Geschil met een webshop

DeKeuning
Topic Starter

Geschil met een webshop

#1 , 30 nov 2015 13:57

Via de een webshop heb ik donderdag een bestelling gedaan om 16u00 voor een met foto bedrukte koffietas. Op de site stond in het groot “voor 16u30 besteld = morgen in huis”.
Ik kreeg echter pas vrijdag bevestiging dat deze bestelling in behandeling werd genomen. Aangezien het cadeau bestemd was voor iemand die zaterdag ochtend vertrok naar het buitenland, had ik geen nut meer voor de bestelling.
Ik heb dan direct contact opgenomen met de firma. De medewerker zei dat ze ergens op hun website vermelden, dat op een bestelling 24u vertraging kan zitten. Ze gingen kijken om dit te annuleren. Maandag (vandaag) kreeg ik bevestiging van die annulatie.
Maar ze weigeren een terugbetaling te doen. Ze wensen enkel een cadeaubon te geven die ik voor een ander artikel kan gebruiken.

Ik ben het hier niet mee akkoord en heb een geschil geopend via paypal, waarmee de betaling is gebeurd. De verkoper heeft hier echter nogmaals op gereageerd dat ze geen terugbetaling doen.
Op 3/12 kan ik het geschil opwaarderen tot een claim.

Nu mijn vragen:
• Valt dit onder het Europese herroepingsrecht en is de site in kwestie wettelijk verplicht mij een terugbetaling te geven?
• Indien ik hier in mijn recht ben, zijn er bepaalde extra stappen die ik moet ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 nov 2015 14:07

Is het een gepersonaliseerde foto, m.a.w. kan de koffietas niet meer verkocht worden?

DeKeuning
Topic Starter

#3 , 30 nov 2015 14:14

De koffietas is nooit gemaakt. Ze hebben de annulatie nog op tijd kunnen doen.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2015 15:39

Enkele bedenkingen hierbij:

1. Ondanks de reclame die ze voeren, is het wel héél erg risky om zo kort voor het vertrek van die persoon, nog te bestellen! Voor hetzelfde geld loopt de verzending bij de post vertraging op, en heb je je artikel niet op tijd.
2. Je hebt GEEN herroepingsrecht op gepersonaliseerde items. Dit kan je dus al niet inroepen.
3. Stel dat het bedrijf je alsnog de gepersonaliseerde tas opstuurt, hebben ze geleverd, en zal paypal volgens mij in hun voordeel oordelen.

Geen idee hoe paypal nu gaat oordelen. Je hebt je item immers nog niet gekregen. Laat het ons zeker weten, ik ben wel benieuwd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon

#5 , 30 nov 2015 15:44

Ik ben ook zéér benieuwd maar onder de voorwaarden van PayPal zal de koper normaliter moeten kunnen bewijzen dat het item verstuurd werd. Dus als ze daar slim zijn dan doen ze alsnog die tas op de post en dan heeft TS geen reden tot klagen meer. Doen ze dat niet dan zal de claim waarschijnlijk in het voordeel van TS uitgesproken worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#6 , 30 nov 2015 16:08

Ik was hetzelfde aan het denken: als de verkoper de tas alsnog verstuurd, geef ik de topic starter weinig kans op slagen. Maar ik denk niet dat de webshop zich tot deze praktijken zal "verlagen". Een bedrukte koffietas kost ook geen fortuin. Veel kans dat de webshop dit gewoon op zijn beloop laat en het kleine verlies "incasseert"...

Anyway, laat het ons weten, DeKeuning...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DeKeuning
Topic Starter

#7 , 30 nov 2015 16:36

Hartelijk dank voor de reacties.

Het laat bestellen was een risico, absoluut bij akkoord. Maar de persoon voor wie de tas bestemd was, had zijn vertrek ook vervroegd waardoor het last-minute geregeld moest worden. Hij heeft nu een fles 43 mee, daar was hij ook tevreden mee ;).

We spreken inderdaad over een klein bedrag. Het is eigenlijk ook een principe kwestie.
De site meldt dat ze dit op tijd kunnen leveren. Ik heb die avond nog een bevestigingsmail gestuurd dat ik het zeker op tijd moest hebben. Op hun site stond dan ook dat ze tot middernacht bereikbaar waren via mail. Hier heb ik geen antwoord op gehad. De dag later in de namiddag kreeg ik pas een melding dat de order in behandeling werd genomen. Ik heb dan dadelijk gebeld.
Aan de telefoon zei de telefoniste dat ze melden dat hier een vertraging op kon zitten. Dit zou aangegeven staan op hun website. Eerst en vooral staat dit niet op hun bestel pagina.
In hun algemene voorwaarden zeggen ze wel: 4.1 De door xxx opgegeven levertijd van 1 werkdag wordt in vrijwel alle gevallen gehaald.
Dit is vind ik al zeer vaag geformuleerd. Ook onder de topic overmacht vind ik hier niets over terug.

Ze gingen me via mail bevestigen of ze dit konden annuleren. Die bevestiging heb ik pas vandaag gekregen met de melding dat ik voor hetzelfde bedrag iets ander kan kiezen via hun webshop.

Ik heb dit ook even doorgestuurd, met alle communicatie, naar het ECC. Ik zou gewoon even willen weten wat mijn rechten zijn in zo een geval. Ik heb hun ook gevraagd om hier niet teveel tijd in te steken. Als ze zeggen dat ik geen poot heb om op te staan, dan betaal ik gewoon. Als ze zeggen dat ik in mijn recht ben, dan stuur ik de mail door naar paypal zodra ik dit kan omzetten naar een claim.

Gebruiker21

#8 , 01 dec 2015 10:27

Ik denk dat je in principe geen gelijk hebt. Dat een levering één dag te laat is, is niet zo'n zware fout dat dit de bestelling ongedaan zou maken. Toch niet in het geval het om een koffietas met een foto op gaat. Aangezien het ook een gepersonaliseerde tas is, kan je geen gebruik maken van herroepingsrecht.

Maar ondanks je (volgens mij) geen gelijk hebt, vermoed ik dat PayPal je wel gelijk gaat geven, aangezien de firma je gewoon niets geleverd heeft tot nu toe. Het beleid bij PayPal is daar nogal eenvoudig over: als je als paypal gebruiker voor iets betaald, en de verkoper kan niet met een tracking nummer aantonen dat ze geleverd hebben, dan krijg je je geld terug. Het enige wat je daar parten zou kunnen spelen is het feit dat het om een gepersonaliseerd iets gaat. Als de firma PayPal dus antwoord: "Jamaar, de klant heeft wel een gepersonaliseerde tas besteld en wenst die nu ineens niet meer", zou dit wel eens invloed kunnen hebben op wat PayPal beslist. Ik denk niet dat iemand hier echt kan voorspellen hoe zij gaan oordelen.

Laat het ons dus zeker weten, want dit is wel interessante informatie voor eventueel volgende "cases".

DeKeuning
Topic Starter

#9 , 07 dec 2015 18:07

Principe is hoe je het bekijkt. Er staat nergens duidelijk op dat hun levertijden kunnen wijzigen en ze maken in het groot reclame dat ze de dag later kunnen leveren.
Ik bestel redelijk veel op webshops en er zijn er een paar die contact opnemen als een levering vertraging zou hebben. Ik ken er zelfs die dan spontaan vragen of je deze bestelling nog wilt laten doorgaan.
Ik snap dat dit niet altijd mogelijk is, maar in dit geval heb ik dadelijk contact opgenomen toen ik zag dat het misliep. Dat ze op mijn vraag zijn ingegaan om de bestelling te annuleren is gewoon elementaire beleefdheid. Maar ik vind dat ze dan ook niet kunnen verplichten om een cadeaubon te geven ter compensatie. Ze hebben er zelf nooit kosten voor moeten maken aangezien de tas niet gemaakt is.

Nu op zich ben ik ook benieuwd naar wat paypal zegt. Ik heb het opgewaardeerd naar een claim vandaag en zal kijken hoe het uitdraait.
Als ik moet betalen van paypal, dan is het zo. Ik zal er niet van wakker liggen. Ik kan maar proberen eh.

Nog een kort vraagje. Stel dat paypal de claim goedkeurt, kan de webshop dan nog via een andere manier proberen het geld vast te krijgen? Het is een miniem bedrag, dus ik verwacht hier weinig gevolg aan.

Xenophon

#10 , 07 dec 2015 18:20

Indien ze uw naam en adres hebben dan zouden ze in theorie kunnen proberen, ja. Maar het enige dat ik nog miniemer acht dan de kans dat ze dat zouden doen is hun slaagkans want ze hebben niets opgestuurd. Indien PayPal u volgt is uw probleem m.i. opgelost. Draai de zaken om: indien PayPal u ongelijk geeft, gaat u dan naar de rechtbank trekken om zo'n triviaal bedrag en daar uw tijd in steken?

Ben akkoord met de redenering van Gebruiker21 over de grond van de zaak.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#11 , 08 dec 2015 09:46

Nu op zich ben ik ook benieuwd naar wat paypal zegt. Ik heb het opgewaardeerd naar een claim vandaag en zal kijken hoe het uitdraait.
Als ze niets opgestuurd hebben, is de kans héél groot dat je gelijk krijgt en je geld terug krijgt.
Nog een kort vraagje. Stel dat paypal de claim goedkeurt, kan de webshop dan nog via een andere manier proberen het geld vast te krijgen? Het is een miniem bedrag, dus ik verwacht hier weinig gevolg aan.
Zoals hierboven gezegd zouden ze dit via gerechtelijke weg kunnen proberen, maar de kans dat ze daar gelijk krijgen is miniem als ze geen tas geleverd hebben. Zoals ook gezegd: zo'n bedrijf gaat hier echt geen gerechtelijke stappen voor zetten. Als je dus je geld zou terugkrijgen van PayPal kan je de zaak als gesloten beschouwen. Laat ons weten wat de "ruling" van PayPal is!

IrisS

#12 , 21 dec 2015 20:24

Die levering de volgende dag is altijd iets heikel. Normaal vind je altijd wel een uitzonderingsregel op de site. Ik bestel bijna altijd online en zelden heb ik de volgende dag mijn order in huis. Wij hebben meer tijd nodig om te produceren volgens de klant zijn specificaties en werken met langere leveringstermijnen. Echter, niet zelden laat de verzenddienst eens pakken staan (bij ons, of in hun verzamelpunt, of onderweg), waardoor je nog in de problemen raakt.

Heb je bewijs (mail bv) dat ze de tas nog niet gemaakt hadden? Vaak is zo'n bon nl een manier om de klant toch tevreden te stellen, terwijl ze het beperkte verlies (de gemaakte tas) zelf incasseren en dan met de bon toch nog iets overhouden. Dat is alvast onze filosofie als de aard van de bestelling het toelaat (onze orders zijn soms helaas ook te groot om dat te doen en altijd op maat van de klant gemaakt, bijgevolg ook niet door te verkopen) en iedereen heeft het liefst een tevreden klant. De klant verandert plots van gedacht. Dat gebeurt nu eenmaal. Alleen iets lastiger als je niet kan doorverkopen. Maar dit is dan een bemiddelende oplossing. Echter, dan wordt het ook zo gecommuniceerd want anders creëer je uiteraard alleen onbegrip.

Soms hebben we dan toch iemand die via Paypal een geschil opent omdat hij zich hier niet kan in vinden. Dan kunnen wij bijna niet anders dan alsnog leveren (het gaat in ons geval wel om bestellingen van min. 500 euro) of zelf volledig opdraaien voor het verlies. Daar zijn de regels vrij simpel (lees gerust na in hun 'kopersbescherming', die eigenlijk niet meer is dan wat wettelijk voorzien is). 1. Voor maatwerk is geen terugbetaling voorzien. 2. Niettemin is er wel de leveringsverplichting en moet de webshop uiteraard wel kunnen aantonen dat ze geleverd hebben.

Hebben ze dat nog niet gedaan, dan krijgen ze een redelijke termijn dit alsnog te doen (uiteraard laat Paypal hen dat weten en krijgen ze ook de kans hun verhaal te doen). Leveren ze dus de tas, dan is voor Paypal de kous af. Leveren ze niet, dan krijg jij je geld terug. Een tas kan uiteraard een klein bedrag lijken, maar vergeet niet dat een webwinkel constant met dergelijke zaken te maken krijgt waardoor dit snel kan oplopen. Daarnaast hebben veel e-shops een kleinere marge dan de offline varianten (veel grotere concurrentie door een kritischer, vooral prijsvergelijkend publiek), waardoor dit voor kleinere bedrijven gewoon opletten is.

Terug naar “Consumenten Koop”