lecturama en ongevraagd pakket

nelly
Topic Starter

lecturama en ongevraagd pakket

#1 , 18 mar 2011 14:04

Mijn vriendin heeft enkele weken terug een proefpakket gekregen via de post van lectuama. Ze heeft dit niet besteld en houd dus dat pakket. Een eerste betalingherinnering komt en ze schrijft een brief naar lecturama waarin ze hun verteld dat ze haar een ongevraagd pakket hebben gestuurd en zegt dat ze niet van plan is deze te betalen . Er komt per mail een antwoord op dit schrijven waarin lecturama beweert dat ze dit pakket besteld heeft via een enquete. Zeker van haar zelf vraagt ze lecturama per mail of ze dit kunnen bewijzen. Er komt geen antwoord meer maar wel een volgende herinnering voor betaling. Kort daarna terug een herinnering met de dreiging dat het volgende keer via een incasso bureau zal gaan. Wat moet ze daar mee doen???? De kosten lopen telkens op, van 6 euro nu al tot 90 euro!!!
Bedankt voor de tips

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 mar 2011 14:08

Eenvoudig: niets.
Ze heeft bewijs gevraagd, en dat is niet voorgelegd. Enkel beweren dat dit via een enquete is besteld is geen bewijs.
Indien er bericht komt van een incasso doet ze ook niets: ze heeft geen enkel contract met die incasso, en ze kunnen enkel wat dreigen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2011 14:31

Ook meegemaakt, wel al 15 jaar geleden
1. Ongevraagd pakje met factuur.
2. Herinneringsfactuur met adminstratiekosten.
3. Herinneringsfactuur met extra adminstratiekosten.
4. Incassobureau
5. Herinneringsfactuur incasso met extra kosten + bedreigingen
6. Factuur incasso met nog eens extra kosten en bedreigingskosten :mrgreen:
7. Brief deurwaarder (geen vonnis, "pro justitia" op de envelop om extra indruk te maken)
8. Tweede brief deurwaarder.
9. Reclame op naam voor een hele resem kennismakingspakketten :D

U vooral niet laten intimideren, want dat is de bedoeling van heel de briefwisseling.

Reclame

RainDream

#4 , 18 mar 2011 14:39

Kan je die factuur niet gewoon protesteren?

Gebruiker34

#5 , 18 mar 2011 14:40

Mijn vriendin heeft enkele weken terug een proefpakket gekregen via de post van lectuama. Ze heeft dit niet besteld en houd dus dat pakket. Een eerste betalingherinnering komt en ze schrijft een brief naar lecturama waarin ze hun verteld dat ze haar een ongevraagd pakket hebben gestuurd en zegt dat ze niet van plan is deze te betalen . Er komt per mail een antwoord op dit schrijven waarin lecturama beweert dat ze dit pakket besteld heeft via een enquete. Zeker van haar zelf vraagt ze lecturama per mail of ze dit kunnen bewijzen. Er komt geen antwoord meer maar wel een volgende herinnering voor betaling. Kort daarna terug een herinnering met de dreiging dat het volgende keer via een incasso bureau zal gaan. Wat moet ze daar mee doen???? De kosten lopen telkens op, van 6 euro nu al tot 90 euro!!!
Bedankt voor de tips
Waarom overkomt mij zoiets niet, nondeju? Ik heb nooit geluk :)

Gebruiker21

#6 , 18 mar 2011 16:04

Ik heb het gelukkig wel al meegemaakt: via telefoon vroegen ze me of ze me een "proefpakketje" mochten opsturen zonder enige verder verplichting. De producten op zich waren van goede kwaliteit, maar ik had geen interesse. De producten bleven echter komen, maand na maand.

Na enkele maanden kwam er een betalingsherinnering. Ik heb een vriendelijk e-mailtje gestuurd met de melding dat ik nooit iets besteld heb van hen en als ze het tegendeel beweren, dat ik dan de door mij ondertekende bestelbon wou zien. Ook de melding dat al hun producten mochten opgehaald worden door hen, als ze deze terug wouden.

Als antwoord een vriendelijk mailtje terug dat ze zich verontschuldigden voor de overlast en ik de producten mocht houden. Nooit meer iets van gehoord achteraf.

Aan de TS: doe hetzelfde: stuur hen een mail of een AS met de vriendelijke melding dat er niets besteld is, en dat je een ondertekende bestelbon wil zien als zij het tegendeel beweren. Meldt ook dat je de producten ter beschikking houdt voor hen (hoewel dit niet nodig is, je mag deze prodcuten houden). Zeg tenslotte ook dat je niet meer wenst lastig gevallen te worden en je anders verdere stappen zult ondernemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 19 mar 2011 16:00

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Purple

#8 , 22 mar 2011 09:36

Heb het ook meegemaakt.

Telefoon gekregen van een firma die een gratis kennismakingspakket aanbied.
Als je het houdt, betaal je en ben je lid. Anders moest je het terugsturen.

Vriendelijk gezegd dat ik geen interesse had, waarop de man zei: ik zal het toch opsturen en bekijk het maar.
Waarop ik zei: neen dank U.

Enkele maanden later een factuur voor dat kennismakingspakket, dat we zelfs niet gekregen hadden.
Eerst beweerden ze dat ik het wel had.
Toen ik een bewijs vroeg van aflevering, bleek dat ze het gewoon voor de deur hadden gezet :lol:

Na nog enkele aanmaningen en heen-en-weer mailen/bellen, uiteindelijk een laatste mail gestuurd met in copy de CEO van de firma en copy aan overheidsdienst.........niets meer van gehoord. 8_)

nelly
Topic Starter

#9 , 30 mar 2011 08:07

We hebben online klacht ingediend bij het klachtenpunt en de Fod en binnen de week reactie gekregen van lecturama dat het pakket behouden mag worden en dat ze mijn vriendin verder met rust zouden laten!!!

WP002

#10 , 30 mar 2011 16:43

Die van Lecturama leren het nooit. Nooit!

fenerus

#11 , 28 mar 2012 00:57

Vandaag ook "Slachtoffer" geworden. Ale t is te zeggen, ook een pakket ontvangen.

Mooi even uitgezocht wie de adv. is van X en het incassobureau en hen eens vriendelijk gewezen op de WMPC, Artikel 79 W.Venn (Nergens een BTW nummer op de X documenten), en op de 2 incasso wetten....

Ook artikel 870 Ger.W. (Actori Incumbit Probatio) De eiser draagt de bewijslast. Het is aan hen te bewijzen dat er een overeenkomst of bestelling zou zijn in de zin van 1134 BW. Want 1134 zegt uitdrukkelijk GELDIG GESLOTEN OVEREENKOMSTEN. Aangezien WMPC duidelijk zegt dat dergelijke praktijken agressieve handelspraktijken zijn. Dus zeker geen overeenkomst in hoofde 1134 BW.

Als er vragen zijn, stuur maar PM.

Ik kan ook mijn modelbrief sturen.

ovi

#12 , 13 nov 2012 14:11

Mijn dochter kreeg een telefoontje van Lecturama voor een soort enquête en als dank zou ze een GRATIS proefpaketje digitale fotografie ontvangen zonder enig gevolg of verplichting achteraf.
Ik wist daar niks van maar op een dag stond er dus een doos met die rommel in en maakte ik mij goed lastig op mijn teerbeminde dochter en liet haar weten dat dat ALTIJD om ellende vragen is om met zo'n firma's in zee te gaan.
Omdat het haar niet zo intresant bleek heeft niets meer besteld en ook niets meer aangekregen. Toch kreeg ik 2 maand later herinering in de bus dat ze nog een openstaande rekening had die dringend moest betaald worden + administratiekosten omdat ze ons volgens eigen zeggen al een herinnering zouden gestuurd hebben???
Bij nazicht bleek dat er wel deglijk een rekening voor het transport moest betaald geweest zijn maar aangezien mijn dochter wist dat het GRATIS was had ze hier niet naar gekeken dus na een mailtje van haar waren ze akkoord dat ze enkel die transportkosten betaalde wat ik dan ook gadaan heb. Normaal zou ik dit niet gedaan hebben maar vond het een goede les voor haar dus dacht dat daarmee het probleem opgelost was!
Niets is minder waar aangezien we vrijdag WEER een aanmaning kregen waar deze keer nog eens een goede 10 euro extra kosten bijwaren???
Als ik Lectura google zie ik dat dit bedrijfje deze tactiek al 10 jaar toepast dus heel zielig om zo toch wat eurokes te proberen te verdienen!
http://www.test-aankoop.be/lecturama-ti" onclick="window.open(this.href);return false; ... 723763.htm

Vandaag zelfs nog straffer???
Mijn vrouwke belt hier juist om te zeggen dat de postbode vanmorgen daar stond met een doos van Lecturama???
Buiten die dreig brieven zijn ze dus blijkbaar ook nog zo dom om dozen blijven te sturen ondanks dat we niets besteld hebben?
Nochtans heb ik hier de mail waar mijn dochter duidelijk laat weten dat ze niets meer wil ontvangen en de bevestiging van Lecturama dat ze dit ook begrepen hebben!

Ze heeft de doos niet aanvaard en de postbode "terug aan afzender" laten doen maar toch wel echt ongelooflijk dat zo'n klojo's met zo'n praktijken al jaren iets proberen te verdienen.

Lanox

#13 , 13 nov 2012 15:03

Ze heeft de doos niet aanvaard en de postbode "terug aan afzender" laten doen maar toch wel echt ongelooflijk dat zo'n klojo's met zo'n praktijken al jaren iets proberen te verdienen.
Gewoon dank U wel zeggen. Als men U iets ongevraagd toestuurt, hoeft U dit niet te betalen, noch terug te sturen.

ovi

#14 , 14 nov 2012 10:54

Als ze nog iets durven sturen stuur ik het toch ook terug!
Ik denk dat ze daar wel meer last van hebben dan dat je het niet terug stuurt.

Xastheron

#15 , 14 nov 2012 12:41

Ik denk dat ze daar wel meer last van hebben dan dat je het niet terug stuurt.
Hangt af van kost retourzending vs inhoud vh pakket. Gezien ze massaal pakketten sturen, zullen ze wel aan een goedkoop tarief vanalles kunnen opsturen. Maar dit is enkel een kanttekening.

Terug naar “Consumenten Koop”