Loonbeslag / incassobureau

iceman1975
Topic Starter

Loonbeslag / incassobureau

#1 , 08 okt 2015 22:58

Een vriendin van mij wordt vandaag geconfronteerd met een telefoontje van een incassobureau met de vraag om loonbeslag stop te zetten en de openstaande schuld ineens af te lossen. Het mooie van het verhaal, vriendin weet niet dat er loonbeslag op haar uitkering wordt ingehouden.

Ik schets het verhaal.
Mijn vriendin was samenwonend met haar vriend. 3 jaar geleden sterft haar vriend en samen met Dela worden alle openstaande rekeningen gesloten en navraag gedaan of er nog openstaande schulden zijn, het blijkt dat alles betaald is. Vandaag krijgt vriendin een telefoontje van incassobureau met de vraag om openstaande schuld van +\- 1500 euro af te lossen. Ze valt uit de lucht en vraagt van waar deze schuld komt. Incassobureau geeft aan dat haar vriend jaren geleden elektrische apparaten aankocht in een winkel op afbetaling. Mijn vriendin zegt dat is wel raar dat er nog schulden openstaan en dan komt het, blijkbaar houdt de RVA maandelijks al 3 jaar 77 euro per maand van haar rekening omwille van loonbeslag. Ze valt uit de lucht, ze weet niets van loonbeslag af en belt naar vakbond en die bevestigen dat codexxx op haar uitkering de code van loonbeslag is, meer kunnen ze er niet over vertellen. Ze belt terug naar incassobureau met de vraag om de getekende overeenkomst te zien van de aankoop, incassobureau zegt dat ze dit niet hebben. Vriendin zegt dan dan is er toch onterecht loonbeslag gelegd en zegt moeten jullie me dan het loonbeslag niet terug betalen. Ok zegt die van incassobureau, stuur me alle gegevens via email maar door. Dit heeft ze nog niet gedaan omdat ik het maar een heel vreemd verhaal vindt.

Wie kan ons helpen. 1. Hoe kunnen we te weten komen hoe en waarom er loonbeslag gelegd werd? En wat stellen jullie dan voor dat ze doet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 okt 2015 23:06

Uw vriendin moet niet bewijzen van waar het onterechte loonbeslag komt.
Het is degene die beslag laat leggen die een uitvoerende titel moet tonen.
Vriendin zal ooit veroordeeld geweest zijn daarvoor. Of heeft ze voor de
overleden vriend borg getekend en herinnert ze het zich niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

iceman1975
Topic Starter

#3 , 08 okt 2015 23:10

Wat stel je dan voor dat, dat we incassobureau (mail sturen) met vraag om officieel mee te delen wat ze willen want buiten een telefoon heeft ze nog niets gehoord?

Reclame

roharro

#4 , 08 okt 2015 23:12

Vraag het aan de instantie die het loonbeslag uitvoert.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”