mislopen groenestroomcertificaten zonnepanelen

go2go2
Topic Starter

mislopen groenestroomcertificaten zonnepanelen

#1 , 24 nov 2009 20:43

Achtergrondinfo :

Zonnepanelen geplaatst en gekeurd in 2009 leveren per 1000 kwh 450 euro en dit voor een periode van 20 jaar
Na 2009 zakken de subsidies naar 350 euro/1000 kwh + zijn er verstrengde isolatievoorwaarden.

Mijn situatie :

In juni teken ik contract. Plaatsing voorzien ongeveer 4 maanden na ondertekening van het contract. Op dit ogenblik zijn panelen geplaatst maar er is een probleem met levering van omvormers. Als gevolg hiervan kan mijn installatie niet gekeurd worden en val ik niet meer onder voorwaarden 2009. Ik kom niet in aanmerking voor voorwaarden 2010 omdat mijn huis niet voldoet aan isolatievoorwaarden.

Het contract is ondertekend in veronderstelling dat ik gebruik kan maken van gunstige voorwaarden zoals deze in 2009 gelden. Door het niet kunnen leveren van de omvormer komt de installateur zijn voorwaarden niet na. Als gevolg hiervan loop ik ettelijke duizenden euro's mis.

Op dit ogenblik heb ik nog niets betaald. Kan ik verplicht worden om een gedeeltelijk geplaatste installatie aan te schaffen die mij niet de voorgespiegelde winst oplevert.
Wat kan ik in deze situatie doen? Wat zijn mijn rechten?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 25 nov 2009 15:32

Volgens mij kan je daar niets aan doen. Ik kan me niet voorstellen dat de installateur een voor hem nadelig contract zou getekend hebben. Het niet kunnen leveren van de omvormer is een geval van overmacht, de fabrieken kunnen niet volgen.

go2go2
Topic Starter

#3 , 25 nov 2009 18:27

In het contract staat een richt plaatsingsdatum vermeld (begin november) dit werd nog met de hand bijgeschreven en ondertekend door verkoper.
Deze leveringstermijn is mij nogmaals bevestigd via mail half oktober.

In de kleine lettertjes van het contract staat dat er geen vergoeding verschuldigd is als er vertraging is door "onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de aannemer" op voorwaarde dat "de klant binnen 14 dagen na het voorval verwittigd wordt en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum". Dit is niet gebeurd.

In de begeleidende mail waarop de afspraak gemaakt wordt voor de plaatsing wordt foutief melding gemaakt dat een keuring zonder omvormer recht geeft op de certificaten van 450 euro. Deze info blijkt niet te kloppen.

Dus : het contract is aangegaan in de veronderstelling dat door de tijdige plaatsing kan gebruik gemaakt worden van de voordelen van het jaar 2009. Deze context is nu volledig veranderd. In welke mate ben ik nog gebonden aan dit contract.
Door de gedeeltelijke plaatsing is het niet mogelijk om het contract te annuleren.
Een compensatie onderhandelen wordt moeilijk omdat ik, zoals eerder vermeld, niet voldoe aan de isolatievoorwaarden voor 2010 en hierdoor vele duizenden euro's aan inkomsten van certificaten (ongeveer 27000 euro) dreig mis te lopen.

Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Reclame

culpa0706

#4 , 28 dec 2009 12:47

die plaatsing begin november maakt een essentieel bestanddeel van de overeenkomst uit aangezien de datum precies is opgenemen in het contract en des te meer omwille van die premies van de overheid aangezien ze voor 01-01-10 moeten goedgekeurd zijn. Een overeenkomst bindt partijen, dat weet het kleinste kind.

Het bedrijf heeft dus een resultaatsverbintenis, wat wil zeggen dat er een resultaat moet bereikt zijn, met name de plaatsing van die pannelen. De enigste manier om u te verontschuldigen voor een resultaatsverbintenis die niet is nagekomen, is het bewijs van overmacht. Het feit dat een fabriek niet op tijd een onderdeel kan leveren, kan overmacht uitmaken. Maar dan is het nog maar de vraag of dat nu nog het geval is, omdat het al bijna 2 maanden geleden is.
Nemo censetur ignorare HdR

Terug naar “Consumenten Koop”