Uit collectieve schuldenregeling stappen

JM84
Topic Starter

Uit collectieve schuldenregeling stappen

#1 , 23 jun 2014 10:09

Kan er iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van zelf uit collectieve te stappen? Er zijn voldoende middelen om alle schulden in 1 keer af te lossen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
francine.

#2 , 23 jun 2014 12:25

Beschikt u zelf over deze middelen die voldoende zijn om alles in 1 keer af te lossen of staan deze op de derdenrekening ter beschikking van de bemiddelaar?

JM84
Topic Starter

#3 , 24 jun 2014 11:52

Ze staan op de derdenrekening bij de bemiddelaar.. Ben gisteren bij de griffie geweest en ik laat mijn zaak oproepen, Meer dan een half jaar geleden heeft de schuldbemiddelaar een grote som ontvangen en nog steeds geen enkele stap ondernomen om de zaak af te ronden terwijl mij dit wel beloofd werd, bijgevolg zou mijn termijn er bijna opzitten en zou ik toch de schulden incl interesten en kosten betaald hebben dus ben ik voor niets in collectieve gegaan. Ik heb hier maar 1 woord voor: Oplichterij!!

Reclame

francine.

#4 , 24 jun 2014 16:30

Gezien ze op de derdenrekening staan ligt het initiatief bij de bemiddelaar.

Waarom de bemiddelaar niet aangetekend aanschrijven? Hou uw schrijven kort, bondig en pen louter neer wat van belang is (naar recht). Vraag binnen de 10 werkdagen te antwoorden. Indien u binnen de 10 dagen geen antwoord krijgt stuur dan een ingebrekestelling en vermeld dat u zijn of haar stafhouder zal aanschrijven. Werkt meestal.

Maar het belangrijkste heb je gedaan, namelijk laten oproepen voor de Arbeidsrechtbank, zal echter wel enkele maanden duren.

Uw geval komt regelmatig voor. Sommige bemiddelaars sluiten dan vlot af, anderen niet (om redenen die ik niet nader hoef toe te lichten denk ik).

Is de som groot genoeg om de schulden + intresten + ereloon schuldbemiddelaar te dekken? Anders kan de bemiddelaar argumenteren dat hij/zij nog niet kon afsluiten omdat de som voor al het voorgenoemde niet groot genoeg is. Reken toch makkelijk op een paar duizend euro ereloon, zie hieronder;

Bondig overzicht kosten collectieve schuldenregeling (ereloon schuldbemiddelaar).

Let op: de bedragen zijn niet accuraat maar een schatting met indexering sinds 2011, ver ernaast zullen ze echter niet zitten (tamelijk verwaarloosbaar)

Opstarten dossier (eenmalig): 500€
(te vermeerderen met 35€ per schuldeiser vanaf de 6e schuldeiser)

Voor iedere uitgevoerde betaling: 8,5€

Voor het opvolgen van de aanzuiveringsregeling (jaarlijks): 200€
(te vermeerderen met 14€ per schuldeiser vanaf de 6e schuldeiser)

Verzenden gewone brief: 12€
(te vermeerderen met eventuele kosten aangetekende zending)

Omzendbrief verstuurd aan minstens 3 schuldeisers: 7€
(te vermeerderen met eventuele kosten aangetekende zending)

Telefoon, e-mail en kopieën: 100€ per dossier

Kilometervergoeding: 0,22€

In geval van tussenkomsten voor de rechtbank 100 à 150€ voor verschijning en ongeveer idem voor opmaken verklaringen, etc ... (een tussenkomst voor de rechtbank loopt dus al vlug op tot enkele honderden euro's)

francine.

#5 , 24 jun 2014 16:37

Ze staan op de derdenrekening bij de bemiddelaar.. Ben gisteren bij de griffie geweest en ik laat mijn zaak oproepen, Meer dan een half jaar geleden heeft de schuldbemiddelaar een grote som ontvangen en nog steeds geen enkele stap ondernomen om de zaak af te ronden terwijl mij dit wel beloofd werd, bijgevolg zou mijn termijn er bijna opzitten en zou ik toch de schulden incl interesten en kosten betaald hebben dus ben ik voor niets in collectieve gegaan. Ik heb hier maar 1 woord voor: Oplichterij!!
Spoel natuurlijk eerst uw mond voor u woorden als "oplichterij" in de mond neemt.

Als ik uw advocaat was zou ik uit uw voorlaatste zin opmaken dat u misnoegd bent doordat u tijdens uw CSR tot beter fortuin bent gekomen en nu toch de volledige schuld moet terugbetalen, en u de collectieve schuldenregeling was aangegaan om een deel van uw schulden te ontlopen ("... dus ben ik voor niets in collectieve gegaan ...").

Mijn excuses dat ik zo direct ben, maar als een advocaat of Arbeidsrechter dit zou lezen is dat denk ik de eerste reactie die u zou krijgen. U doet dus best geen zo'n uitspraak naar uw bemiddelaar of Arbeidsrechter toe.

JM84
Topic Starter

#6 , 24 jun 2014 19:19

Ik ben helemaal niet misnoegd omdat ik de volledige schuld moet betalen, integendeel, ik wil ze heel graag betalen maar ik wil dan ook wel uit collectieve! ik ben wel misnoegd omdat de schuldbemiddelaar meerdere malen heeft laten blijken dat ze haar werk niet doet.

Ze werd eind juli op de hoogte gebracht van de verkoop van de woning (ik was 1 van de 5 erfgenamen), begin september ben ik bij haar geweest,toen ik achter de verkoop vroeg beweerde ze van niets te weten terwijl ik wel degelijk bewijzen heb dat ik haar op de hoogte heb gesteld, ze beloofde me die dag contact op te nemen bij de notaris en makelaar, in oktober heb ik haar naar stand van zaken gevraagd, geen reactie, november opnieuw contact genomen en gezegd dat verkoopovereenkomst getekend was, opnieuw beweerde ze van niets te weten, toen moest ze nog goedkeuring vragen aan rechtbank, weer anderhalve maand verder..

Hetzelfde verhaal met documenten die haar 3x per mail bezorgd zijn van een schuld die uiteindelijk vereffend bleek te zijn, ze heeft de documenten gekregen van mij en van notaris, eind januari. Begin maart gevraagd naar stand van zaken van deze schuldeiser, geen reactie, mei afspraak gemaakt, ze beweerde van niets te weten, had geen documenten ontvangen, niet van mij en niet van notaris.

Ik weet toch niet of dit allemaal normaal is hoor? Het enige wat ik wil is dat zij het dossier afrond, met of zonder interesten, dat interesseert me niet, er is geld genoeg om alles te betalen. Ik wil gewoon een nieuwe start, ik denk toch dat iedereen in collectieve daarnaar uitkijkt?? Ik ben in collectieve gegaan omdat ik geen andere uitweg zag, heb info gevraagd aan een advocaat en hij raadde me dit aan.

Ik heb nooit enige uitleg gehad, het enige wat ik wist was dat al mijn inkomen naar de schuldbemiddelaar zou gaan en dat ik leefgeld zou krijgen en indien er de middelen waren dat ik dan vervroegd kon afbetalen wat me ook normaal leek. Maar dat dit zoveel tijd in beslag zou nemen vind ik echt niet normaal!
Vroeger wou ik wel maar kon ik niet betalen en deden ze moeilijk, nu WIL ik betalen en nu doen ze nog steeds moeilijk, ik begrijp er niets van!

francine.

#7 , 24 jun 2014 20:02

Ze rekt het om redenen die ik je niet moet uitleggen.

Stel een brief op. Schrijf enkel de meest relevante feiten neer, laat je gevoelens terzijde in je tekst. Herschrijf de brief keer op keer tot je deze niet meer korter kunt maken. Gebruik relatief korte alinea's zodat de brief overzichtelijk is.

Aangetekend en per gewone post

Betr.: Ingebrekestelling afsluiten collectieve schuldenregeling

Geachte meester x,

xxx

Indien ik binnen de 10 werkdagen geen antwoord van u krijg zie ik mij helaas genoodzaakt het dossier over te maken aan uw stafhouder xxx. Ervan overtuigd dat dit niet nodig zal zijn.

Zoek op het internet wie de stafhouder is. Print in de brief enkel het woord 'stafhouder' af in het vet. Verstuur de brief per gewone en aangetekende zending met ontvangstbevestiging.

JM84
Topic Starter

#8 , 25 jun 2014 06:37

Ja ik weet welke redenen je bedoelt en dat is schandalig dat ze dat toelaten.
Bedankt voor de info, ik ga vandaag een brief opstellen en hoop dat het iets gaat uithalen.

francine.

#9 , 08 jul 2014 07:58

Ik kom terug op mijn woorden. Tot mijn verbazing schijnt de collectieve schuldenregeling niet onder de deontologie van de advocatuur te vallen. De stafhouder is dus niet verantwoordelijk en kan niets doen.

De schuldbemiddelaar (advocaat) wordt aangesteld door de Arbeidsrechtbank en werkt in principe niet voor de schuldenaar maar in opdracht van de rechtbank.

Behalve bij de Arbeidsrechtbank kan je dus blijkbaar nergens je beklag doen. In de wet op de collectieve schuldenregeling staat niets ingeschreven over de verantwoordelijkheid of eventuele sancties naar de schuldbemiddelaar toe.

Het lijkt me dus zeer moeilijk om wanpraktijken aan te kaarten en zogoed als onmogelijk om deze te laten sanctioneren, een situatie die uiteraard wanpraktijken in de hand werkt ...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”