miserie opkuisen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: miserie opkuisen

#31 , 14 okt 2014 15:30

Mocht u nog vragen hebben niet vergeten deze te stellen.
Als u AACB bent dan wordt om het zomaar te stellen uw SIS kaart ( nu uw ID kaart) niet aanvaard in ziekenhuizen en bij apotheek en moet u de volle pot betalen. Opletten dus.
Ook al is uw auto verzekerd ( of deze moet op naam van een derde staan) zal de nplt gesignaleerd zijn als niet ingeschreven en dus ook problemen bij autokeuring...
Bij staande houding en bij controle kunnen er dus zeker 'lijken uit de kast vallen'

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
haissa
Topic Starter

#32 , 14 okt 2014 16:57

Hoe pak ik dit dan best aan? Eerst adres regelen en dan beginnen betalen? Mijn plan was eerst wat betalen zodat de berg wat minder wordt, dan adres aanvragen zodat ik weer wat reserves heb om anderen te betalen.

Geen goed plan dus?

Rene

#33 , 14 okt 2014 23:13

Rene is enkel advocaten, deurwaarders en notarissen die mogen bemiddelen in schulden, de wet voorziet: elke andere persoon die u als consument zou helpen inzake schuldbemiddeling, is zelfs strafbaar.
Dat is waar, ik ben GEEN advocaat, .... maar een gewone burger en nooit in CSR gezeten.
Maar wel , door toeval, er veel wilde verhalen over gehoord.
Na controle en inzicht documenten bij sommige wat gaan opzoeken. En ja hoor soms is het niet te geloven maar blijken er bepaalde SBL toch hun boekje te buiten te gaan.

Iemand raad geven mag altijd. Hun wijzen dat ze op de griffie gratis hun dossier kunnen inkijken ook.
En met te zeggen dat je best alle vonnissen, jaarverslagen, schuldentabel, aflossingen, bankuitreksels, ... kunnen opvragen en/of inzien bij de SBL daar doe ik ook niets verkeerd.
Normaal moeten alle schuldenaars dit al lang hebben. Sommige zijn zo slordig dat ze het gehad hebben maar niets van verstaan, andere kregen het nooit.

Heb wel in naam van en met medeweten van sommige schuldenaars gebeld naar schuldeisers. En dikwijls met positief resultaat.
Maar voor ik iets doe of help moet ik wel alle echte feiten grondig kennen. Want helpen is een ding, maar sommige klagen onterecht, of voor de meeste onnozelheid.

Als een bank moet kiezen tussen vb Op 1 jaar alles afbetaald zonder intrest of wachten op de centen uit een schuldbemiddeling. Wat zou jij dan doen?

Ook kunnen ze niet onder het onbeslagbaar inkomen gaan. Met andere woorden de banken hebben 'soms' niets dat ze kunnen ten gelde maken. Dan is voor hun 'iets' veel beter.

In CSR krijgen de schuldenaars soms veel minder dan een leefloon. En dat jaren aan een stuk.
De SBL is wel zeker van zijn ereloon. Ofwel betaald de schuldenaar ofwel de staat. En controle bestaat enkel op papier, want arbeidsrechter stemt meestal met alle voorstellen toe. Zeker als er geen tegenpartij is.
Ook weten SBL maar al te goed hoe ze hun erelonen moeten aandikken. Zelf meestal boven de max. voorzien door de wet.

Ik kan gerust wat voorbeelden geven hoor, met echte cijfers en alle toestanden erbij.
Ook ben ik wat positieve verhalen tegengekomen over SBL; Mag ook gezegd worden.

Reclame

extremebuddy

#34 , 17 okt 2014 14:15

ik heb in dezelfde situatie gezeten ooit. groot deel schulden opgelopen deels mijn eigen schuld en deels door scheiding. ik heb ook geprobeerd om dingen zelf te regelen met schuldeisers, maar die zijn idd hardhorig en hebben geen begrip dat je geen 1500 euro afbetalingen kan doen als je er bvb maar 1400 hebt en dat je niet enkel hen maar ook anderen moet afbetalen + eten en leven. ik was het toen beu en de deurwaarders zouden komen zonder enige vorm van menselijk begrip. dus trok ik mijn stoute schoenen aan. ik ben verhuisd en niemand wist officieel waar ik woonde en ik schreef me ook nooit in. alles stond op andere naam wat ik nodig had. electr, water, huishuurcontract etc....
uiteindelijk wordt je ambtelijk geschrapt en zonder adres ben je ook geen belgische burger meer en de wet zegt ook dat enkel iemand die in belgie woont in belgie kan belast worden.
ik heb dat zo 4 jaar gedaan dat ik onvindbaar was en betaalde ondertussen op men eigen tempo mijn schuldeisers af. ik heb ook geen enkel belastingsbrief moeten invullen of betalen. dus laat dan min afhoudingen doen en steel van de staat ipv zij van jou.
ondertussen ben ik al jaren terug ingeschreven en zo goed als volledig op het droge. in januari loopt mijn laatste betaling af.

maar ik zeg het, het is extreem en het is enorme plantrekkerij op alle mogelijke vlakken, maar het heeft mijn problemen opgelost + aangezien ze je nooit officieel voor iets kunnen aanmanen vervallen en verjaren er ook bepaalde schulden.

JPV
Juridisch actief: Ja

#35 , 01 nov 2014 07:05

Dit laatste is niet alleen strafbaar, maar bij enige ziekte zal u ook enkel geholpen worden als illegaal. Iets wat écht niet aan te raden is als u schuldenvrij door het leven wil gaan.

Vandebos

#36 , 01 nov 2014 11:16

Klopt, onlangs nog zo een zaak gezien in het Brusselse voor eerste aanleg. Opname van 10 dagen in ziekenhuis --> €10.000 en een beetje.

lachertje

#37 , 15 nov 2014 22:13

waarom geen budgetbemiddeling? ben in 2008 naar OCMW gestapt voor budget begeleiding.
per maand kwam ik 500€ te kort om te leven, OCMW wilde csr.
Ik weiger, in januari 2009 terug en had een paar schulden ingelopen.
vond een dame die bereid was om te zien hoe ver het ging op 1 voorwaarde dat er geen bijkomende putten werden gemaakt.
om 6 uur deur in de morgen achter mij toe trekken en 23.30 terug open doen. 2 a 3 te werken combineren plus zaterdag werken; verlof
nemen om te kunnen werken enzo voort...
in 2011 einde van tunnel in zicht en noodlot slaagt toe, wordt ziek, borstkanker.
en belastingen brief van 13800€. jaar later ontslag en proces verloren 10.000€uro betalen aan tegenpartij.
nog meer tegenslag nog een brief van 10.000€ belastingen te betalen
momenteel betaal ik 22.000€ belastingen af aan rato van 650€ per maand en ja ik sta nog altijd achter mijn keuze.
budget begeleiding is stopgezet, belastingen worden betaald, ik heb terug werk en binnen 2 jaar hoop ik er van af te zijn.
geef de moed niet op ga praten met mensen, en probeer ze te overtuigen hoe jij dit wilt oplossen.
heb nog altijd geen spijt van mijn beslissing om het op deze manier te doen.
als ik dan lees 4000€ voor 1 jaar CRS ben ik blij heel blij dat ik te koppig was om daar in te stappen.
Ja heb intresten betaald, en heb leer geld betaald om dit hele proces maar zou het nooit anders gewild hebben.
maar was altijd te samen met de mevrouw van budget begeleiding baas over ons geld.
en kon bijsturen daar waar nodig was, met instemming van deze Mevrouw die ik heel maar dan ook heel dankbaar ben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#38 , 15 nov 2014 22:36

Daar mag u dan echt zeer trots op zijn.

sloeberken

#39 , 16 nov 2014 10:33

Ben je zelfstandige of loontrekkende.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lachertje

#40 , 16 nov 2014 15:42

wij zijn alle 2 loontrekkende, de reden dat wij deze grote belastingen moeten betalen is .
gekomen omdat wij te weinig belastingen in het jaar 2009 hadden betaald. ( wij hadden in 2008 nog 4 kinderen ten laste en vergeten te vermelden dat er meer belastingen moesten afgehouden worden.
het jaar daarop bewuste keuze geweest om het zo te houden omdat wij anders niet genoeg hadden om alles verder af te betalen, nooit gedacht dat ik in 2011 zo ziek zou zijn geworden
mijn man werkte 42 uur per week , en in het weekend in bijberoep thuiswerk
( niet weten dat wij eigenlijk een boekhouder moesten hebben om onkosten in te voeren zoals bv de naft en onderhoud enz... en wij kende daar veel te weinig van)
ik fulltime in de dag en in de avond via interim in een call center en zaterdag in de winkels om producten te promoten

ik heb 1 keer verkregen van de belastingen dat wij op de hoogste belasting geen intrest moeten betalen.
wij verkregen geen vermindering om dat wij schulden hadden bij de banken
op de 2 andere betalen wij wel intresten, omdat je van die gunstmaartregel maar 1 keer gebruik kan maken
wij hebben geen eigen huis, maar hebben nooit meer dan 1 maand achtergestaan met onze betalingen, sparen kunnen wij nog niet veel.
maar wij ze zijn gezond en dat is het voornaamste, en einde van deze tunnel is in zicht.

lachertje

#41 , 16 nov 2014 15:50

wij hadden het onbeperkt uitstel aangevraagd maar niet gekregen maar moeten op dat bedrag geen intresten betalen.

en eer wij die beslissing hadden waren wij weer 1 jaar verder en was ik ziek geworden. Is veel keer kantje boordje maar
heb door mijn koppigheid en een beetje geluk de teerling naar de juiste kant laten rollen.

we kregen leef geld van 250€ per week, daar werden ook de naft van betaald en wij leefde daar met 5 personen van.
en ja schulden hebben is miserie, maar ben er van uitgegaan wij hebben die schulden gemaakt bij de banken dus moeten we maar zien dat
wij die schulden ook terug betalen. en spreek hier toch over een groot bedrag.
om en rond de 25.000€ reken daar nog de belastingen bij dan hebben wij een goede 50.000€ afbetaald aan schulden en belastingen
en nee grote lonen hebben wij nooit gehad

alles te samen hebben wij NU een inkomen 2600€ dus nu nog niet veel over reken daar de naft bij die mijn man nodig heeft 260€ per maand
oude auto maar willen die nog niet weg hebben, (schrik om terug af te glijden)
en dan de huishuur van 800€ elektriek verzekering belgacom water eten en zo dan is het nog geen vette room bij ons.

sloeberken

#42 , 16 nov 2014 17:06

@lachertje en niemand van de schuldeisers ooit overwogen om loonbeslag te doen. Een particulier die zijn benzine kan aftrekken heb ik nog niet geweten, en evenmin voor zelfstandig thuiswerk. 5 jobs en toch maar 2600 euro inkomen per maand.
Man werkt 42 uur is toch overal 38 uur.

lachertje

#43 , 16 nov 2014 17:58

sloeberke

inkomsten tussen september 2009 tot juni 2011
toen hadden wij een pak meer, mijn man had een inkomen van 1500€ plus de bijverdienste in BIJBEROEP 500€ per maand en ja in BIJBEROEP kan en mag men bepaalde dingen aftrekken wat wij toen niet wisten, daar mijn man moest de goederen moest ophalen en terug afleveren, daarom hadden wij deze onkosten kunnen inbrengen,
maar wisten dit te laat.
ik een loon van 1500€ en op het avondwerk een 500€ en zaterdag een 200€

was een totaal van 4000€ dat wij verdiende per maand en op dit alles veel te weinig belastingen betaald

dit betekende ook 3X verlofkaart 3X eindejaarspremie, ooit mee gedaan aan medische proeven 2Xper jaar en dat wordt niet belast

in juni 2011 tot september 2012 viel er een 2800€ weg, kon niet meer gaan werken en trok ziekenkast
gelukkig waren er sommige betalingen afgelopen, de grootste probleem was toen die belastingen
was een jaar met vallen en opstaan tussen hoop en vrees

dan in 2012 ontslag gekregen heb ik 6 maanden uitbetaald ontslag premie gehad

en in 2013 terug werk gevonden tot op heden een inkomen van 2600€ en hopelijk voor lange tijd

en nee nooit loonbeslag of wat dan ook, ik kan alles bewijzen via de bank en die mevrouw van het OCMW

wij hadden 2 rekeningen 1 wat het OCMW beheerde en 1 voor mijn afname leef geld

lachertje

#44 , 16 nov 2014 18:33

staat er ergens in de wet dat men zich moet houden aan 38uur per week? als men 2 job of 3 jobs combineert is dat een probleem? denk het niet he
als men zelf 40 of 45 uur per week wilt werken is dat ons probleem,
de belastingen gaan echt niet reclameren, maar men moet het wel willen en vooral kunnen doen
wij hadden het geluk dat wij op ons gewoon werk op een normaal uur konden stoppen, zodat wij in de avonden extra konden bijwerken bij iemand anders

afwassen in een restaurant, call center , kantoren in de avond kuisen , opdienen in een feestzaal

liep op sommige momenten de benen onder mijn lijf om toch maar werk te vinden

sloeberken

#45 , 16 nov 2014 20:55

Hoe meer je verdiend hoor hoger de belasting, dus 3 jobs is werken voor de belastingen of het zou zwart werk moeten zijn. Als je zelfstandige bent ook in bijberoep heb je toch bedrijfsbeheer moeten doen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”