Consignatieverkoopwinkel

nijltjetweety
Topic Starter

Consignatieverkoopwinkel

#1 , 22 dec 2020 11:03

De winkelier verkoopt spullen die van iemand zijn.
Dat lees ik toch als ik dit opzoek.
Als geadverteerd wordt dat de verkoop met factuur gebeurt, wie schrijft deze dan van de 2?
Na veel aandringen kreeg ik uiteindelijk een bestelbonnetje los van de winkelier.
Ik ben er inmiddels wel achter dat een factuur niet verplicht is, maar als er expliciet bij staat dat de verkoop met factuur is en het betreft een nieuw product dan is het wel zo handig bij garantiekwesties.
Wat doe ik nu? Vragen wie de echte verkoper is en deze contacteren of vul ik bij de registratie van he product de datum in die op de bestelbon staat van de winkelier die mij uiteraard niet kan helpen/bijstaan in geval van problemen of gebreken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 22 dec 2020 14:10

De winkel/zaak die u het product verkoopt, is de wettelijke verkoper. Hij is dan ook diegene die u (desgevallend) garantie moet bieden of de verkoopwetgeving moet respecteren. Zo ook als er een gebrek optreedt, moet de verkoper een oplossing bieden.

nijltjetweety
Topic Starter

#3 , 22 dec 2020 15:00

Wat is de echte eigenaar dan?
Deze kan dan zonder enige aansprakelijkheid slechte producten te koop aanbieden via dergelijk depot?

Reclame

freelance

#4 , 22 dec 2020 19:09

Een " eigenaar " is iemand die op een rechtmatige manier in het bezit is van iets .
Als u iets koopt , en betaalt bent u de eigenaar .

De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld binnen de 2 jaar vanaf de levering van het goed.

De wettelijke garantie begint te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.

Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt er verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.

Voor tweedehandsgoederen kan de garantietermijn worden verkort, maar hij mag niet korter zijn dan 1 jaar.

Een handelaar is niet verplicht een factuur te overhandigen aan een particulier ( tenzij onderstaande uitzonderingen ) .

De factuur als handelsdocument is niet geregeld in de wetgeving ter bescherming van de consument. Het btw-wetboek voorziet echter een aantal gevallen waarin de verkoper wel verplicht is om een factuur te bezorgen aan de consument.

Zo moet een factuur worden uitgereikt in het kader van privégebruik bij:

de verkoop, het herstel en het onderhoud van voertuigen (auto’s of moto’s) als de prijs hoger is dan 125 euro incl. btw;
werken in onroerende staat (vb. verbouwingen, onderhoud cv-ketel, aannemingswerken in de bouwsector, ...);
verhuizingen;
verkopen op afbetaling;
aankopen in groothandelszaken.

Een " bonnetje " met datum en naam verkoper ( winkel ) en prijs is wat u gebruikelijk ontvangt , en dient u te bewaren , in geval van garantie .
U gebruikt die gegevens dan ook om een produkt te registreren .

Hoe de verkoper aan dat product gekomen is , is niet uw zaak , en heeft totaal geen belang .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”