hoeveel leefloon is de minimum?

lakylika
Topic Starter

hoeveel leefloon is de minimum?

#1 , 06 jul 2012 11:42

hoi wij zijn een gezin met zes...waarvan 4kids en eentje op komst! en zijn sinds vorige maand tot onze spijt in collectieve gestapt wegens de ene tegenslag na de andere...maar hoe zit dat nu juist met leefloon? is daar een minimum opgezet als zo'n groot gezin zijnde? en wat met kindergeld? we hebben zelf nog geen bedrag voorgesteld gekregen dus vraag me af of ik wel nog kan leven met mijn leefloon!? :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jul 2012 12:49

Leefloon is zowat 1050 € per maand. Kindergeld voor 5 is ook bij de 1000 €. Maar uw bemiddelaar zal een deel nodig hebben voor de noodzakelijke betalingen. Misschien zijn andere tegemoetkomingen via OCMW mogelijk , vb. huursubsidie. Daar zullen ze wel zeggen dat de nodige inspanningen dienen gedaan te worden om het inkomen te verhogen. Kan uw partner niet werken? Of heb jij geen recht op onderhoudsgelden voor de kinderen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Artis

#3 , 06 jul 2012 13:00

Het leefloon voor een persoon met gezinslast is € 1047,48. Het maakt niet uit hoeveel gezinslast er is, 1 of 4 kind(eren) ten laste maakt niet uit naar het bedrag toe.
De KB zal idd zoals Wanton zegt rond de € 1000,00 zijn voor 5 kinderen, los van de extra leeftijdsbijslagen vanaf 6j.
Is het kraamgeld reeds aangevraagd/gestort?

Reclame

lakylika
Topic Starter

#4 , 06 jul 2012 13:23

ik moet mijn kraamgeld aanvragen nu, en de bemiddelaar zei die is voor mij en heb je koste dan breng je de kasbonnetjes binne en stort ik terug, de overschot krijg ik niet! mijn partner werkt en ik ben huisvrouw mits het groot aantal kids!

lakylika
Topic Starter

#5 , 06 jul 2012 13:26

en hoe zit dat juist met die huursubsidie? want huren een huis momenteel! vaste kosten zoals gas+elec, water en tv/internet is wel nog voor mij voor te betalen!

wanton

#6 , 06 jul 2012 15:07

Indien uw partner werkt en een inkomen heeft , zal het niet zo evident zijn dat je nog een leefloon ontvangt. Leefloon is bedoeld voor mensen die geen inkomen kunnen hebben uit loon , werkloosheidsvergoeding enzo. Neem wel contact op met het OCMW van uw gemeente en leg uw situatie uit. Daarom zijn zaken als huursubsidie , energiebijdrage een mogelijkheid als tegemoetkoming.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lakylika
Topic Starter

#7 , 06 jul 2012 15:21

wij zijn samen in bemiddeling he :)

j.demoor

#8 , 08 jul 2012 09:23

“Art.14.§ 1. Het leefloon bedraagt :Categorie 3 persoon die samenwoont met een gezin te zijnen laste euro 9.716,87..Art.16.§ 1. Onverminderd de toepassing van het bepaalde in § 2, komen alle bestaansmiddelen in aanmerking van welke aard en oorsprong ook, waarover de aanvrager beschikt...”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

“Art.34.§ 1. In geval de aanvrager gehuwd is en onder hetzelfde dak woont, of een feitelijk gezin vormt, met een persoon die geen aanspraak maakt op het genot van de wet, moet het gedeelte van de bestaansmiddelen van die persoon in aanmerking genomen worden, dat het bedrag overschrijdt van het leefloon bepaald voor de categorie van begunstigden bedoeld bij artikel 14, § 1, 1°, van de wet. Twee personen die als koppel samenleven vormen een feitelijk gezin...”(11 JULI 2002. - Koninklijk besluit houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

*geindexeerd 9.716,87 x 1,02^80/1,02^66 = 12821,22/jaar = 1068,43/maand.

“Art.40.De kinderbijslagfondsen, alsook de in artikel 18 bedoelde overheden en openbare instellingen, verlenen ten behoeve van de rechtgevende kinderen een maandelijkse bijslag van :1° 85,07 EUR voor het eerste kind;2° 157,41 EUR voor het tweede kind;3° 235,03 voor het derde kind en voor elk volgend kind. Art.41.Wanneer de rechthebbende een recht opent op de in artikel 40 bedoelde maandelijkse bijslag, wordt deze bijslag verhoogd met een bijslag van 43,31 euro voor het eerste kind, 26,85 euro voor het tweede kind en 21,65 euro voor het derde en de volgende kinderen, onder de volgende cumulatieve voorwaarden...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Ook deze bedragen dienen geïndexeerd door vermenigvuldiging met 1,02^80/1,02^66 = 1,02^12 = 1,2682.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

vera de weyer

#9 , 22 jul 2015 16:58

mijn vriendine is bij mij komen wonen en mijn leefloon is volledig gestopt,mag dat zomaar en heeft hij nog recht op andere inkomsten,zij trekt nu 1120 euro,maar de rekeningen moeten ook betaald worden en hij moet toch in orde blijven met alles,dus kan het of niet?

sloeberken

#10 , 22 jul 2015 17:39

Artikel 1675/9, § 1, 4° van het Gerechtelijk Wetboek, zoals gewijzigd door artikel 2 van de
wet van 26 maart 2012 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat de collectieve schuldenregeling betreft (BS 13 april 2012). Deze wijziging is van toepassing op de nieuwe dossiers collectieve schuldenregeling, dit wil zeggen de aanvragen die werden goedgekeurd op 23 april 2012 of later.

Artikel 1675/13ter van het Gerechtelijk Wetboek, zoals ingevoegd door artikel 6 van de wet van 26 maart 2012 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat de collectieve schuldenregeling betreft (BS 13 april 2012). Deze wijziging is van toepassing op de nieuwe dossiers collectieve schuldenregeling, dit wil zeggen de aanvragen die werden goedgekeurd op 23 april 2012 of later.

Artikel 1675/17, § 3 van het Gerechtelijk Wetboek, zoals gewijzigd door artikel 7, 2° van de wet van 26 maart 2012 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat de collectieve schuldenregeling betreft (BS 13 april 2012). Deze wijziging is van toepassing op de nieuwe dossiers collectieve schuldenregeling, dit wil zeggen de aanvragen die werden goedgekeurd op 23 april 2012 of later.

Het leefgeld moet in principe ten minste gelijk zijn aan het bedrag waarop geen beslag kan worden gelegd.
Mits uitdrukkelijke en schriftelijke instemming van de schuldenaar mag het bedrag echter tijdelijk onder deze grens liggen. Het leefgeld kan evenwel in
geen geval lager zijn dan het minimumleefloon vermeerderd met de gezinsbijslagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#11 , 22 jul 2015 17:47

mijn vriendine is bij mij komen wonen en mijn leefloon is volledig gestopt,mag dat zomaar en heeft hij nog recht op andere inkomsten,zij trekt nu 1120 euro,maar de rekeningen moeten ook betaald worden en hij moet toch in orde blijven met alles,dus kan het of niet?
Dan ben je geen alleenstaande meer, bespreek dit met u bemiddelaar. Indien niet akkoord moet je de griffie aanspreken waar de collectieve toegekend is.

Darliiien

#12 , 05 aug 2015 20:43

een beetje makkelijker uitgelegd:
Leefloon zal er ook vanaf hangen hoeveel uw man verdient, aangezien u zegt dat hij werkt. Normaal voor samenwonende met gezinslast is dit zo'n 1050 per maand.
kindergeld zoals eerder vermeld ook zo'n 1000 per maand.
Huursubsidie kan je aanvragen, maar is ook weer afhankelijk van hoeveel uw man verdient en dergelijke, want zelfs voor mensen in collectieve en met een leefloon geldt er een grens met een maximum jaarinkomen die u niet mag overschrijden. verdienen jullie in totaal (samen) wel meer als de wettelijke toegelaten norm, dan zal er geen huursubsidie toegekend worden.
Voor huursubsidie gelden ook steeds enkele andere regels, zoals een maximum huurprijs, normen voor de woonst,...
beste is gewoon even proberen huursubsidie aan te vragen en te zien wat ze zeggen.
Meestal bij collectieve, zal u wekelijks een bepaalde som gestort krijgen die, volgens het ocmw, moet voldoen om al uw nodige kosten (eten, drinken, pampers,...) te dekken. De rest zal door uw bemiddelaar, normaal gezien, bijgehouden worden zodat hij hier de nodige betalingen (huur, elektriciteit, water,eventuele schulden,...) kan betalen.
Het leven met een leefloon is mogelijk, maar u zal altijd wat meer moeten kijken naar wat u koopt... bv: in plaats van echte pampers (merk pampers), pampers van de aldi, of dergelijke...
hopelijk heeft u wat aan deze info (is uitleg uit eigen ervaring :wink: )

mpm1976

#13 , 13 nov 2015 13:42

beste

ik krijg als alleen staande woon op mijn Eigen een uitkering van 900 euro per maand
ik krijg per week een leef geld van 30 euro mijn vraag
wat is het minimal bedrag per week voor eten en drinken waar je wetelijk ten aller tijden recht op hebt

met vr gr

sloeberken

#14 , 13 nov 2015 15:10

beste

ik krijg als alleen staande woon op mijn Eigen een uitkering van 900 euro per maand
ik krijg per week een leef geld van 30 euro mijn vraag
wat is het minimal bedrag per week voor eten en drinken waar je wetelijk ten aller tijden recht op hebt

met vr gr
Beste start u een eigen onderwerp.
U leefloon + uitkering is ongeveer €1040 dus meer zal je niet krijgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 nov 2015 18:05

Misschien best een slotje gezien hier nu al drie vraagstellers zijn

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”