Lijkt mij toch meer een geval te zijn van mensen die zonder dat ze het weten toch op één of andere manier hun toestemming tot domiciliëring geven. Als bijvoorbeeld op een tablet of smartphone een e-banking app staat, is het voor apps op datzelfde toestel een makkie om een domiciliëring te activeren. Er is weliswaar een bevestiging van de gebruiker nodig, maar die kan zich beperken tot één keer op "Ja" te tikken. In dat geval heeft de gebruiker weldegelijk een digitale toestemming tot domiciliëring gegeven, maar is hij zich daar niet echt van bewust. In zo'n geval kan je de bank echter niets verwijten. Als je niet met die e-banking app om kan, flikker die dan van uw smartphone of tablet, zou ik zeggen.Is het niet mogelijk dat sommige banken of types van rekeningen standaard toestemming geven voor domiciliëring? Het lijkt me sterk en onnatuurlijk, maar misschien niet onmogelijk? Blijkbaar hebben meerdere mensen dit probleem op dit moment met een abonnement op Test Aankoop, dus blijkbaar lukt het bij meerdere mensen om ongevraagd een domiciliëring te installeren...
Om eerlijk te zijn lijkt die kans met toch nog net iets groter, dan de kans dat een bank een domiciliëring toestaat zonder één of andere toestemming van de rekeninghouder. Dit laatste zou immers een zéér, maar dan ook zéér zware fout van de bank zijn. Ik kan me niet inbeelden dat dit gebeurd. Het lijkt me dus eerder dat je er op één of andere manier "ingeluisd" bent om die toestemming tot domiciliëring te geven.Wij weten niet hoe zij aan het rekeningnummer komen, en via de link die ik in mijn openingspost plaatste, kan je lezen dat er nog mensen zijn die niet weten hoe Test Aankoop aan die gegevens komt. We zijn dus niet alleen in dit geval, dus de kans dat we een vergissing begaan hebben of iets over het hoofd gezien hebben lijkt me dan ook kleiner.
Blijft op zich dus dezelfde problematiek: zonder toestemming van de schuldenaar kan niet zomaar een domiciliëring, ook niet via SEPA, opgestart worden... Dus ofwel heeft TestAankoop een vervalste SEPA aanvraag ingediend bij de bank (kan ik me echt niet voorstellen), ofwel heeft de man van de topicstarter dat mandaat ondertekend zonder dat hij er erg in had (en dit kan niet via de telefoon, voor zover ik weet).De bank moet sinds SEPA geen domiciliëringen meer goedkeuren of beheren; enkel en alleen de schuldeiser beheert de domiciliëring. Een rekeningnummer is dus voldoende om een SEPA-domiciliëring op te starten, ook al moet je als consument wettelijk een expliciet mandaat ondertekenen.
Heb ook last gehad met TA. Schandalig hoe TA, die zogezegd de consument verdedigd soms handel.Kan een organisatie zomaar een domciliëring installeren zonder toestemming van de rekeninghouder? Of is het bij veel banken/rekeningen zo dat je 'by default' aan iedereen toestemming geeft tot domiciliëring tot je iets weigert?
?
Again: in dat geval spreken we over oplichting door TestAankoop, aangezien ze een onvolledige / ongeldige aanvraag aanbieden bij de bank als zijnde een volledige en correcte aanvraag. Lijkt me héél erg sterk dat een bedrijf als TestAankoop zich daarmee zou bezig houden.In praktijk kan er dus wel makkelijk een SEPA-domiciliëring worden opgestart zonder mandaat (al dan niet bewust), vandaar ook de hevige kritiek op het systeem.
Mijn man is niet van het type dat zomaar op alles ok klikt zonder te lezen, maar ik wil het niet bij voorbaat uitsluiten. Als hij wel onbewust toestemming gegeven heeft (en dan blijkbaar velen met hem, ik neem aan dat de klachten op het net maar het topje van de ijsberg zijn), dan denk ik toch dat de boodschap ergens goed verstopt gezeten heeft in kleine lettertjes. Hij herinnert zich niet ergens iets te maken gehad te hebben met/iets gelezen te hebben over Test Aankoop, lijkt me sterk dat hij dan ooit ergens zijn rekeningnummer achtergelaten zou hebben in die context. Mocht hij nu nog vb. ingeschreven geweest zijn op digitale nieuwsbrief, mailadres doorgegeven hebben, abonnement genomen hebben op ander magazine of iets dergelijks... maar niks van dat alles.Ik hou het dus op "door de schuldenaar onbewust goedgekeurde" domiciliëring