Maar mijn vraag was niet of mijn verwachtingen terecht zijn en of ik al dan niet terecht boos ben. Mijn vraag was of ik juridisch iets kan doen, en deze vraag is door LeenW beantwoord.

Lanox

#6 , 29 nov 2024 11:16

Waarom?
Effe lekker natrappen ?
De garantieperiode is op voorhand duidelijk vastgelegd en voor beide akkoord gegaan.
Omdat het mankement 2 maand na de garantieperiode is, ben jij nu boos en ga je stampei maken in de media.

in triest
Los van het juridische, weiger ik het normaal te vinden dat dingen waarvan je verwacht dat ze 10+ jaren meegaan, al na enkele jaren de geest geven. De hulp en communicatie die je in die gevallen krijgt van verkoper en/of fabrikant spelen hierin dan ook een centrale rol, wat soms eindigt in een negatieve review met het relaas van de feiten. Dit kan elke andere consument helpen om hun keuze te maken en te weten waar ze aan beginnen. Zelf maak ik ook mijn huiswerk op deze manier vooraleer ik een grote aankoop doe.

Ondeskundige

#7 , 29 nov 2024 12:57

Teken protest aan tegen de factuur van de niet gedane herstelling. Betaal die factuur niet. Als ze het uiteindelijk komen herstellen, kijk dan die factuur grondig na. Heeft die factuur voor een deel betrekking op dat eerste bezoek, bereken dan zelf wat de herstelling gekost heeft en dat deel betaal je en voor het niet betaalde deel teken je opnieuw protest aan.

karlw
Topic Starter

#8 , 29 nov 2024 13:24

Bedankt! Dat ga ik zeker doen.

karlw
Topic Starter

#9 , 02 dec 2024 11:48

Even een update: na het plaatsen van een objectieve review over het bedrijf met een oplijsting van hoe de zaken verlopen zijn (stampei maken in de media zoals hierboven ook wel genoemd) kreeg ik meteen een telefoon van het bedrijf met de belofte meteen op maandagochtend te komen. De machine werd deze ochtend inderdaad gerepareerd: de chipkaart was stuk en is vervangen. Totale kosten incl. de eerste factuur: 698 EUR. En dan zei de monteur nog dat hij al een korting van 25% toegepast had omdat ik zo lang moest wachten op herstelling :-)

Heb de werkbon niet ondertekend en meteen bij het hoofdkantoor protest aangetekend.

The Oscars

#10 , 02 dec 2024 12:28

Waarom?
Effe lekker natrappen ?

in triest
Los van het juridische, weiger ik het normaal te vinden dat dingen waarvan je verwacht dat ze 10+ jaren meegaan, al na enkele jaren de geest geven. De hulp en communicatie die je in die gevallen krijgt van verkoper en/of fabrikant spelen hierin dan ook een centrale rol, wat soms eindigt in een negatieve review met het relaas van de feiten. Dit kan elke andere consument helpen om hun keuze te maken en te weten waar ze aan beginnen. Zelf maak ik ook mijn huiswerk op deze manier vooraleer ik een grote aankoop doe.
Terechte aanmerking op de opmerking van Lukasi.
.

JohnD

#11 , 02 dec 2024 17:51

Waarom?
Effe lekker natrappen ?
in triest
Grappig, maar even nuanceren. Je zou ondertussen toch al lang moeten weten dat de kwaliteit van sommige consumentenartikels zodanig berekend is, dat je al van geluk mag spreken dat het item nog werkt na de garantie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

gert_v

#12 , 03 dec 2024 00:37

Waarom?
Effe lekker natrappen ?

in triest
100% akkoord.. wij hebben hetzelfde voorgehad met een stoomoven van een zogezegd kwaliteitsmerk uit de hogere prijsklasse. Na 2,5 jaar, oven stuk.. niks aan te doen.. een dure oven zou toch langer mogen meegaan dan amper 2 jaar.. echt niet oké!

lukasi

#13 , 03 dec 2024 09:44

Garantie is beperkt in de tijd.
Alleen de leverancier kan daar vrijwillig en op eigen initiatief van afwijken en dat is zijn vrije keuze
als je dit moet afdwingen met in de media te schrijven ...

karlw
Topic Starter

#14 , 03 dec 2024 10:20

Garantie is beperkt in de tijd.
Alleen de leverancier kan daar vrijwillig en op eigen initiatief van afwijken en dat is zijn vrije keuze
als je dit moet afdwingen met in de media te schrijven ...
En ik schrijf uiteraard in de media wat ik wil, dat is ook mijn vrije keuze. Uw oordeel mag u hier ventileren als u daar zo'n hoge nood aan heeft, dat is uw vrije keuze, maar is niet interessant voor de discussie. Zolang ik het bij de waarheid hou, is er geen enkel probleem. Als de fabrikant wil vermijden dat ik in de media schrijf dat mijn wasmachine na 2 jaar stuk gegaan is en dat de fabrikant weigert te herstellen, dan moeten ze maar actie ondernemen. En het is duidelijk de fabrikant niet blij was dat de waarheid online kwam te staan.

Het is overigens door deze houding van de fabrikanten dat het Europees Parlement met een richtlijn gekomen is over het recht van herstel van producten die hersteld kunnen worden, ook na de garantieperiode. Dus misschien zullen de fabrikanten het ooit op eigen intiatief doen.

puttemanp

#15 , 03 dec 2024 10:33

Als de fabrikant wil vermijden dat ik in de media schrijf dat mijn wasmachine na 2 jaar stuk gegaan is en dat de fabrikant weigert te herstellen, dan moeten ze maar actie ondernemen
Je zei eerder dat de fabrikant de machine hersteld heeft...
Je zit gewoon met een frustratie dat de machine na de wettelijke garantieperiode van 2 jaar defect geraakt is en dat je voor de herstelling de factuur gepresenteerd kreeg.
Fabrikanten kunnen hiervan afwijken uit goodwil, sommige fabrikanten geven bovenop de 2 jaar wettelijke garantie nog 1, 2 of zelfs 3 jaar commerciele garantie.
Wil het feit dat jouw toestel net na de garantieperiode defect ging dat jouw toestel, of alle toestellen van die fabrikant van slechte kwaliteit zijn, zeker niet... Kan je spreken over geprogrammeerde veroudering, heel misschien. Dit kan je enkel bewijzen door de defecte onderdelen (in jouw geval het moederbord) te laten analyseren en uitlezen. Dit onderzoek gaat je waarschijnlijk meer kosten dan de herstelling die je nu betaald hebt (en intussen zit je zonder machine).
Daarna zal je nog eens een advocaat onder de arm moeten nemen om dit voor de rechtbank te bewijzen en schadevergoeding los te krijgen.

Wat je hier zegt is dat je op sociale media gaat lopen roepetoeteren tot de fabrikant toegeeft om jouw factuur kwijt te schelden.

P.

Terug naar “Consumenten Koop”