Buitenlandse motorfiets bij belgische handelszaak

Mr.grey
Topic Starter

Buitenlandse motorfiets bij belgische handelszaak

#1 , 05 okt 2014 14:22

Op X/XX/2014 een erkende motorzaak binnen gestapt met oog op aankoop van een 2dehandse motorfiets.
Motor samen bekeken met de verkoper en een prijs overeengekomen.
Bestelbon getekend en voorschot betaald zodat ik de papieren kon meenemen en het nodige doen om reeds het voertuig te verzekeren en nummerplaat aan te vragen. Leveringsdatum voorzien op X/XX.

Echter nadat ik de bestelbon heb getekend laat de verkoper weten dat het voertuig in Frankrijk is ingeschreven geweest en verwacht van mij dat ik zelf naar de douane ga om het nodige te doen zodat er weer Belgische papieren bestaan van het voertuig om deze te kunnen in te schrijven.
Ben niet in het bezit van de nodige documenten om naar de douane te gaan. Er ontbreekt nog een document dat ik mag ophalen bij de verkoper op X/XX.
Ik heb niet bevestigd nocht ontkend dat ik mij hiermee zou bezighouden. Het enige dat ik ging doen is zelf naar de DIV rijden om de moto in te schrijven en alsnog zo de volgende dag de nummerplaten in ontvangst te krijgen.

De motorfiets staat in de showroom van de de handelszaak (grote erkende motorfiets handel).
Nergens stond vermeld dat het om een buitenlandse motorfiets ging. Op de getekende bestelbon staat dit ook niet vermeld.
Pas nadat ik de bestelbon had getekend werd mij dit mondeling meegedeeld.

Bij een buitenlandse moto is het veel gemakkelijker om met de kilometerstand te knoeien en de historiek na te gaan. Op de bestelbon staat eerste inschrijving 4/2013 (geen land vermeld) maar het modeljaar van de motorfiets is 2009-2011.

Heb ik gegronde redenen om de koop te annuleren en mijn voorschot terug te krijgen ?
De leveringsdatum kan onmogelijk nog gehaald worden en de handelswijze van de verkoper is mijn ogen niet 100% correct.

Met vriendelijke groeten
Laatst gewijzigd door Mr.grey op 06 okt 2014 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jajutho

#2 , 05 okt 2014 14:31

Ik heb daar éénmaal mijn handen aan gebrand. Er was geen COC aanwezig en ik diende de motor te laten keuren door de importeur voor uitgave van dat COC. Helaas was de motor niet meer origineel en dus geen COC voordat ik een aantal zaken zou wijzigen. Ik heb de motor terug kunnen geven. Dat was een 5-tal jaar geleden.
Succes, J

Mr.grey
Topic Starter

#3 , 05 okt 2014 15:05

Het betreft een heel populaire recente motorfiets dat zowat in heel europa verkocht wordt. Normaal gezien dient er enkel een administratieve procedure doorlopen te worden.
Dit is de taak van de verkoper. Als je een tweedehands motorfiets koop in een belgische handelszaak (prijs incl btw en 1 jaar garantie) dan verwacht je toch een belgisch voertuig met belgische papieren.

Ik wens de motorfiets niet meer omdat wantrouwig ben geworden tov de verkoper en de onbekende historiek van motorfiets

Reclame

LeenW

#4 , 05 okt 2014 15:11

Er is een verschil tussen hetgeen u verwacht en hetgeen wettelijk verplicht is. Kijk hier eens naar wat er op een bestelbon moet staan.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... DFDEBbJA3o" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#5 , 05 okt 2014 17:12

Hier is toch de consument misleid, is aan de verkoper om er een belgische motor van te maken, is hij die deze gekocht heeft in het buitenland.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mr.grey
Topic Starter

#6 , 05 okt 2014 17:48

inderdaad, dit ga ik ook laten weten dat het zijn verantwoordelijkheid is om dit in orde te brengen. (zaak is gesloten tot dinsdag).
Ik voel me echter misleid omdat dit mij pas na het tekenen van de bestelbon werd verteld.

Ik zoek dus wetteksten waarmee ik de verkoper kan overtuigen om de koop kosteloos te annuleren.

sloeberken

#7 , 05 okt 2014 18:15

Of daar specifiek wetgeving rond is zou ik niet weten, in elk geval zou ik de verkoper met AS in gebreke stellen dat hij u zonder voorlichting een buitenlandse motor heeft verkocht zonder enig belgische documenten om deze te laten inschrijven bij DIV. Is de bestelbon in orde deze info vind je op de link van LeenW.

Mr.grey
Topic Starter

#8 , 05 okt 2014 18:27

De bestelbon is volledig. Er staat niets vermeld over het feit dat het om een buitenlandse moterfiets gaat.
Er staat merk,type,kleur,eerste inschrijvingsdatum,km stand en de 5 eerste karakters van het chassisnummer.

Zou ik op basis van http://elfri.be/rechtspraak/dwaling-ove ... de-oorzaak verkoper kunnen onder druk zetten ?

Indien ik op voorhand zou weten dat het om een buitenlandse moterfiets ging dan zou ik nooit de bestelbon hebben getekend
Er staat ook een zoekertje op hun site maar er staat niet dat het om een buitenlandse motorfiets gaat. Extra bewijs voor mij ?

LeenW

#9 , 05 okt 2014 18:37

Zoals ik het lees is land van eerste inschrijving geen vereiste op een bestelbon. De vraag is dus wie juridisch verantwoordelijk is voor de inschrijving. Ik dacht dat dat de gebruiker was, niet de verkoper?

sloeberken

#10 , 05 okt 2014 20:12

Er word ook verondersteld als je in een gekende motorzaak een belgische motor koopt en geen ingevoerde zonder dit te melden. Er is ook enkel gevraagd of de bestelbon wettelijk opgemaakt is.
Dit kan zeker bestempeld worden als verkoop uit een valse oorzaak, niet melden dat het een ingevoerde motor was. Zou zeker trachten verkoper onder druk zeten om van de verkoop af te zien.
Heb je deze via een zoekertje gekocht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 okt 2014 20:17

Brief naar algemene inspectie economische zaken kan geen kwaad ....
U stelt de firma in gebreke en schrijft in brief dat u tevens fod economie in kennis zal stellen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mineco.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mr.grey
Topic Starter

#12 , 05 okt 2014 20:28

neen niet via een zoekertje gekocht, op de site van de motorhandel de motorfiets gezien bij hun rubriek 'tweedehands' en nadien zelf naar de zaak gegaan.

Een vriendelijke ingebreke stelling met vraag om de koop kosteloos te annuleren en teruggave van mijn reeds betaalde voorschot.
Ik zal een kopie van deze brief sturen naar de economische inspectie maar twijfel of ik niet van de eerste keer hun klachtenbrief invul ?

LeenW

#13 , 05 okt 2014 20:33

Is het dan wettelijk verplicht dit te melden, sloeberken?

Ik bedoel maar, niemand hier zou nog bij zo'n verkoper langsgaan, maar de vraag is hier of er een wettelijke basis is om de koop te ontbinden. Daarvoor moet aangetoond worden dat de verkoper een wet overtreden heeft.

Mr.grey
Topic Starter

#14 , 05 okt 2014 20:53

Is het dan wettelijk verplicht dit te melden, sloeberken?

Ik bedoel maar, niemand hier zou nog bij zo'n verkoper langsgaan, maar de vraag is hier of er een wettelijke basis is om de koop te ontbinden. Daarvoor moet aangetoond worden dat de verkoper een wet overtreden heeft.
inderdaad, vandaar dat ik art 1110 bw aanhaal.

De verkoper had op voorhand moet zeggen dat het om een buitenlandse voertuig ging. De motorfiets staat in de showroom van een belgische zaak op belgische bodem.
Als consument verwacht je dan een belgisch ingeschreven voertuig tenzij expliciet vermeldt dat het om een nog te importeren voertuig gaat.
Dit is niet het geval geweest en op zijn site staat hier ook niets van vermeld.

Zou het een vergissing zijn van de verkoper ? Dat lijkt me hard te geloven, als professionele handelaar moet je toch weten van waar je goederen komen ?!

Had ik het op voorhand geweten (hetzij mondeling door de verkoper,uitdrukkelijk geschreven op hun kaartje dat aan de moto's hangen of op hun website)
dan zou ik de motorfiets onmiddelijk links laten liggen en zeker geen bestelbon hebben getekend.

Ik kan dan evengoed zelf de grens over gaan, daar iets kopen en zelf importeren.

LeenW

#15 , 05 okt 2014 22:06

Maar daarom stel ik de vraag, is er sprake van dwaling als de verkoper iets niet zegt dat niet wettelijk verplicht is en uiteindelijk niet relevant is voor de verkoop (maar enkel voor het latere gebruik door u)?

Terug naar “Consumenten Koop”