ereloon schuldbemiddelaar

jayvee
Topic Starter

ereloon schuldbemiddelaar

#1 , 13 jun 2013 17:00

Hallo,

Even de situatie schetsen.
Mijn vriendin is na 5 lange jaren CSR vandaag volledig schuldenvrij bevonden.
We houden zelfs nog een bedrag over op de csr rekening.
De schuldbemiddelaar heeft echter nogmaals voor de 2 de keer zichzelf een ereloon uitgekeerd.

Na 4.5 jaar schuldbemiddeling was er voldoende krediet om de schulden in 1 keer uit te betalen.
Alles dus naar de rechtbank voor bevestiging van de arbeidsrechtbank alsook het uitrekenen en goedkeuren vh ereloon v. schuldbemiddelaar.Ereloon werd goedgekeurd voor +-3300€
Na bevestiging rechtbank werden op 11/03/2013 alle schuldeisers alsook het ereloon uitbetaald.

Dus nu opnieuw wachten op bevestigingen van de schuldeisers van goede ontvangst.
Opnieuw dan alles naar de rechtbank en wachten op de definitieve "kwijtschelding".
De schuldbemiddelaar waarschuwde ons dat vanaf de datum 11/03/13 t.e.m. het moment van "kwijtschelding" dus (vandaag) +- 3 maanden er ook nog een ereloon moet betaald worden.Voor mij perfect,kan namelijk niet veel bedragen dacht ik ...

Dus nu volledige afrekening gekregen en blijkbaar heeft de rechtbank het nieuwe ereloon van 1100€ goedgekeurd en heeft
de schuldbemiddelaar dat dus ook van de csr rekening afgetrokken.

Wat ik dus niet begrijp is dat voor haar werk tijdens de eerste 4.5 jaar het ereloon 3300€ bedraagd
en voor de resterende 3-4 maanden van de CSR 1/3 nl. 1100€ moet betaald worden??

Maarja is goedgekeurd door de rechter dus zal wel correct zijn maar wilde toch nog een 2de opinie over dit.
Begrijp gewoon het grote verschil in bedragen niet...

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen,

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 14 jun 2013 20:03

Ik dacht dat die erelonen wettelijk vast stonden.
Maar heb al gemerkt dat sommige 'multidossiers' advocaten vreemde trukken uitvinden om toch meer te kunnen innen.
VB schulden op de lijst zetten die perfect kunnen afbetaald worden of reeds betaald waren. Per schuld kan hij dan jarenlang jaarlijks ereloon vragen.
Het gaat soms om 'schulden' vb belasting vuilbak van € 29. In zijn eerste jaar was de ereloonkost per dossier € 32.
Zo zaten er een 6 tal in 1 dossier wat het totaal boven de 5 schulden bracht. Gevolg extra ereloon wegen groot aantal schulden.

Wat doe je eraan? Meer dan de arbeidsrechter aanspreken kan je niet. En wat als die elkaar goed kennen? Waar moet je dan terecht?
Laatst gewijzigd door Rene op 24 jun 2013 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

martizio

#3 , 24 jun 2013 21:00

Oh hoe herkenbaar, wettelijk gezien mogen ze blijkbaar 1200e ereloon vragen. De onze heeft 400e meer gevraagd via de arbeidsrechtbank en gekregen ook. Toen ik vroeg hoe da kwam zeiden ze dat ze meer werk gehad hadden!hahaha ze doen haast niks voor ons.
blijkbaar mogen ze ook nog een bedrag per schuldeiser nemen enz
jaaja zich rijker maken op kap van de mensen die in problemen zitten!

Reclame

Rene

#4 , 24 jun 2013 22:42

Heb de zaak aangekaart bij de arbeidsrechter.
Schuldbemiddelaar woedend, wil zelf geen afspraak meer maken. Wel in tussenvonnis terug leefloon bekomen voor persoon on kwestie. en zaak wordt tegen september uitgeklaard. Bewezen fouten worden nagekeken nu.

Ben ondertussen bezig wat info te vergaren over de werkwijze van sommige schuldbemiddelaars. Soms rare streken dat ze uithalen, elk met hun eigen interpretatie van HUN wet. Ook contract schuldenaar - schuldbemiddelaar zitten soms vreemd ineen. Meestal wel plichten maar geen rechten beschreven.

Valeriaan

#5 , 19 jul 2013 21:43

de schuldbemiddelaar moet altijd een uitvoerbare titel krijgen van de arbeidsrechtbank voor de kosten en erelonen. indien de RB deze uitvoerbare titel verleent mag u er van uitgaan dat dit correct is. alle tarieven zijn immers bij wet vastgelegd.

Er komt trouwens wel wat meer bij kijken dan 'gewoon maar een betaling' uitvoeren aan schuldeiser X Y of Z.

Ik vind het desalniettemin jammer dat er zoveel non-communicatie is tussen schuldbemiddelaars/schuldenaars. dit zou beter moeten kunnen zodat beide partijen meer begrip kunnen opbrengen voor elkaar.

mvg

Sirkii

#6 , 20 jul 2013 20:36

Wel ik vind dat als de politiek iets zou kunnen betekenen voor de pechvogels die in schuldbemiddeling moeten gaan dat ze deze taak (van schuldbemiddeling) door't OCMW zouden moeten laten uitvoeren zonder extra meerkosten : Als pechvogel betaal je je schulden en intresten terug op de kadans die haalbaar is maar omdat het deels een maatschappelijke schuld is die de pechvogels in de schulden jaagt is het ook aan de maatschappij om dit probleem op te lossen.

Dan is er toch ook weer dat stukje van de vele belastingen die ik betaal die nuttig besteed is.

Valeriaan

#7 , 22 jul 2013 20:58

nobele gedachte Sirkii, maar laat ons niet vergeten dat van jouw belastinggeld niet alleen de ocmw's betaald worden die schuldhulpverlening bieden. Wie denk je dat er opdraait voor de kwijtschelding van de schulden die zoveel gebeurt in collectieve schuldenregeling? Denk maar aan de personenbelasting, verkeersbelastingen, provinciebelastingen, penale boeten, sociale zekerheidsschulden, ... precies: alweer de belastingbetaler :)

Trouwens, een ocmw kan niet optreden als schuldbemiddelaar (in CSR) omdat een schuldbemiddelaar onpartijdig hoort te zijn.

mvg

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”