Idd dat lijkt me logisch maar ik had ook ergens gelezen dat er bij de overschrijving ook een voorwaarde zou zitten dat je mits betaling toezegt voor volgende pakketten... Gelezen in een verhaal van iemand anders. Dus daardoor ben ik niet echt geneigd hun geld over te schrijven... Want als ik het pakket houd, moet ik die kosten wel betalen. Ik dacht dat het effectief om boeken ging, geen rommel...
Volstrekt niet waar. Het is volgens de wet van 6/4/2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming verboden om iemand iets toe te sturen waar hij niet om gevraagd heeft. Deze vraag om een product moet expliciet zijn, en het niet opzeggen van volgende zendingen of de eerste zending betalen vormt geen vraag. Het impliciet akkoord gaan met een abonnement is een mogelijkheid die dus door deze wet uitgesloten wordt. Of, om het anders te zeggen, u moet iets doen voor ze u iets mogen opsturen (pakket vragen, ja zeggen op een vraag), als u niets doet (niet laten weten dat u niet geïnteresseerd bent in volgende pakketten) mogen ze u niets opsturen.
Uit de wet volgt ook dat u de pakketjes (waar u niet op gevraagd heeft) niet moet terugsturen of bewaren voor retour (ze worden dus uw eigendom), en dat ze ook geen betaling hiervoor mogen vragen.
Bij ieder ongevraagd pakket kan u dan ook klacht indienen bij de economische inspectie, alsook bij iedere vraag om betaling. U kan dit online doen (
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/).
Daarnaast kan u het bedrijf ook laten weten, na dat u een ongevraagd pakket heeft ontvangen, dat u dit niet besteld heeft, en dat u, volgens de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, artikels 85, 86, en 94, dit pakket niet zal betalen of terugzenden (doe dit via mail, kost u niets).
Of u laat het bedrijf niets weten, ontvangt vrolijk alle nakomende pakketten, en negeert elke brief die u om betaling vraagt (op een bepaald moment mag u enkele brieven van incasso's verwachten, maar ook daar doet u niets mee).