besteld via mail maar geen onlineshop ( aankoop terug zenden

Jonathan10
Topic Starter

besteld via mail maar geen onlineshop ( aankoop terug zenden

#1 , 03 jul 2012 15:15

Hallo !

Ik had op internet een website van een opticien gevonden die 2 uurs rijden van bij mij vandaan is .

Die website is geen webwinkel maar er staan wel de modellen van brillen op ( zonnebrillen ) die hij in stok heeft + prijs .

De bril waarnaar ik opzoek was had hij voor een deftige prijs in stock , maar twijfelde tussen de maat van de bril .

Via email in contact gegaan met die opticien en deze bevestigde mij dat deze bril de idelale maat voor mij zou zijn en dat hij deze zou opsturen per taxipost wanneer ik het geld had overgemaakt.

De betaling gebeurde verleden vrijdag en de levering was maandag al.

Maar de bril is ondanks wat de opticien beweerde te groot .

Ik ben dus teleurgesteld en heb gisterenmiddag terug contact opgenmomen per mail of ik deze bril kon terug zenden , winkel is nochtans open .

Krijg geen reactie .

Maar nu viel mij ook op dat bij het pakketje dat ik ontvangen heb ook geen factuur bij zit , zodus kan ik eigenlijk niets bewijzen , ( garantie en waar gekocht ) .

Heb ik ondanks dit ontbreken toch nog recht om af te zien van deze aankoop ?

Hoe doe ik dit het best ??

Groeten .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 jul 2012 16:04

U heeft recht op 14 dagen bedenktijd, waarbij u kosteloos kan afzien van de koop. Enkel de tretourkosten zijn voor u (zendkosten horen bij de aankoopprijs, en dienen ook terugbetaald te worden). (artikel 47 van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6 april 2010)

Daar er volgens mij ook aan de voorwaarden van artikel 46 niet voldaan is, heeft u zelfs mogelijks recht op 3 maanden bedenktijd.

Ter info de wet:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

bartvdv

#3 , 03 jul 2012 16:19

Bovenstaande is geen echte koop op afstand. Koop op afstand betekent een webshop, een catalogus en/of niet de mogelijk hebben het product in een winkel te gaan bekijken. De TS had die mogelijkheid wel, maar vond de afstand te ver om zich te verplaatsen. Dus in theorie heeft de TS geen recht op bedenktijd en ook niet op terugzenden. Hij kan alleen rekenen op de goodwill van de opticien. De TS zal zelf moeten instaan voor de verzendkosten als hij de bril wil inruilen voor een ander.

Reclame

Turaki

#4 , 03 jul 2012 17:25

Bovenstaande is geen echte koop op afstand. Koop op afstand betekent een webshop, een catalogus en/of niet de mogelijk hebben het product in een winkel te gaan bekijken. De TS had die mogelijkheid wel, maar vond de afstand te ver om zich te verplaatsen. Dus in theorie heeft de TS geen recht op bedenktijd en ook niet op terugzenden. Hij kan alleen rekenen op de goodwill van de opticien. De TS zal zelf moeten instaan voor de verzendkosten als hij de bril wil inruilen voor een ander.
En waar staan deze voorwaarden in de wetgeving?

Uit de wet:
Artikel 2: Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder:
21° overeenkomst op afstand: elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument inzake goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf;

De optieker voorziet de mogelijkheid om via mail te bestellen, dus hij organiseert een systeem hiervoor, en alle communicatie is via mail verlopen. Volgens mij is aan alle voorwaarden hiervoor voldaan.
Een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand hoeft niet ingewikkeld te zijn, enkel de mogelijkheid om dit te doen is al voldoende om hierover te spreken.

bartvdv

#5 , 03 jul 2012 17:41

De toevallige mogelijkheid om telefonisch een bestelling te doen is geen "georganiseerd systeem". Er is geen betaalsysteem, geen bevestiging via e-mail, enz., dus valt de handeling van de TS niet onder deze wetgeving. De optieker heeft - zoals bijna iedereen - naast de verkoopruimte (de winkel) een website met daarop een reeks modellen met daarbij al dan niet de prijzen enz. Maar dat is louter informatief en zeker geen vorm van postorder of webshop.

Dus de TS heeft pech en kan alleen hopen dat de optieker een geste doet.

Turaki

#6 , 03 jul 2012 20:08

De toevallige mogelijkheid om telefonisch een bestelling te doen is geen "georganiseerd systeem".
Beetje opgezocht, en uit uitspraken over de vorige wet (die van 1994) blijkt dat bovenstaand toen correct was. Voor de nieuwe wet (2010) heb ik nog geen uitspraken gevonden, maar daar er echter op dit vlak bijna dezelfde bewoordingen worden gebruikt in beide wetten, zal dit waarschijnlijk ook opgaan voor de nieuwe wet.

Dus indien je kan aantonen dat de optieker dit vaker doet, heb je 14 dagen bedenktijd (waarschijnlijk zelfs 3 maanden), indien dit echter uitzonderlijk is, moet je hopen dat hij een geste wil doen.

Jonathan10
Topic Starter

#7 , 03 jul 2012 22:19

Heb een telefoontje gelaten omdat een antwoord op mail uitbleef .
Kan begrijpen dat het een drukke periode is , maar de winkel was op de hoogte van mijn mail .

Ik heb de bril mogen terugzenden ( natuurlijk op eigen kosten ) maar dat heb ik ervoor over .

Het bedrag van de bril word terug gestort .
Als jeste heb ik beloofd in hun winkel een nieuwe bril te komen kopen zo snel ik het bedrag terug heb .

Toch nog een tofffe ervaring en service met deze winkel.

Terug naar “Consumenten Koop”