Even kort de situatie schetsen:
mijn moeder betaalt maandelijks 100 euro af voor ziekenhuisopname en dit gedurende nog een zestal jaar.
Enkele maanden terug stond er een deurwaarder aan de deur voor een andere factuur die zij blijkbaar niet had betaalt. Dat is nu volledig afbetaald.
Het is wel zo dat mijn moeder wat begeleiding kan gebruiken in haar administratie en ik sluit het niet uit dat er morgen een rappel van iets kan toekomen, maar dat zullen nooit grootse bedragen zijn.
Ze werkt maar halftijds en woonde tot voor kort bij haar moeder, maar zal nu op zoek moeten naar iets om te huren, wat op een loon van 1300 euro netto al een pak geld is, wetende dat er 100 euro bovenop komt qua ziekenhuisafbetalingen.
Ik ging met haar naar het CAW bij een beleefd, vriendelijk meisje van vooraan in de twintig die meteen CSR voorstelde voor eventuele aanmaningen-schulden die nog "kunnen" komen opdat ze dan rust zou hebben.
Ik stelde daar tegenover: stel dat er inderdaad nog een onverwachte factuur komt en die al aan deurwaarder is doorgegeven, dan kan men sowieso niet onmiddellijk alles meenemen en zijn deurwaarders normaal gezien in staat een haalbaar afbetalingsplan op te stellen.
Ik persoonlijk vind het feit dat ze haar werkgever aanschrijven en het feit dat ze de schuldbemiddelaar moet betalen een afknapper.
Het CAW heeft het dan ook nog over kwijtschelden van schulden, maar ik vrees dat een schuldbemiddelaar sowieso meer kost dan het bedrag dat eventueel zou kunnen kwijtgescholden worden.
Ik heb de indruk dat men de stappen budgetbegeleiding bewust wil overslaan en men daar CSR als heilige zalving voorstelt. Wil gewoon weten: is daar een reden toe? Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en kunnen zeggen wat in de praktijk de pro's en contra's zijn.