Rene is enkel advocaten, deurwaarders en notarissen die mogen bemiddelen in schulden, de wet voorziet: elke andere persoon die u als consument zou helpen inzake schuldbemiddeling, is zelfs strafbaar.
Dat is waar, ik ben GEEN advocaat, .... maar een gewone burger en nooit in CSR gezeten.
Maar wel , door toeval, er veel wilde verhalen over gehoord.
Na controle en inzicht documenten bij sommige wat gaan opzoeken. En ja hoor soms is het niet te geloven maar blijken er bepaalde SBL toch hun boekje te buiten te gaan.
Iemand raad geven mag altijd. Hun wijzen dat ze op de griffie gratis hun dossier kunnen inkijken ook.
En met te zeggen dat je best alle vonnissen, jaarverslagen, schuldentabel, aflossingen, bankuitreksels, ... kunnen opvragen en/of inzien bij de SBL daar doe ik ook niets verkeerd.
Normaal moeten alle schuldenaars dit al lang hebben. Sommige zijn zo slordig dat ze het gehad hebben maar niets van verstaan, andere kregen het nooit.
Heb wel in naam van en met medeweten van sommige schuldenaars gebeld naar schuldeisers. En dikwijls met positief resultaat.
Maar voor ik iets doe of help moet ik wel alle echte feiten grondig kennen. Want helpen is een ding, maar sommige klagen onterecht, of voor de meeste onnozelheid.
Als een bank moet kiezen tussen vb Op 1 jaar alles afbetaald zonder intrest of wachten op de centen uit een schuldbemiddeling. Wat zou jij dan doen?
Ook kunnen ze niet onder het onbeslagbaar inkomen gaan. Met andere woorden de banken hebben 'soms' niets dat ze kunnen ten gelde maken. Dan is voor hun 'iets' veel beter.
In CSR krijgen de schuldenaars soms veel minder dan een leefloon. En dat jaren aan een stuk.
De SBL is wel zeker van zijn ereloon. Ofwel betaald de schuldenaar ofwel de staat. En controle bestaat enkel op papier, want arbeidsrechter stemt meestal met alle voorstellen toe. Zeker als er geen tegenpartij is.
Ook weten SBL maar al te goed hoe ze hun erelonen moeten aandikken. Zelf meestal boven de max. voorzien door de wet.
Ik kan gerust wat voorbeelden geven hoor, met echte cijfers en alle toestanden erbij.
Ook ben ik wat positieve verhalen tegengekomen over SBL; Mag ook gezegd worden.