Electrabel

Scorpio
Topic Starter

Electrabel

#1 , 11 sep 2013 16:25

In 2008 ben ik overgeschakeled van Electrabel naar een andere leverancier, omdat ze me fantasie facturen per maand stuurden tussen de 500 en 700€!! Algoed had ik geen domiciliatie... Bij de overschakeling hebben ze echter geen eindfactuur gestuurd. En zon'n 6 maanden later kreeg ik ineens een aanmaning voor dat fictieve bedrag (niet gebaseerd op de meteropname, maar op hun gefantaseerde voorschotten). Toen is de zaak begonnen... Over en weer geschrijf, aanmaningen enz; gedurende momenten geen antwoord, en dan weer een ingebreke stelling. Dan heb ik uiteindelijk in appril 2011 een klacht ingediend bij FOD economie. Ik heb all details gevraagd, details van mijn betalingen gegeven, enz. Ik herinner me niet veel daarna meer, ik heb in elk geval nooit de correcte factuur gekregen. Hoe lang moet ik dit dossier nog openhouden? Het is zo'n 3 cm dik, en wil het kwijt. Maar uiteraard wil ik geen risco nemen dat ik volgende jaar ineens een aanmaning krijg!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 12 sep 2013 12:05

Ik zit in een gelijkaardige situatie met deze elektriciteitsmaatschappij. Ik probeer al een half jaar een contract opgezegd te krijgen in naam van een vrouw wiens bewindvoerster ik ben. De maatschappij weigert een bevestiging van opzegging te sturen en stuurt ook geen correcte eindfactuur. Ik heb klacht in gediend bij ombudsdienst energie maar tegen hen verzint de maatschappij leugens. Ik hoor nu van beide niets meer: de maatschappij weigert nog met mij te communiceren omdat ik de ombuds ingeschakeld heb; en de ombuds laat ook niets meer van zich horen. Ondertussen blijft een bedrag van welgeteld 6 euro openstaan. De vrouw zit nu al een half jaar in het rusthuis en ik moet nog altijd bezig zijn met de afronding van haar energiecontract!

Net zoals Scorpio ben ik dus benieuwd naar een magische oplossing ... of een instantie die echt hulp biedt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Vandebos

#3 , 12 sep 2013 12:40

Dit is op zijn minst de 5de keer dat deze stroomleverancier voor een vergelijkbare situatie op dit forum passeert. Vanuit die optiek laat ik de naam staan. Opgepast! Dit is geen vrijgeleide voor het kapen van het onderwerp, vuilbekkerij of het posten van samenzweringen met ET's...

Vandebos.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2013 16:41

Ze zijn niet de enigen.
Heb 14 dagen geleden de meter overgenomen van een vertrekkende huurder, omdat ik als eigenaar van een leegstaand pand nog enige klussen wenste te doen. De maatschappij is E..
Gisteren heeft de nieuwe huurder de sleutels ontvangen en werden de meterstanden opgenomen. Probeer nu al de hele dag deze meterstanden door te geven, en de rekening te laten afsluiten. Nieuwe huurder neemt een andere leverancier, en daar knelt blijkbaar het schoentje. Ze verliezen niet graag een klant. Blijkbaar is het bij E.. niet mogelijk een rekening af te sluiten. Heb vandaag al 3 mails ontvangen van die kwibussen, waarin ze absoluut mijn nieuwe adres en metergegevens moeten hebben. Toen ik hun vertelde dat ik geen verderzetting wilde, zegde ze me dat ik een contract van 1 jaar bij hun had afgesloten. Ik had niets afgesloten, want de meterovername is telefonisch gebeurd, juist omdat hun site zo onduidelijk is en de mogelijkheid ontbreekt om als eigenaar van een leegstaand pand tijdelijk aan te sluiten.
Heb mij kwaad gemaakt en gezegd dat ik klacht zou neerleggen bij de ombudsdienst. Terwijl ik dit typ, kwam er een mail binnen met de verhuisbevestiging, en men vraagt me nogmaals om dringend de nieuwe gegevens door te geven voor hun dossier.
Om de muren van op te lopen. Ik bel niet meer en wacht af.

Turaki

#5 , 12 sep 2013 19:20

Huurder kan niet zomaar bij verhuis het contract opzeggen. Dit kan enkel als hij op zijn nieuwe woonplaats geen electriciteit/gas (naargelang het contract) verbruikt, of als hij bij iemand gaat wonen die al een contract heeft bij een leverancier. In alle andere gevallen dient hij het contract mee te nemen naar zijn nieuwe woonplaats, en kan hij enkel opzeggen volgens de wettelijke of contractuele mogelijkheden.

j.demoor

#6 , 13 sep 2013 11:02

“Art.2272.De rechtsvordering...van kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn...verjaren door verloop van een jaar.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De korte verjaringstermijn is gebaseerd op een vermoeden van betaling en wordt gemotiveerd door het feit dat van het ontstaan en de kwijting van dergelijke schulden doorgaans geen geschrift wordt opgesteld. De wetgever vermocht ervan uit te gaan dat het vermoeden van betaling niet geldt voor de levering van diensten, omdat in de regel van de overeenkomst voor dergelijke leveringen een geschrift wordt opgesteld. Artikel 2272, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in de interpretatie dat die bepaling van toepassing is op de rechtsvorderingen van een autonoom overheidsbedrijf(i.t.t. een privaatrechtelijk persoon) voor de levering van ‘koopwaren’ in de zin van de voormelde bepaling. Diezelfde bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in zoverre zij uitsluitend van toepassing is op rechtsvorderingen voor de levering van ‘koopwaren’ en niet op rechtsvorderingen voor de levering van diensten‘(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007).

Hieruit volgt dat voornoemd art.2272 niet van toepasssing is op uw Electrabel-facturen,die dan onder toepassing vallen van : “Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

[Voorzichtigst is ALLE ‘facturen’ MET hun ‘betalingsbewijzen’ JAARLIJKS samen te bundelen. Bij toevoeging van de elfde bundel,vernietigt u de eerste,enz.]
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 13 sep 2013 15:41

Ik meen dat facturen van elektriciteitsleveranciers en dergelijke verjaren na verloop van VIJF jaar (2277 B.W.).

Bovendien kan elke verjaringstermijn gestuit worden, zodat zelfs na 10 jaar je bewijsstukken nog van pas kunnen komen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

j.demoor

#8 , 15 sep 2013 09:25

‘B.6. ...het doel van artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, dat erin bestaat de schuldeiser tot zorgvuldigheid aan te zetten en tegelijk de schuldenaar te beschermen tegen de opeenstapeling van periodieke schulden over een te lange periode. Ten aanzien van dat doel vertoont de schuld met betrekking tot de levering van mobiele telefonie immers gelijkenissen met de schulden bedoeld in artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, vermits die schuld, aangezien zij periodiek is en het bedrag ervan na verloop van tijd toeneemt, op termijn een dermate grote kapitaalschuld kan worden dat zij de schuldenaar kan ruïneren.B.7. Hieruit volgt dat artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, in die zin geïnterpreteerd dat het niet van toepassing is op de schulden met betrekking tot de levering van mobiele telefonie, onder schuldenaars van periodieke schulden een verschil in behandeling invoert dat niet kan worden verantwoord‘[Arbitragehof nr.13/2007,17 januari 2007;LEBON,C.,Ook periodieke GSM-facturen verjaren na vijf jaar(art.2277 B.W.),Noot onder Arbitragehof nr.13/2007,17 januari 2007,R.W.2007-08,1711].

De facturen van elektriciteitsleveranciers verjaren m.a.w. inderdaad na verloop van VIJF jaar
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”