2de verlating van levering

johanb1977
Topic Starter

2de verlating van levering

#1 , 18 dec 2015 10:57

Ik heb op 12/11 een nieuwe wagen besteld (stockwagen), deze zou geleverd worden rond 6dec.
Ze hebben toen gebeld om te zeggen dat de levering op 15/12 zou gebeuren op 10/12 heb ikzelf gebeld om te vragen wanneer de papieren zouden binnenkomen. Ze wisten mij toen te zeggen dat de wagen maar pas op 18/12 zou binnenkomen.
Vandaag op 18/12 gebeld en ze hebben meegedeeld dat de levering maar pas op 25/12 zou gebeuren.

De oorspronkelijke levertermijn zou rond de 3 weken zijn maar is ondertussen al opgelopen tot 6weken.
ik heb naar een oplossing gevraagd maar het enige dat ze kunnen aanbieden is dat de papieren op voorhand worden verstuurd zodat de nummerplaten kunnen aangevraagd worden.

Ze hebben mijn auto overgenomen dus ik kan niet zeggen dat ik geen wagen meer heb.
Ik had gevraagd voor een demowagen tijdens deze periode (1week) maar blijkbaar hebben ze geen, enkel een wagen met Z-platen en blijkbaar mag je daarmee niet rondrijden volgens de verkoper.

Ik had nu wel ergens gelezen dat na 2x niet kunnen leveren dat de verkoop zou kunnen geannuleerd worden, is dit correct?

Ik ben het echt beu!!
Ik heb een stockwagen gekozen omdat de levertermijn niet lang was maar op het einde van de rit loopt dit serieus uit.

Alvast bedankt voor de raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 dec 2015 11:17

Wat staat er op de bestelbon ivm het overschrijden van de leveringstermijn?

johanb1977
Topic Starter

#3 , 18 dec 2015 11:24

Dat de leveringstermijn met max 25% kan overschreden worden.
Zie algemene voorwaarden in art. 1.1
Dat moet ik eens nakijken want ik heb de bon niet bij de hand.

Reclame

johanb1977
Topic Starter

#4 , 18 dec 2015 11:35

Art 1.1 een levering dient te gebeuren op de vooropgestelde levertermijn en mag niet meer dan 25% van deze termijn overschrijven, behalve bij overmacht.

Wat kunnen ze inroepen als overmacht?

De wagen staat ongeveer al meer dan 1 week klaar voor transport maar volgens hun is dit volledig uit hun handen en kunnen ze daar niets aan doen.
Het is dus zogezegd niet hun fout dat de levering niet kan plaatsvinden.

johanb1977
Topic Starter

#5 , 18 dec 2015 11:42

IK heb ook nog nooit een aangetekend schrijven gekregen om te melden dat de levering later zou zijn.
Enkel een mail op 18/12, moesten zij normaal geen aangetekend schrijven sturen om ze zeggen dat de levering van 6dec niet kon gehaald worden of die van 18/12. Voor 18/12 wel te verstaan.7
In mijn ogen hebben ze dus 2 fouten
-meer dan 25% overschreden
- geen aangetekend schrijven

Sirkii

#6 , 18 dec 2015 13:00

... levering op 25 December ? Da's dan onder de kerstboom. Als je al onder de bestelling zou willen uitkomen dan zal je al vooreerst aangetekend de garage de uitvoering van de levering binnen een redelijke termijn moeten vragen.

Dat van die Z-plaat is correct : Er zijn 2 varianten : de "handelaarsplaat" waarmee alleen de garagist (en zijn geregistreerde werknemers) mogen rijden en de "proefrittenplaat" waarbij onder strikte beperkingen ook niet-personeelsleden mogen rijden (bv een demonstratierit maar niet om als klant mee rond te rijden.

johanb1977
Topic Starter

#7 , 18 dec 2015 13:06

als ik de garage met een aangetekend schrijven moet vragen om een redelijke termijn is de wagen geleverd tegen het moment dat ik een antwoord van hun krijg. Ze hebben 2weken om een aangetekend schrijven af te halen.
Dus eigenlijk zit je er aan vast en moet je maar slikken want op die manier duurt het veel te lang. Het zou beter zijn dat ik ze een aangetekend schrijven kan doen op hun te laten weten dat ik van de verkoop af zie.

sloeberken

#8 , 18 dec 2015 13:24

Misschien wat druk zetten met een extra korting.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

johanb1977
Topic Starter

#9 , 18 dec 2015 14:59

Ik denk dat dat moeilijk gaat worden, ik heb reeds 20% korting gekregen op de nieuwe wagen.

sloeberken

#10 , 18 dec 2015 15:21

Wie niet vraagt zal ook niet krijgen. Misschien toch 1 voordeel, u wagen zal waarschijnlijk 1 jaar jonger zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 dec 2015 16:10

Zie maar dat er nergens één of andere wetswijziging in voegen gaat op 1 januari waardoor het inschrijven van uw nieuwe wagen plots een stuk duurder wordt... 'k Heb er zelf geen idee van, eigenlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

johanb1977
Topic Starter

#12 , 20 dec 2015 08:49

Ik ga eens horen bij de garage ivm een extra.
Er is een tool actief voor de nieuwe berekening van inschrijving, het zou in 2016 een 80€ duurder zijn om de wagen in te schrijven.
Bedankt voor de reacties

IrisS

#13 , 24 dec 2015 00:24

20% korting lijkt me overigens niet zo abnormaal bij een stockwagen (eerder wat aan de lage kant)

Terug naar “Consumenten Koop”