lening van het jaar 2000

Simona59
Topic Starter

lening van het jaar 2000

#1 , 17 mar 2014 14:29

Ik heb in het jaar 2000 een persoonlijke lening afgesloten, samen met mijn ex man.
Ondertussen zijn we officieel gescheiden.
Zo ver ik het weet, hebben we in de jaren dat we getrouwd waren, geen afbetalingen gedaan, kort voor de scheiding ging mijn ex in schuldbemiddeling en deze schuld in opgenomen is zijn CSR. Hoe veel hij afbetaalt, weet ik niet.

Al een jaar stuurt mij de bank regelmatig brieven, aanmaningen tot betaling. Nooit ben ik op ingegaan. Eerst wist ik zelf niet waarover het ging, ex regelde de geldzaken....

Het gaat over een lening van 200.000 BEF, 36 mensualiteiten, nalatigheidsintrest van 11,25 %.

Laatste brief van de bank:

Uw dossier is overgemaakt aan onze juridische dienst die een gerechtelijke procedure tegen u zal instellen. Van zodra wij een vonnis tegen u hebben bekomen, zullen wij uw dossier ter uitvoering van dit vonnis doorsturen naar onze gerechtsdeurwaarder.

brief gekregen via mail...

Is deze lening niet verjaard? Of is het zo dat zolang ze bedragen krijgen via de CSR van ex, deze niet kan verjaren?
Wat kunnen ze mij doen? Als het naar de rechtbank gaat, ik zal toch ook opgeroepen worden?!?! Kunnen ze loonbeslag doen?

ik maak mij toch wat zorgen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mar 2014 15:37

Waarom zou een lening verjaren? Dat zou straf zijn , want dan heeft het geen zin afbetalingen te doen. U heeft die lening indertijd mee ondertekend , het is een gezamenlijke schuld. Het kan dus al moeilijk dat die alleen in de CSR van uw ex zou zitten. Het is normaal dat de bank ook u dagvaardt om uw deel te betalen. En eigenlijk mag ze alles van u terugeisen. Loonbeslag kan , binnen de wettelijke normen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Simona59
Topic Starter

#3 , 17 mar 2014 16:07

Ik weet dat ik mijn deel zal moeten betalen, maar dat is het net, ze willen zo goed als alles bij mij halen gezien ze via de CSR +/- 50 euro per jaar krijgen, wetende dat de CSR binnen 3 jaar afloopt....

Ik zou een deal willen sluiten met de bank, de schuld in de helft bijvoorbeeld....
staan banken hiervoor open?

ik dacht dat een lening kan verjaren als al 10 jaar geen afbetaling meer is....

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2014 16:39

U bent steeds aangemaand dus die vlieger zal niet opgaan.

wanton

#5 , 17 mar 2014 17:35

De bank kan alles bij u eisen. Het is dan aan u om een regeling te treffen met uw ex , als dat niet gebeurd is bij de echtscheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Simona59
Topic Starter

#6 , 19 mar 2014 09:02

Ik heb een detailafrekening gevraagd aan de bank. Schuld is meer dan 7000 euro. Ook bij een andere bank heb ik nog een schuld, ook samen met mijn ex, daar is de saldo rond de 4000 euro.

Ik ben aan het denken om in CSR te stappen want zelfs als ik een afbetalingsplan uitwerk met de banken en bijvoorbeeld 200 euro per maand betaal, ben ik nog 30 jaar lang bezig met al de intresten :-( Daarboven heb ik het vonnis van de CSR van mijn ex gezien en de lijst van schuldeisers is heel lang (meer dan 10...), de kans dat ze naar zijn CSR bij mij komen aankloppen zal dus ook niet min zijn...

Vraag is hoe veel dat ze van mijn loon gaan inhouden voor CSR? Iemand daar een idee van? Ik verdien 1500 euro en heb een vaste kost van 600 per maand....

Franciscus

#7 , 19 mar 2014 09:37

eens lezen :
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;.
Dat wordt beslist door de arbeidsrechtbank en een 'bewindvoerder -bemiddelaar). Dit kan een advocaat zijn of het OCMW. In het vonnis wordt bepaald wat u nodig hebt per maand en welk gedeelte van uw inkomen kan gebruikt worden om de schulden te delgen. Bepaalde gelden zoals kindergeld zouden mogelijk buiten de CRS vallen maar ik weet niet of de wet al gewijzigd is

U kan ook aan OCMW vragen om schuldbemiddeling is niet hetzelfde als collectieve schuldenregeling en u geniet geen bescherming. Maar meestal krijgt u voor de schulden geen DW meer aan de deur.

Of wel doet u niets en dan kunnen ten allen tijden alle schuldeisers naar u kopen via DW met alle interesten , loonbeslag laten leggen enz enz...

Simona59
Topic Starter

#8 , 19 mar 2014 10:22

eens lezen :
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;.
Dat wordt beslist door de arbeidsrechtbank en een 'bewindvoerder -bemiddelaar). Dit kan een advocaat zijn of het OCMW. In het vonnis wordt bepaald wat u nodig hebt per maand en welk gedeelte van uw inkomen kan gebruikt worden om de schulden te delgen. Bepaalde gelden zoals kindergeld zouden mogelijk buiten de CRS vallen maar ik weet niet of de wet al gewijzigd is

U kan ook aan OCMW vragen om schuldbemiddeling is niet hetzelfde als collectieve schuldenregeling en u geniet geen bescherming. Maar meestal krijgt u voor de schulden geen DW meer aan de deur.

Of wel doet u niets en dan kunnen ten allen tijden alle schuldeisers naar u kopen via DW met alle interesten , loonbeslag laten leggen enz enz...

Ik zou CSR willen, maar niet als ze bijvoorbeeld 500 euro van mijn loon afhouden. Kan het bedrag uitgerekend worden nog voor de beslissing valt?

denlowie

#9 , 19 mar 2014 10:53

Als je in de CRS stapt dan krijg je zelf geen loon meer dit word dan naar de bemiddelaar gestort en hij kent je dan een leefloon toe, alle betalingen worden door hem gedaan.

En de bemiddelaar werkt wel niet voor niks, die moet betaald worden, maar alle intresten en alle kosten vervalen dan ook !

Eer je dit doet denk toch even na, en lees hier wat oude topics over schuld bemiddeling.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Simona59
Topic Starter

#10 , 19 mar 2014 11:13

Wat is de minimum leefloon nu?
Ik trouw binnenkort met een partner met eigen inkomsten. We willen trouwen met scheiding van goederen zodat mijn schulden zijn inkomen zeker niet beînvloeden.

denlowie

#11 , 19 mar 2014 12:27

Het leefloon met partner is 544,91 € dus als je gehuwd bent is het dit.
Ik weet ook dat de wet veranderd is en dat het beslagbaar deel is nu 1069€, weet nu niet wat ze in de CRS nu juist toepassen.

Simona59
Topic Starter

#12 , 19 mar 2014 12:39

Het leefloon met partner is 544,91 € dus als je gehuwd bent is het dit.
Ik weet ook dat de wet veranderd is en dat het beslagbaar deel is nu 1069€, weet nu niet wat ze in de CRS nu juist toepassen.

Dus, als ik het goed begrijp, krijg ik dan 544,91 euro leefloon of kunnen ze 1069 euro van mijn loon inhouden (of de rest aan mij als leefloon geven...)
Wat als ik bijvoorbeeld maandelijkse alimentatie moet betalen aan mijn ex? komt dat bedrag boven de leefloon of betalen zij de alimentatie rechtstreeks?

de bank wilt de schuld niet splitsen wat ik wel begrijp, maar stel dat ik per 100 euro afbetaal, dan ben ik nog jaaaaaaaaaaaren bezig
hoe is het met de intrest? blijft die lopen?

denlowie

#13 , 19 mar 2014 12:45

Als je in CSR zit heb je geen interest meer.

Nu wat die bedragen zijn, u loon word gestort naar de bemiddelaar en die stort dan je leefloon 544,91€ per maand.

Het is wel de arbeidsrechtbank die dit beslist hoe en wat bij een CSR.

Simona59
Topic Starter

#14 , 19 mar 2014 13:05

maar 544 euro is toch niet genoeg om rond te komen...
ze zouden dus 1000 euro "wegnemen" maandelijks? dan kan ik evengoed een afbetalingsplan regelen met de bank....
waarvoor dient de CSR dan??

drien

#15 , 20 mar 2014 22:10

Waarom regel je geen afbetalingsplan met de bank? Mensen hebben toch altijd schrik om open kaart te spelen.
je zou ervan verschieten hoeveel afbetalingsplannen er worden toegestaan aan mensen.

je moet alleen als klant de stap durven zetten. Banken zijn geen monsters, in tegenstelling tot wat graag wordt beweerd.

Met groeiend afgrijzen zie ik en merk ik dat mensen (al dan niet opgejut door op geld beluste advocaten) in CSR gaan.
Vergis je niet. Het is erger in CSR te zitten (=paria) dan een afbetalingsplan te regelen met een bank.
Je zou ervan verschieten hoeveel mensen in CSR er uit willen stappen, maar aan wie het niet wordt toegestaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”