lening van het jaar 2000

Simona59
Topic Starter

Re: lening van het jaar 2000

#16 , 21 mar 2014 11:59

Ik ben aan het onderhandelen met de bank, maar het lukt precies niet zo goed.

Ik heb voorgesteld om de schuld te splitsen.
Ik ben bereid om 75 % van de schuld in één keer te betalen, de rest is voor mijn ex.
Maar ex zit in schuldbemiddeling en naar het schijnt ze hebben via de CSR nog niets ontvangen (hoewel CSR al 3 jaar loopt....)
Ze blijven vragen naar mijn afbetalingsvoorstel, maar zelf willen ze de schuld helemaal niet splitsen.

Als ik in schuldbemiddeling ga, is de kans zeer groot dat ze hun geld niet meer zien (omdat er anderen, grotere schulden zijn...).

Als ik een afbetalingsplan aanga, blijven de intresten lopen? want dan blijf ik nog 10 jaar afbetalen voor een schuld van 8000 euro bijvoorbeeld....

Ik weet niet meer wat doen...

Ze dreigen anders een vonnis te bekomen, maar wat dan? Ik heb geen eigendom, heb een normaal loon waarvan ik nog eens alimentatie moet betalen aan mijn ex...

wat kunnen ze meer doen? ik vind het ook merkwaardig dat ze mij niet op de zwarte lijst gezet hebben...of zou het kunnen dat ze mij wel opgezet hebben, maar dat ik ondertussen al af ben gezien de lening van het jaar 2000 is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 mar 2014 13:16

Als u in schuldbemiddeling gaat
- wordt meestal de schuld beperkt tot het bedrag ZONDER de kosten en gerechtelijke intresten.
U krijgt ook geen DW met alle kosten eraan verbonden aan uw deur.

In afbetalingsplannen betaald u meestal wel de intresten dikwijls meer dan de gerechtelijke intrest enz
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

neem eens contact men een caw of sociale dienst ocmw - http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Simona59
Topic Starter

#18 , 26 mar 2014 12:59

Ze gaan toch akkoord met mijn voorstel om onmiddellijk 75 % van de schuld af te lossen.
Ze gaan wel geen vermelding doen naar de Nationale Bank toe, pas als de schuldbemiddeling van mijn ex afgelopen is

Mijn doel is om niet meer op de zwarte lijst te staan...Waarom zou ik dan ineens een groot bedrag afbetalen als ik toch op de zwarte lijst blijf staan?

Hoe zou ik het naar hen toe formuleren zodat ze wél vermelding doen naar de NB?

Reclame

drien

#19 , 26 mar 2014 19:48

Bank is wettelijk verplicht de melding te doen aan NBB als een krediet achterstal vertoont.

Simona59
Topic Starter

#20 , 27 mar 2014 08:28

Ja, dat begrijp ik. Daarom ook dat ik op de zwarte lijst sta bij de NBB omdat er een achterstal is.
Maar nu wil ik "mijn deel" van de schuld aflossen. Eigenlijk meer dan mijn deel, 75 %. Maar dan zou ik willen dat de bank de NBB op de hoogte brengt en de schuld op mijn naam verdwijnt en verdergaat bij mijn ex.

Hoe kan ik dit bekomen?
Want als ze dit niet willen doen, is het niet beter om maandelijks een klein bedrag te betalen en dan pas als de schuldbemiddeling van mijn ex voorbij is, de rest te betalen? Want ze willen mij vn de zwarte lijst halen pas als de CSR van ex afgelopen is, ongeacht of ik NU 75 % van de schuld aflos.

Simona59
Topic Starter

#21 , 31 mar 2014 13:05

Nog een vraag:

dat een lening niet kan verjaren, oké, begrepen, maar kunnen de intresten niet verjaren?

Simona59
Topic Starter

#22 , 31 mar 2014 13:09

Of een lening nu wel of niet kan verjaren, ik heb het volgende gevonden online:

- Verjaringstermijn lening:
met betrekking tot de hoofdsom: 10 jaar (2262bis B.W.)
met betrekking tot de intresten: 5 jaar (2277 B.W.)

Als de lening in 2000 is afgesloten, is die dan niet verjaard? zo ver ik het weet, zijn er nooit afbetalingen geweest...

Simona59
Topic Starter

#23 , 02 apr 2014 08:32

We waren met 2 bij de lening (samen met mijn ex). Ik heb geen probleem om 50 % te betalen, maar zo werkt het blijkbaar niet. Ze gingen akkoord met 75 %, maar willen ze geen vermelding doen bij de NB....tja, als ze dat toch niet doen zolang de CSR van mijn ex loopt, waarom zou ik 75 % ineens afbetalen, ik kan dat ook per 50 euro doen....

Ik heb nooit een aangetekend schrijven ontvangen!
Ze 'dreigen' al meer dan een jaar met de rechtbank, maar tot nu toe hebben ze geen stappen ondernomen, ook geen loonbeslag (gelukkig maar)
Daarom dat ik denk dat ze misschien niet echt recht in hun schoenen staan....
Laatst gewijzigd door Vandebos op 03 apr 2014 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reactie op verwijderd bericht weggehaald.

Franciscus

#24 , 02 apr 2014 20:43

Probleem is u bent voor 100% aansprakelijk, heb ik als zeer zwaar vermoeden wegens hoofdelijke aansprakelijkheid voor volledige som.
Dus bank zal pas NBB in kennis stellen als volledige som betaald is.
U treedt dan wel vanaf betaling in rechte om uw geld te recupereren bij uw ex.
Eventueel via wijziging CSR.

Simona59
Topic Starter

#25 , 03 apr 2014 08:07

Bijkomende vraag: hoe lang kan men op de zwarte lijst blijven staan?

denlowie

#26 , 03 apr 2014 11:07

Bijkomende vraag: hoe lang kan men op de zwarte lijst blijven staan?

Maximum 10 jaar vanaf dat de bank de NBB inlicht over een achterstand, of 10 jaar vanaf je een aangetekende zending krijgt van de NBB

Als alles betaald is dan blijf je nog wettelijk 12 maanden erop staan, reken maar 13 a 14 maanden!

Dit is eigenlijk niet het ergste, als je van de zwarte lijst en dan blijf je nog vele jaren in de databanken van de kredietverzekeraars zitten, en dit is eigenlijk veel erger want je krijgt veel moeilijker nog een krediet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

drien

#27 , 03 apr 2014 20:07

Dit is eigenlijk niet het ergste, als je van de zwarte lijst en dan blijf je nog vele jaren in de databanken van de kredietverzekeraars zitten, en dit is eigenlijk veel erger want je krijgt veel moeilijker nog een krediet.
Dat is om die mensen zelf en de banken (dus alle partijen) te beschermen. Ervaring leert dat iemand die op de zwarte lijst heeft gestaan, vanaf dat hij weet dat hij van de zwarte lijst is, direct terug krediet aanvraagt.

Mensen die net uit CSR komen staan daarvoor gekend: eens ze weten dat ze uit CSR zijn, wandelen ze een bank binnen voor krediet te vragen.

Simona59
Topic Starter

#28 , 04 apr 2014 08:18

Bedankt voor de antwoorden.

De 10 jaar zal dus al voorbij zijn want met deze lening sta ik niet op de zwarte lijst, wel met een andere nog. Lang leve de schulden van mijn verleden :cry:

Ik begrijp ook dat de verjaring niet telt als ik steeds aangemaand ben geweest.
Maar ik heb geen enkele keer een aangetekende brief gekregen. Zelfs nu niet...
Daarom dat ik mij afvraag of de bank nog recht heeft op alles wat ze claimen (hoofdsom = oké, maar intresten??)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”