lecturama en ongevraagd pakket

Lienke

Re: lecturama en ongevraagd pakket

#16 , 16 jan 2013 12:05

Hier ook... Gisterenavond telefoontje ontvangen n.a.v. een enquete, ik vroeg nog duidelijk of het om een eenmalig pakket ging, ja natuurlijk en enkel eenmalig verzendkosten nadien te betalen. Nadien even wat opgezocht en dan kom je op vanalle zaken uit. Hier heb ik dus geen zin in. Ik heb meteen onderstaande mail gestuurd via hun mailsysteem op lecturama.be waarbij ik melding kreeg dat mijn ticket aangemaakt werd en in mijn mail zou verschijnen (nog niets ontvangen tot nu dus is dit betrouwbaar??), ook gemaild naar [email protected] (gevonden via google, want op hun site staat natuurlijk geen mailadres) maar zonet een mail gekregen via Delivery status notification dat er een delay is naar dat emailadres en dat ze opnieuw blijven proberen tot 17/01/2013. Mag ik er vanuit gaan dat mijn mails ontvangen zijn of niet? Of stuur ik beter nog een brief?

Als consument heb ik toch sowieso 14 dagen herroepingsrecht, wat ook vermeld staat in hun algemene voorwaarden?

Ik heb nog geen pakket ontvangen en ben ook van plan het te weigeren met een return naar afzender.

Mail cfr:
Beste,

Heden 13 januari 2013, werd ik door uw diensten telefonisch gevraagd rond 18uur of ik interesse had voor uw aanbiedingspakket dat ik cadeau zou krijgen wegens deelname aan een enquete. Ik heb bevestigend geantwoord maar wens hierop terug te komen. Gelieve mij noch uw pakket, noch andere zendingen toe te sturen. Daar ik onmiddellijk reageer op uw aanbieding en u hiervoor een termijn van 14 dagen voorziet, kan dit verzoek voor u geen enkel probleem betekenen. Mag ik u vragen de betreffende diensten hiervan op de hoogte te brengen.

Met vriendelijke groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 16 jan 2013 12:44

Speel safe en verstuur tevens aangetekend.

Oude Belg

#18 , 16 jan 2013 14:07

Kan je die factuur niet gewoon protesteren?
Nergens voor nodig. L*******a moet bewijzen dat er een bestelling was. Ze hebben geen poot om op te staan, zoals gewoonlijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 jan 2013 14:50

Nergens voor nodig. L*******a moet bewijzen dat er een bestelling was. Ze hebben geen poot om op te staan, zoals gewoonlijk.
In het geval van Lienke: zij heeft weldegelijk een bestelling geplaatst (mondelinge overeenkomst, is een overeenkomst. Mogelijk is deze overeenkomst zelfs opgenomen op band). Om hieronderuit te kunnen zal ze idd moeten opzeggen binnen de 14 dagen, en wel op de manier die vermeld staat in de verkoopsvoorwaarden. Moest ik van haar zijn, ik zou, net als Vandebos aanhaalde, een aangetekende brief sturen om te melden dat van de aankoop afgezien wordt. Mailen heeft héél wat minder bewijskracht dan een aangetekend schrijven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lienke

#20 , 16 jan 2013 22:09

In het geval van Lienke: zij heeft weldegelijk een bestelling geplaatst (mondelinge overeenkomst, is een overeenkomst. Mogelijk is deze overeenkomst zelfs opgenomen op band). Om hieronderuit te kunnen zal ze idd moeten opzeggen binnen de 14 dagen, en wel op de manier die vermeld staat in de verkoopsvoorwaarden. Moest ik van haar zijn, ik zou, net als Vandebos aanhaalde, een aangetekende brief sturen om te melden dat van de aankoop afgezien wordt. Mailen heeft héél wat minder bewijskracht dan een aangetekend schrijven.
Ja, idd, hoewel maar voor éénmalig (en ik betwijfel of het zo zou blijven).

Dit staat in hun voorwaarden (ik neem aan dat de voorwaarden gewoon deze zijn vd site, uiteraard heb ik dit telefonisch niet allemaal gehoord, wel dat ik het mocht terugzenden indien ik niet tevreden was en blabla):

Artikel 6 - Herroepingsrecht

Bij levering van producten:
1.Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
2.Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Nu heb ik wel nog niets ontvangen dus technisch gezien gaat mijn herroepingsrecht dan nog niet in of ben ik mis, ik wil dan liefst tijdig een brief sturen en het pakket gewoon weigeren met return naar afzender zodat zij ook daadwerkelijk hun goederen terugkrijgen of ontvang ik het beter?

Nu hebben zij ook een clausule voor uitsluiting herroeping maar zover ik kan zien hoor ik daar niet onder thuis:

Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
1.De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
2.Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
d. die snel kunnen bederven of verouderen;
e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
f. voor losse kranten en tijdschriften;
g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

Nog altijd geen ticket via mail dus ik ga inderdaad het gewoon aangetekend versturen (met een bewijs v ontvangst kun je optioneel nemen dacht ik), was bovenstaande mail goed geformuleerd of zie ik iets bijzonders over het hoofd? Dit adres vind ik terug op de site; is dit het juiste adres? Ik neem aan dat ik naar België moet sturen?
Adresgegevens Lecturama België
Lecturama,
p/a Noorderlaan 395,
2099 Antwerpen

Gebruiker21

#21 , 17 jan 2013 10:12

Als je echt geen toestemming gegeven hebt voor een volgende pakket, kan je ook gewoon het eerste pakket aanvaarden en de verzendkosten betalen (als je de inhoud wenst, uiteraard). Dan is voor jou de kous ook af. Als ze daarna nog iets sturen, kan je hen bellen / mailen en hen zeggen dat je buiten het eerste pakket, helemaal niets besteld hebt en dat ze hun rommel altijd kunnen komen ophalen bij jou thuis, maar dat je er niet voor betaald en ook geen kosten gaat maken om het terug te sturen. Dat is je volste recht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lienke

#22 , 17 jan 2013 10:35

Idd dat lijkt me logisch maar ik had ook ergens gelezen dat er bij de overschrijving ook een voorwaarde zou zitten dat je mits betaling toezegt voor volgende pakketten... Gelezen in een verhaal van iemand anders. Dus daardoor ben ik niet echt geneigd hun geld over te schrijven... Want als ik het pakket houd, moet ik die kosten wel betalen. Ik dacht dat het effectief om boeken ging, geen rommel...

Als ik het pakket weiger, heb ik dan een bewijs dat zij het terug gekregen hebben of? Er is allezins geen bewijs dat ik het ontvangen heb dan... En met een opzegbrief dan ben ik voldoende gedekt?

Gebruiker21

#23 , 17 jan 2013 16:59

Het kan niet zo zijn dat je mits betaling van het eerste pakket automatisch toezegt voor de volgende paketten. Wel kan het zo zijn dat er een brief bij het eerste pakket zit, waarin contactgegevens staan (e-mail adres, postadres, etc) waarnaar je een berichtje moet sturen om verder geen paketten meer te ontvangen. Als je dit doet, is daarna de kous voor jou af. Als je dan toch nog iets krijgt, volstaat het dat je hen even mailt en belt en hen laat weten dat je goed beseft wat je rechten zijn, en ze zullen snel stoppen met je zaken toe te sturen waar voor ze nooit een betalign zullen ontvangen (en de reeds toegestuurde dingen, gaan ze nooit komen ophalen, en mag je dus houden zonder ervoor te betalen).

Turaki

#24 , 17 jan 2013 20:35

Idd dat lijkt me logisch maar ik had ook ergens gelezen dat er bij de overschrijving ook een voorwaarde zou zitten dat je mits betaling toezegt voor volgende pakketten... Gelezen in een verhaal van iemand anders. Dus daardoor ben ik niet echt geneigd hun geld over te schrijven... Want als ik het pakket houd, moet ik die kosten wel betalen. Ik dacht dat het effectief om boeken ging, geen rommel...
Volstrekt niet waar. Het is volgens de wet van 6/4/2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming verboden om iemand iets toe te sturen waar hij niet om gevraagd heeft. Deze vraag om een product moet expliciet zijn, en het niet opzeggen van volgende zendingen of de eerste zending betalen vormt geen vraag. Het impliciet akkoord gaan met een abonnement is een mogelijkheid die dus door deze wet uitgesloten wordt. Of, om het anders te zeggen, u moet iets doen voor ze u iets mogen opsturen (pakket vragen, ja zeggen op een vraag), als u niets doet (niet laten weten dat u niet geïnteresseerd bent in volgende pakketten) mogen ze u niets opsturen.

Uit de wet volgt ook dat u de pakketjes (waar u niet op gevraagd heeft) niet moet terugsturen of bewaren voor retour (ze worden dus uw eigendom), en dat ze ook geen betaling hiervoor mogen vragen.

Bij ieder ongevraagd pakket kan u dan ook klacht indienen bij de economische inspectie, alsook bij iedere vraag om betaling. U kan dit online doen (http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/).
Daarnaast kan u het bedrijf ook laten weten, na dat u een ongevraagd pakket heeft ontvangen, dat u dit niet besteld heeft, en dat u, volgens de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, artikels 85, 86, en 94, dit pakket niet zal betalen of terugzenden (doe dit via mail, kost u niets).
Of u laat het bedrijf niets weten, ontvangt vrolijk alle nakomende pakketten, en negeert elke brief die u om betaling vraagt (op een bepaald moment mag u enkele brieven van incasso's verwachten, maar ook daar doet u niets mee).

Lienke

#25 , 25 jan 2013 23:53

brief woensdag verstuurd aangetekend met bericht v ontvangst dus dat is normaal in orde aangezien ik mijn plicht binnen de toegestane tijd gedaan heb...

maar wat moet ik nu doen als ik een pakket ontvang? ok, ik kan het weigeren als ze aanbellen maar wat als ze het gewoon aan de brievenbus zetten (zoals vermeld bij het begin vh topic)?

Turaki

#26 , 26 jan 2013 13:51

brief woensdag verstuurd aangetekend met bericht v ontvangst dus dat is normaal in orde aangezien ik mijn plicht binnen de toegestane tijd gedaan heb...

maar wat moet ik nu doen als ik een pakket ontvang? ok, ik kan het weigeren als ze aanbellen maar wat als ze het gewoon aan de brievenbus zetten (zoals vermeld bij het begin vh topic)?
Aannemen, en niet betalen. Heeft u mijn post wel gelezen?

Lienke

#27 , 26 jan 2013 16:24

Natuurlijk wel gelezen :)

Maar aangezien ik toegezegd had voor een 1e zending telefonisch en de administratie v mn opzeg misschien elkaar kruist? Mijn brief zullen ze ondertussen wel ontvangen hebben, maar of de pakketdienst daar van op de hoogte is? Ik kan mij wel voorstellen dat dat daar niet soepel verloopt...

Turaki

#28 , 26 jan 2013 17:01

Uw probleem niet. Sowieso is elke navolgende zending ongevraagd, en moet u deze niet betalen. Dat u opzegt is een mooie geste, maar ook niet uw verplichting. U heeft nooit ingestemd met navolgende zendingen, en ze mogen u daarvoor niet vragen te betalen of terug te zenden.

ovi

#29 , 01 feb 2013 11:13

Ik heb een paar mails gestuurd waarin ik ze laat weten dat ik het zielig vind dat ze mensen al zo veel jaren op deze manier proberen op te lichten en ook laten weten dat ik alles wat ik nog ging krijgen gewoon terug zou sturen. Ondertussen heb ik er niets meer van gehoord!

shiruke

#30 , 15 mar 2013 12:31

Vandaag werd ik ook opgebeld door lecturama over een of andere enquete die ik (of mijn moeder) zou gewonnen hebben. We weten wel niet wie van ons want ze konden geen voornaam zeggen. Omdat ik problemen had met de man te verstaan heeft mijn moeder met hem gesproken en duidelijk gezecht dat ze geen vervolg paketten wou maar de prijs wel wou hebben, ondanks verzendingskosten. Daarop antwoorde ze dat we dan bij ontvangst van de prijs een brief moesten sturen dat we niks meer wouden ontvangen. Nu belden ze net opnieuw maar ik weet niet voorwat omdat mijn broer had afgelegd toen ze een verkeerd adres gaven. Maar met alles wat ik hier gelezen heb begin ik me wel zorgen te maken. Wat moeten we doen als we na de brief te sturen enzo nogsteeds pakketten krijgen?

Volgens mijn moeder moet ik me wel geen zorgen maken omdat ze al ervaring zou hebben met Lecturma...

Terug naar “Consumenten Koop”