Roekeloos geding

Benny D
Topic Starter

Roekeloos geding

#1 , 22 nov 2013 21:32

Ik krijg een factuur via internet en tekent protest aan twee redenen ten eerste factuur staat niet op mijn naam maar op de naam van mijn zoon alsook ben ik niet akkoord dat ik moet betalen voor deze diensten,ik meld deze twee zaken in mijn brief!Ik hoor hier maanden niets meer van. Dan krijgen we van de deurwaarder een dagvaarding voor het vredegerecht ivm deze openstaande factuur ,dagvaarding is opgesteld op mijn naam Benny!
Bij de rechter blijkt dat ze een aangetekende ingebrekestelling hebben gestuurd op ons adres maar op de naam van mijn zoon! De rechter heeft dit kunnen zien ,de ingebrekestelling alsook de bewijsjes van de aangetekende zending.
Eerst zei de rechter het adres klopt dus de ingebrekestelling is inorde,toen ik de rechter erop wees dat ik geen brief van mijn zoon mag aftekenen die al twee jaar niet meer op ons adres woont zag ze toch haar fout in,ook is deze aangetekende zending nooit afgehaald,ik kreeg ze niet en mijn zoon ook niet want hij woont ergens anders.
Nu moesten de advocaat van de tegenpartij en ik onze gegevens aan mekaar overmaken ,ik heb deze van de tegenpartij gekregen alsook de ingebrekestelling op de verkeerde naam van mijn zoon ,doch de bewijsjes van deze ingebrekestelling zijn zodanig gekopieerd dat de naam van mijn zoon toevallig niet zichtbaar is ;-) !

Ik heb geen vertrouwen in de tegenpartij door deze actie ,alsook de lijkt mij de rechter partijdig,ook moet ik mij weer verplicht aanbieden met alle ongemakken tijdens mijn werkuren,wat moet ik doen want voor mij is dit een roekeloos geding,ik ben nooit ingebreke gesteld en moet nu toch voor het gerecht een tweede keer verschijnen.
Had ik een ingebrekestelling gekregen op mijn naam had ik die misschien toch betaald ,ik weet het niet, maar nu komen er al kosten bij die voor mij niet correct zijn omdat de procedure niet juist verlopen is!
Goede en juiste raad is welkom.
Benny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Benny D
Topic Starter

#2 , 03 dec 2013 22:24

Ik dacht dat er hier meer beweging zou zijn,lijkt mij een simpele zaak?!

roharro

#3 , 03 dec 2013 22:32

Het is niet duidelijk wat de rechter heeft gezegd, besloten of gevonnist. Waarom moet u nog een tweede keer verschijnen?
Ik zou verwachten dat ze de zaak rechtzetten door nu uw zoon te dagvaarden en niet U.
Graag meer uitleg.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Redrum

#4 , 04 dec 2013 09:19

Heeft uw zoon daadwerkelijk de diensten besteld en zoja, welke adresgegevens heeft hij daarbij gebruikt?
Voor de zekerheid, zijn domicilie is toch niet meer bij u?

Dat er op de bewijsjes van een aangetekende zending een naam moet staan lijkt mij evident, dat er aflaten kan nooit een correcte indruk laten bij de rechter.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2013 17:09

Als uw zoon de diensten gebruikt en niet betaald heeft, denk ik dat het voor u het beste is als u de tegenpartij het correcte adres geeft waarnaar ze de facturen en ingebrekestellingen kunnen sturen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 04 dec 2013 18:34

U maakt aan de tegenpartij de gegevens over waar (volgens u) uw zoon woont. ALS de rechter u die opdracht heeft gegeven.
Of dat zo is is niet uw verantwoordelijkheid.
Lijkt me logisch gezien u op de zitting was.
Advocaat kan toegang hebben tot rijksregister en deurwaarder ook... dus het juiste adres en gegevens hadden ze makkelijk kunnen achterhalen.
U had natuurlijk het document van AS ook gewoon terug in de postbus kunnen steken met de tekst 'onbekend op dit adres'.

Benny D
Topic Starter

#7 , 06 dec 2013 17:30

Even verduidelijken,die factuur was voor mij bedoeld,maar de naam van mijn zoon stond erop,ik teken protest aan omdat ik niet akkoord ben dat ik voor deze diensten (vraag aan een advocaat wat mij een geding kost?)moet betalen en zeg ook dat de factuur de verkeerde naam vermeld ,de factuur moet op mijn naam staan en niet op die van mijn zoon! Dus de ingebrekestelling komt thuis aan echter op naam van mijn zoon die al twee jaar geleden verhuist is (gehuwd).Ik mag niet tekenen van de postbode en brief gaat terug naar afzender. Dan maanden later krijg ik een dagvaarding,en die is wel op mijn naam,de rest kan men hierboven lezen. Rechter vraagt aan de partijen om de gegevens uit te wisselen,echter doet de tegenpartij dat niet correct,staat hierboven te lezen. Graag jullie reacties.

roharro

#8 , 06 dec 2013 17:37

De ingebrekestelling was aan de verkeerde persoon gericht. Dat werd vastegesteld door de rechter.
De rechter heeft u opgedragen uw correcte gegevens aan tegenpartij mee te delen zodat ze nu aan u kunnen factureren. Die rekening moet u betalen aangezien u zelf zegt dat u de opdrachtgever was.

Gaat u anders veel extra kosten doen betalen...

Benny D
Topic Starter

#9 , 07 dec 2013 12:53

De rechter heeft mij niet opgedragen mijn correcte gegevens mede te delen!
De rechter heeft gevraagd aan beide partijen mekaars stukken over te maken aan elkaar ,de tegenpartij had mijn gegevens ,zij zijn echter in de fout gegaan om de ingebrekestelling aan de verkeerde persoon te sturen (mijn zoon). Mijn zoon en ik zitten in hun bestand,de dagvaarding was toch correct opgesteld!

Mag men iemand dagvaarden zonder een ingebrekestelling?

roharro

#10 , 07 dec 2013 14:00

Mag men iemand dagvaarden zonder een ingebrekestelling?
Jazeker.

scorpioen

#11 , 07 dec 2013 14:06

De dagvaarding geldt dan als ingebrekestelling.

Dit kan wel een reden zijn om de dagvaardingskosten ten laste van de eisende partij te leggen, als blijkt dat de schuldenaar bereid is te betalen na de ingebrekestelling.

Benny D
Topic Starter

#12 , 07 dec 2013 14:29

De dagvaardingskosten en de gerechtskosten ook vermoed ik?
Art. 6. § 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument.
Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn.

Zoals we hier lezen moet men de consument een termijn geven om te betalen na de ingebrekestelling.

Benny D
Topic Starter

#13 , 09 dec 2013 15:17

Vraagje ,ik heb destijds protest aangetekend,ik heb vermeld dat mijn naam Benny was en niet Danny (zoon) ,maar heb geen nieuwe juiste factuur gekregen? Moet men niet eerst een juiste factuur toesturen alvorenes men iemand dagvaard wegens niet betaling?

Zowel mijn zoon als ik zijn zelfstandig dan mag ik toch een correcte factuur verwachten alvorens tot betaling over te gaan?

Benny D
Topic Starter

#14 , 10 dec 2013 11:57

Blijkbaar ligt deze zaak gevoelig hier?

Gebruiker21

#15 , 10 dec 2013 13:35

Waarom zou uw zaak gevoelig liggen? We hebben niet echt alle informatie gekregen. Wat heeft de rechter nu gezegd: "Geef elkaar de correcte gegevens en vecht het verder zelf uit"? Ik heb de indruk dat u uw verantwoordelijkheid probeert te ontspringen, enkel en alleen omdat de tegenpartij de fout maakten uw voornaam en die van uw zoon te verwarren.

1. U krijgt de factuur thuis op naam van uw zoon. Deze opent u blijkbaar WEL, want u tekent protest aan.
2. U krijgt daarna een ingebrekestelling. U weet dat dit van de tegenpartij komt en merkt dat de naam van uw zoon erop staat.
3. U weigert af te tekenen voor deze zending (dit is uw recht), maar laat ook na om de tegenpartij te informeren dat u de ingebrekestelling niet in ontvangst genomen hebt.

U wist dat de ingebrekestelling van de tegenpartij kwam. U zegt zelf de factuur + ingebrekestelling ook voor u bedoeld is. Men heeft enkel een verkeerde voornaam gebruikt. En toch laat u na om de tegenpartij correct te informeren zodat men de zaak op een deftige manier kan afhandelen.

Het is ook vreemd dat u WEL protest aantekent tegen een factuur op naam van uw zoon. Maar op de ingebrekestelling reageert u NIET. U bent dus niet echt consequent in uw acties...

Zonder meer info over het exacte vonnis van de rechter, kan men u hier niet veel meer info geven, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”