Algemene voorwaarden ontbreken

vovpvi
Topic Starter

Algemene voorwaarden ontbreken

#1 , 24 mar 2010 17:48

Om een lang verhaal kort te maken: wij wachten al sinds 24 oktober 2009 op een nieuwe salon en de levering wordt alsmaar uitgesteld door de verkoper.
Op de bestelbon staan geen algemene voorwaarden vermeld; ook niet op de keerzijde.
Kan ik deze verkoop nietig laten verklaren? Ik heb het gevoel dat de verkoper er met onze centen vandoor gaat; er nog meerdere mensen die met hetzelfde gevoel zitten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2010 18:27

Wie is die verkoper? bestaat de firma nog - BTW of ondernemingsnummer gekend - nakijken via kruispuntbank der ondernemingen
Daarna aangetekend in gebreke stellen.

scorpioen

#3 , 24 mar 2010 19:12

Ik zie niet in op grond waarvan u de overeenkomst kan laten nietig verklaren.

Wel kan u eventueel de ontbinding van de overeenkomst in het nadeel van de verkoper bekomen en terugbetaling van uw voorschot eisen.

Staat er een leveringstermijn op de bestelbon? Is die verstreken?

Aangetekend schrijven: leveren tegen die datum, anders moet ik de salon niet meer hebben.

Daarna, als niet geleverd is tegen die datum, opnieuw aangetekend schrijven: u hebt niet geleverd, ik beschouw de overeenkomst als ontbonden in uw nadeel, u moet niet meer leveren, geef mijn voorschot terug.

Probleem: als de verkoper het voorschot niet vrijwillig terugbetaalt moet je procederen.

scorpioen

Reclame

vovpvi
Topic Starter

#4 , 24 mar 2010 20:05

Ik had gehoopt om de overeenkomst nietig te laten verklaren omdat ik geen algemene voorwaarden heb ontvangen.
De levertermijn is nog niet verstreken, dus als ik het goed begrijp kan ik voorlopig dus niets doen; behalve hem nu al waarschuwen dat ik de salon niet meer moet hebben na de afgesproken levertermijn.
Waarschijnlijk gaat hij niet vrijwillig het voorschot teruggeven, via welke weg moet ik dan procederen?

bartvdv

#5 , 25 mar 2010 09:08

Algemene verkoopsvoorwaarden zijn geen verplichting. Bij het ontbreken ervan val je terug op de wetgeving; en kan het dus zijn dat er niks extra kan bedongen worden. Omgekeerd, onredelijke eisen in de verkoopsvoorwaarden kunnen door de rechtbank teruggeschroefd worden (bv. nalatigheidsinteresten of boetebedingen die absurd hoog liggen).

Franciscus

#6 , 25 mar 2010 16:02

Hier enkele links

http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf
anders alleen http://www.just.fgov.be en dan naar publicaties.
Ps daar staan er nog zo'n 60 andere waar er nog een aantal van belang kunnen zijn.

vovpvi
Topic Starter

#7 , 25 mar 2010 18:21

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga een aangetekende brief sturen met de versie van de feiten.

vovpvi
Topic Starter

#8 , 25 mar 2010 19:01

Ik ga dit weekend de onderstaande brief opsturen; zijn hier opmerkingen over, dan hoor ik het graag:

Betreft : aankoop van salon op 25 oktober 2009 en 8 januari 2010
Referentienummer : Bestelbon 00132 en 00354

Wij hebben het hogergenoemde goed bij u aangeschaft op de bovenmelde datums. De bestelbon van 25 oktober 2009 voorzag in een precieze leveringstermijn, namelijk 12 weken. Deze leveringstermijn is
ondertussen verstreken;de oorzaak was volgens u de faling van de fabrikant in Italie. Daarom hebben wij bij u een tweede bestelbon opgemaakt waarin u een leverdatum meldt van uiterlijk 1 mei 2010.
U heeft bij de opmaak van de 2de bestelbon verteld dat de nieuwe salon gezien de omstandigheden met spoed zou besteld worden en er een te verwachten levertijd van 8 tot 12 weken zou zijn. Nadat wij op eigen initiatief een bezoek brachten aan uw winkel om ons te informeren over de leverdatum was er plots sprake van een levertermijn van 16 weken.

Omdat wij tot op heden geen initiatief hebben gezien van uw zijde om ons te informeren over de te verwachten leverdatum verzoeken wij u de nodige maatregelen te treffen zodanig dat u binnen de gestelde levertermijn kan overgaan tot levering.
Wij dienen ook uitdrukkelijk voorbehoud te maken ten aanzien van de ontbinding van de overeenkomst wegens laattijdige levering en een terugbetaling van het door ons betaalde voorschot.

Hoogachtend,

bartvdv

#9 , 25 mar 2010 19:25

Dat wordt wel moeilijk, gezien de leveringsdatum - 1 mei - nog een 5-tal weken veraf is. Nu al de ontbinding eisen van een goed dat nog niet eens moét geleverd worden?

Uit je eerste post leek het alsof je al sinds oktober aan het wachten was op de levering en in dat geval kan ik je gelijk geven, maar nu zou je het deksel wel een keer op de neus kunnen krijgen.

Dat een leveringstermijn met een paar weken wordt uitgesteld is 'normaal' te noemen en zal geen reden voor ontbinding van de koop zijn. Tenzij de verkoper al een paar keer de leveringstermijn heeft uitgesteld en het vruchteloos wachten blijft. De faling van de leverancier is overmacht voor de verkoper.

Dus ik zou de brief niet versturen, maar volgende keer informeren of de levering nog op schema zit.

vovpvi
Topic Starter

#10 , 25 mar 2010 19:47

De bedoeling is om de verkoper lichtjes onder druk te zetten omdat hij niet erg betrouwbaar overkomt, er zijn meerdere personen met dit probleem. Let wel, ik wil iets liever dan dat de verkoop gewoon doorgaat. Ik wens enkel mijn voorschot terug als hij niet kan (wil) leveren. Dat is de bedoeling van deze brief.
Als ik er volledig naast zit dan zal ik hem niet versturen; ik wacht meerdere reacties af. :roll:

Terug naar “Consumenten Koop”