Praktische vragen over collectieve schuldbemiddeling

Laura33
Topic Starter

Praktische vragen over collectieve schuldbemiddeling

#1 , 03 okt 2013 10:14

Ik lees hier dat je voor een periode van +/- 5 jaar geblokkeerd zou staan bij de banken in geval van CSR.
Wat als je eruitstapt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2013 00:04

Zijn uw schulden ondertussen volledig betaald?
Zoniet blijft u geregistreerd bij de NBB.
Uitstappen wil ook zeggen dat de schuldeisers terug hun rechten krijgen zoals ze waren voor de CSR en dus terug kosten en interest kunnen vorderen.

Laura33
Topic Starter

#3 , 09 okt 2013 14:49

Het ergste is dat ik niet weet hoe en wat al betaald is van de schulden die ik indertijd samen met mijn ex had.
ondertussen heeft de schuldbemiddelaar bevestigd dat Ik niet meer in de CSR zit; zouden de schuldeisers dan niet bij mij aankloppen? (niemand gehoord of gezien buiten de persoonlijke lening die hoogstwaarschijnlijk verjaard is). Ik heb een lijst met de schuldeisers, maar er staan geen bijdragen op....ik weet eigenlijk niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Feit is dat ik binnen 2 jaar een hypothecaire lening wil aangaan met mijn nieuwe man....

Reclame

denlowie

#4 , 09 okt 2013 14:59

Ga eens zien als je op de zwarte lijst staat van de NBB, daar staat ook de datums op van je schulden !!

Je staat maximum 10 jaar voor een schuld op de zwartelijst, en als je alles betaald heeft dan nog minstens een 12 maanden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Laura33
Topic Starter

#5 , 09 okt 2013 15:51

op de site van de NBB staat dat mijn CSR herroepen werd + nog een afbetaling van een lening waarvoor ik al contact heb opgenomen met de bank. daar staat echter het totaalbedrag, de CSR van mijn ex lost daar een deel van af....

de lijst van de schuldeisers is wel langer dan dat, blijkt uit het vonnis betreffende CSR. Lijst is veeeeeeeeeel langer.maar kan er niets op terugvinden op de site van NBB.

Ook wat de lening betreft, eerst zou de verdeling van de schulden gebeuren, niet? zodat ik weet wat MIJN deel van de schuld is...

Valeriaan

#6 , 11 okt 2013 07:12

bij de NBB ga je geen lijst vinden van alle SE's, enkel kredieten:
"Ze registreert alle kredieten die door natuurlijke personen voor privé-doeleinden worden afgesloten alsook de eventuele wanbetalingen met betrekking tot deze kredieten."
Indien uw CSR herroepen werd, kan men terug bij u komen invorderen. De gevolgen van een herroeping zijn dat uw schuldeisers opnieuw alle openstaande schulden kunnen invorderen en dat alle voorziene kwijtscheldingen vervallen.
U spreekt van uw ex. Was u gehuwd?Is er iets geregeld rond de verdeling van de schulden? Zoniet kan de kredietinstelling zowel bij u als bij uw ex invorderen. Zij het bij hem in beperkte mate omdat hij door de CSR beschermd wordt.

Laura33
Topic Starter

#7 , 14 okt 2013 11:31

Ja, we waren gehuwd.
Er is nog niets geregeld ivm verdeling van de schulden, is dit de taak van de notaris die aangewezen werd door de rechtbank voor de vereffening - verdeling? We hebben geen goederen om te verdelen, alleen schulden.... Hoe lang duurt zoiets? kosten?

probleem is, ik weet zelfs niet welke schulden ik nog heb, hij heeft indertijd de administratie gedaan :cry:

Franciscus

#8 , 14 okt 2013 15:58

U hebt toch een vonnis van de arbeidsrechtbank..
Daar staan alle schulden in.
Ook bij mijn weten de schuldeisers die uiteindelijk geen vordering hebben ingesteld

Laura33
Topic Starter

#9 , 18 okt 2013 10:37

Gezien ik niet meer bij CSR ben, heb ik geen lijst van de effectieve schulden meegekregen van de griffie.
Ik heb alleen maar het vonnis waaruit blijkt dat mijn CSR herroepen is, met de lijst van de schuldeisers, maar geen bedragen bij. Vonnis van 2011 dus het kan zijn dat sommige schulden verlopen zijn (5 jaar voor een faktuur toch?)

Mijn doel is om de schuld bij de bank af te lossen zodat ik van de zwarte lijst geraak. Maar ik zou die schuld ook verdeeld willen zien, bij de vereffening verdeling worden de schulden toch ook verdeeld, niet?

Notaris zei dat zowel activa als passiva verdeeld zal worden. wat betekent dat?

Oude Belg

#10 , 19 okt 2013 17:31

activa : tegoeden, passiva : schulden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Valeriaan

#11 , 20 okt 2013 19:46

de schuld bij de bank zal dan wel niet de enige zijn? zie lijst in het vonnis

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”