huis aan huis verkoop

Loe
Topic Starter

huis aan huis verkoop

#1 , 04 nov 2009 14:58

Mijn vrouw krijgt telefoon van vertegenwoordiger Y van firma X, of ze hun product mogen komen voorstellen bij ons thuis?
Mijn vrouw stemt toe en de vertegenwoordiger komt zijn ding doen, ze belt me op dat zij alleen een speciale korting krijgt en dat dit product normaal veel meer kost. Enfin ze moet enkel een maandelijkse bijdrage betalen voor het onderhoud etc van dit toestel (het gaat over een toegangscontrole systeem).

De prijs is niet min aangezien de looptijd 60 maand is. Ik zeg haar van niet te tekenen en het 's avonds eerst te bespreken met mij.

Enfin om een lang verhaal kort te maken heeft ze dat contract ondertekend.

MAAR al hetgeen meneer Y vertelde stond op een papiertje maar is nergens in dit contract terug te vinden. Plus het feit dat blijkbaar iedereen deze promotie geniet getuigt van weinig eerlijke praktijken.

Dus gisteren per mail nog de annulering van dit contract laten weten en vandaag een aangetekend schrijven verstuurd. Waarin we de 7 dagen bedenktijd inroepen bij een huis-aan-huis verkoop.

Ik heb de wet op de handelspraktijken nagelezen en dit valt mijn inziens perfect onder huis-aan-huis.

vandaag kreeg mijn vrouw echter telefoon van een andere vertegenwoordiger dat ze alle punten die besproken waren wel degelijk in het contract gingen aanpassen etc ect... EN dat ze dit contract niet zomaar kan opzeggen.

mijn vraag dus, wij sturen dit aangetekend schrijven voor de opzegging op basis van een huis aan huis verkoop. wat als zij een incasso inschakelen en druk uitoefenen?
hoe recht staan wij in onze schoenen?

het contract vermeld ook nergens de wettelijke clausule ivm de 7 dagen bedenktijd?

pff......

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
culpa0706

#2 , 05 nov 2009 17:31

Wel, u hebt gelijk wat betreft de toepassing van afdeling 11 WHPC ivm verkopen buiten de onderneming van de verkoper.

In art 88 WHPC staat inderdaad dat u binnen de 7 dagen een aangetekend schrijven moet versturen om van de koop af te zien. Ze moeten zich hier maar naar gedragen.

Maar als ze dit argument nog niet slikken, dan is er nog een oplossing. U zei dat er in het contract niets vermeld staat over de verzakingstermijn van 7 werkdagen. Dit is verplicht! Het is onwettig om dit beding niet op te nemen in de overeenkomst. U kan de overeenkomst nietig laten verklaren, omdat op het einde van art 88 staat:
" ... "Binnen de zeven werkdagen..." Deze laatste vermelding is voorgeschreven OP STRAFFE VAN NIETIGHEID van de overeenkomst."

Substantieel vormvereiste ontbreekt = nietigheid
Nemo censetur ignorare HdR

Loe
Topic Starter

#3 , 09 nov 2009 13:37

alvast bedankt voor de bevestiging van mijn bevindingen

we zien binnenkort wel of ze zelf zo zeker zijn van hun stuk

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2009 12:50

Indien ze aandringen -
Scrhijven dat u contract zal overmaken aan economische inspectie ( zou ik nu al doen).
Wat incasso bureau betreft zie linken :

http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf

http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php

en de antwoorden op dit forum van vandebos

Terug naar “Consumenten Koop”